Geplaatst

Tilburg en het imago-gezeik (deel tig)

Al eerder en vele malen op deze site heb ik het gehad over het complex van Tilburg, het gebrek aan zelfvertrouwen, de opgeklopte, opgefokte imago-campagnes enzovoorts. Tilburg denkt ten onrechte te min over zichzelf. Helemaal niet nodig. Het gelijk blijkt vandaag weer eens. Uit onderzoek van het MKB scoort Tilburg met een derde plaats op het gebied van imago!!! Op een schaal van 67 (gemeentes!!). Waarom staat Tilburg dan toch zo laag op de 21e plaats qua tevredenheid onder de MKB-ers? Dat komt blijkbaar door de gigantische lastendruk die het gemiddelde zwaar bedrukt.

In het onderzoek van MKB-Nederland, uitgevoerd door HanzeConnect, hebben landelijk in totaal 16 duizend ondernemers de gemeenten beoordeeld op tevredenheid, imago, lokale lasten, communicatie en beleid. Met een rapportcijfer van een 7,4 mag Etten-Leur, in 2008 nog de nummer 7, zich prijzen met de eerste plek op de ranglijst in Brabant. Volgens ondernemers is dat vooral te danken aan de goede communicatie en directe dienstverlening. Helmond en Eindhoven staan op respectievelijk de tweede en derde plaats.

 Op de ranglijst zijn ook een aantal opvallende stijgers en dalers terug te vinden. De grootste klimmers op de ranglijst zijn Boekel, Cuijk, Son en Breugel en ’s-Hertogenbosch. Bij de vorige verkiezing bungelden deze gemeenten nog in de onderste regionen, nu hebben ze een plek in de top 10 weten te veroveren. Een knappe en te prijzen prestatie, aldus MKB-Brabant. Helaas zijn er ook gemeenten die in de ogen van mkb-ondernemers steken hebben laten vallen, zoals Woensdrecht en Sint-Oedenrode en Tilburg, die flink zijn gekelderd.

 De prijs voor de MKB-vriendelijkste gemeente is voor MKB-Brabant een belangrijk handvat om met gemeenten het gesprek aan te gaan over hun dienstverlening richting ondernemers. Sinds de vorige verkiezing in 2008 zijn er al duidelijk verbeteringen te zien in het lokale ondernemersklimaat. Zo hebben meerdere gemeenten hun algemene plaatselijke verordening (APV) vereenvoudigd en de digitale communicatie verbeterd. Om aan de tien belangrijkste ondernemerswensen te voldoen hebben, hebben twintig Brabantse gemeenten het ‘Bewijs van goede dienst’ geïmplementeerd.

 MKB-Nederland zal op 14 juni de landelijke winnaar van de verkiezing voor de MKB-vriendelijkste gemeente bekend maken. Dan wordt bekend of Etten-Leur zich kan meten met de andere provinciale winnaars. Ook van de grotere gemeenten in Nederland, de G36, is een rangorde gemaakt die dan wordt gepubliceerd.

Alle berichten van deze auteur