Geplaatst

uT klinkT als

Marjo Frenk van Groen Links schreef hier ooit over de vette T, het surrogaat logo van onze gemeente Tilburg. In Italië zo schreef ze, staat de T voor tabakszaak. En zo zijn er zoveel vorbeelden te noemen. In Frankrijk kwam ik de T tegen als beeldmerk voor een mondspoelmiddel, als anti-plak. Zoekende naar andere betekenissen van Tilburgs T-logo, bemerk ik dat het tekstverwerkingsprogramma Word bij de spellingscontrole het woordje Tilburgs niet herkent en suggereert dit te veranderen in ‘Limburgs’. Opvallend dat het programma ‘Limburgs’ niet rood arceert en ‘Tilburgs’ wel.  Ook in het kwadraat blijven er fouten optreden. Al met al toch echt redenen genoeg om de naam Tilburg gewoon weer voluit te schrijven.  

Alle berichten van deze auteur

Reacties

21 reacties op “uT klinkT als”

  1. chris avatar
    chris

    Je kunt ook blij zijn dat tilburg voor de hele wereld op de kaart staat met de T van Toilet. Als er overal in Amerika Malls worden afgebroken, ga je als investeerder in Europa toch zoeken naar een putje!

  2. Hein van der schoot avatar
    Hein van der schoot

    'BESTE STAD VAN HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN'

    De T van Tilburg

    Er zijn redenen te over om de naam Tilburg voortaan voluit te schrijven. In sommige kringen is de praktijk echter anders. Zo konden we bijvoorbeeld gisteren nog in de lokale krant, het Brabants Dagblad, een artikel lezen waarin de verbastering 'T' weer eens passeert. De reportage gaat over de ietwat merkwaardige prijsvraag 'Beste Stad van het Koninkrijk', georganiseerd door het Forum Voor Stedelijke Vernieuwing. Eerst krijgt burgemeester Vreeman van de krant uitgebreid de gelegenheid om een pr praatje te houden, dat eindigt met het Draaiend Huis en een shoppingmall. ('Iemand wil 400 miljoen in de stad investeren'.)

    Vervolgens volgt er dan een overzicht van het juryrapport 'Tilburg als Beste Stad'. We lezen dat 'Kruikenzeikersstad zich op onvergelijkbare wijze heeft gerehabiliteerd'… En dan staat er: 'Wat is modern? De Tilburgers mogen het zelf invullen'. Vervolgens citeert de krant uit het juryraport: 'Trendy, thrill, tof… Het klopt allemaal. Geen wonder dat de stad zich nu simpelweg aanprijst met de T van Tilburg', aldus het Brabants Dagblad.

    Zo worden we nu al een paar jaar bestookt met reclamepraatjes. De indringende T wordt daarbij gebruikt als een eigentijds, zogenaamd populair en stoer logo dat alles in Tilburg met elkaar verbindt en waarmee de stad ineens op de kaart wordt gezet. Bij allerlei activiteiten wapperen T vlaggen nu zelfs op het gemeentehuis! Het lijkt bijna alsof we moeten denken dat het de goede kant op gaat sinds we hier de T hebben. In werkelijkheid laat de T campagne in Tilburg zien dat dubieuze reclamepraktijken hier niet worden geschuwd om de burger te be

  3. henk avatar
    henk

    Waarom reageren hier verder zo weinig mensen op? Het lijkt haast of er nu zelfs een soort verbod is ingesteld op verder nadenken over die 'T'. en daar kritisch over zijn. En dat terwijl er nu toch wel een heel indrukwekkende aap uit de mouw is gekomen. Hoe kijken we nu tegen die 'T' aan?

  4. onkundoloog avatar
    onkundoloog

    T mall om hier op T reageren
    Dacht is al lang dat ik er was, nee daar moet je dan weer voor in tilburG zijn
    laat ik me nou altijd het beste voelen als ik tilburG uit ben!
    vreemd h@e
    ja als ze het er zo dik en dubbel bovenop leggen dat iets ergens beter is dan ergens anders, dan doe ik dus al niet meer mee
    onafhankelijkheid van geest, ongeknechte geest
    ook zo paradoxaal

  5. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    BEELDVORMING
    'een hedendaags icoon'

    De primitieve mens kende aan voorwerpen, aan het landschap, aan alles om hem heen een eigen leven, een eigen ziel toe. Nog steeds hebben we het vermogen om beelden die in het onbewuste sluimeren naar buiten toe te projecteren. Denk bijvoorbeeld aan vormen van wolken die de fantasie prikkelen en waarin je een gezicht, beest of berglandschap kunt herkennen. De fantasie trekt lijnen door en vult lege plekken in.
    Met het beeldmerk van de gemeente Tilburg, de T, volgens sommigen 'een hedendaags icoon', is nu iets bijzonders aan de hand. Dit 'ding' laat namelijk nauwelijks ruimte voor de verbeelding. Het starre, platte logo is bovendien op zo'n dwingende manier aanwezig dat de menselijke geest er niet goed raad mee weet en er door wordt overdonderd. Dit effect wordt nog eens versterkt door de manier waarop het 'plaatje' in de massamedia wordt toegepast. De T is een heerser, als het ware een tiran die dicteert. Er is ook niks 'vrouwelijks' aan het beeldmerk en het verwijst op geen enkele wijze naar de natuur.

    Hooguit verwijst de T naar een kunstmatige, technische wereld. Je zou in de T een schematische voorstelling van een bouwkundige constructie kunnen zien of een stuk gereedschap: De T als logo van een machinefabriek. Hoe komt het toch dat de gemeente Tilburg zich met zo'n harde, kille vorm profileert? Een vorm bovendien die op geen enkele manier aansluit bij het historisch gewortelde beeld van de stad. Misschien is het antwoord dat de T uitdrukking geeft aan een drang om de hoogte in te willen en heel groot te worden (een soort 'Rotterdam van het Zuiden'). Feit is dat Tilburg een enorme expansiedrift aan de dag legt. 'T bouwt verder': Steeds meer open groene ruimte wordt opgeslokt (zoals nu ook weer gaat gebeuren als de Mall doorgaat) en op ruwe wijze wordt vernield wat ooit het wezen van de stad uitmaakte. Is dat misschien de werkelijkheid waarnaar de T verwijst?

  6. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    T
    propaganda

    Het beeldmerk T van de gemeente Tilburg is niet zomaar een letter zoals sommige politici wel eens beweren. De Tilburgse T is een symbool, een ideogram. Het ideogram T geeft uitdrukking aan de drang de hoogte in te willen en groot te worden

  7. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    T
    een aards paleis

    Johannes Itten, een van de grondleggers van de moderne kleurenleer, stelde vast dat horizontale en vertikale bewegingen een gevoel van evenwicht, stevigheid en materi

  8.  avatar
    Anoniem

    Wel grappig,….een bedrijf, dat oa met betonvrachtwagens (je kent ze wel, die vrachtwagens met die ronddraaiende tonnen achterop) de weg rijdt, heeft ook die vette T als herkenning. Zou Tilburg dan beTonsTad willen worden?

  9. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    Het bedrijf uit Udenhout dat met die T betonmixers rondrijdt heeft handig aangehaakt bij de reclamecampagne van het Tilburgs gemeentebestuur. Het logo op die wagens is overigens niet voor niks rood. Rood is namelijk de kleur die overeenkomt met het kwadratische karakter van de T. Zo versterken vorm en kleur elkaar wederkerig en wordt optimaal 'materi

  10. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    'FRAAI WONEN IN EEN MONUMENTALE KLOOSTERTUIN'
    T bouwt verder

    Tijdens een onlangs gehouden informatieavond presenteerden woningbouwcorporatie TBV en projectontwikkelaar Van der Weegen de voorlopige plannen voor het kloostercomplex De Rooi Harten aan de Bredaseweg. Bezoekers van die voorlichtingsavond kregen te horen dat het de bedoeling is om in de kloostertuin 'met respect voor de in cultuurhistorisch opzicht bijzondere locatie', appartementen en een parkeergarage te bouwen. De nieuwbouw zal volgens de projectontwikkelaar mooi worden ingepast, 'zodat de bijzondere kwaliteit van deze plek overeind blijft'. Maar is dat wel mogelijk?
    Nu vormen klooster en park nog een harmonisch geheel. Het park met de gevarieerde beplanting, waaronder veel monumentale bomen, vormt een mooi tegenwicht voor het grote, statige kloostergebouw. De verhoudingen zijn precies goed. Dit gebouw staat in de ruimte. Zo is het ook bedoeld. Appartementen en een parkeerkelder zullen naar alle waarschijnlijkheid de ruimtelijkheid en de sfeer van het park ingrijpend veranderen.

    Dan is er nog iets: nieuwbouw zal zeker het leefgebied aantasten van veel dieren zoals egels, talrijke zangvogels en zelfs uilen, die van oudsher via deze kloostertuin tot bijna in het centrum van Tilburg komen. Genoeg redenen dus om zuinig te zijn op het klooster

  11. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    T MALL
    is zo gek nog niet

    Volgens de 19de eeuwse schilder Delacroix is de functie van de lijn in een schilderij vooral om idee

  12. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    ALLE DAGEN FEEST
    mall

    Zou het toeval zijn dat uitgerekend in Tilburg een mall ‘in de lucht hangt’? Wellicht niet.
    Na hier eens goed rond gekeken te hebben en met wat mensen te hebben gepraat, zal ontwikkelaar Roud hebben gedacht:
    ‘Hier moet ik zijn, want van de burgemeester moet de stad op de kaart, er is een krant die prettig samenwerkt met het bedrijfsleven, en die rare politici van de grote T, die paai ik wel met een een verhaal over hoogwaardige architectuur en creatieve bedrijvigheid.
    Als ik mijn mall ergens kan slijten dan is het wel in Kruikenstad, waar ze zozeer van uiterlijk vertoon houden en indruk willen maken dat ze overal rond de stad borden plaatsen waarop staat ‘T, je bent er’. In die kermisstad, waar zelfs het gemeentehuis is opgetuigd met schreeuwerige T vlaggen, zijn ze vast wel in voor honderdduizend vierkante meter funshopvertier. Als het balletje de goede kant op rolt, gaat gewoon ’n bos tegen de vlakte en daar stamp ik dan een mall uit de grond. Straks is het alle dagen feest in T!’

  13. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    HISTORISCHE CANON VAN TILBURG
    T
    boom

    Onlangs verscheen er een boekje op de markt, getiteld 'De historische canon van Tilburg in vijftig verhalen'. Verschillende journalisten van het Brabants Dagblad hebben hieraan meegewerkt en dat is goed te merken. De Tilburgse T campagne wordt namelijk in dit boekje, net zoals eerder in de krant gebeurde, voorgesteld als een volkomen vanzelfsprekende vorm van stadspromotie. Zo staat er in het laatste hoofdstuk 'De T van Tilburg' dat we hier mede dankzij burgemeester Brokx een negatief gevoel hebben afgeschud… en dat er daarna indrukwekkende woon- en kantoortorens zijn verrezen en een reclamemast waarop staat 'T, je bent er'. De stad zou nu stevig aan de weg timmeren met 'gegroeid zelfbewustzijn', dat

  14. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    ALLE DAGEN FEEST
    mall

    Zou het toeval zijn dat uitgerekend in Tilburg een mall 'in de lucht hangt'? Wellicht niet.
    Na hier eens goed rond gekeken te hebben en met wat mensen te hebben gepraat, zal ontwikkelaar Roud hebben gedacht:
    'Hier moet ik zijn, want van de burgemeester moet de stad op de kaart, er is een krant die prettig samenwerkt met het bedrijfsleven, en die rare politici van de grote T, die paai ik wel met een een verhaal over hoogwaardige architectuur en creatieve bedrijvigheid.
    Als ik mijn mall ergens kan slijten dan is het wel in Kruikenstad, waar ze zozeer van uiterlijk vertoon houden en indruk willen maken dat ze overal rond de stad borden plaatsen waarop staat 'T, je bent er'. In die kermisstad, waar zelfs het gemeentehuis is opgetuigd met schreeuwerige T vlaggen, zijn ze vast wel in voor honderdduizend vierkante meter funshopvertier. Als het balletje de goede kant op rolt, gaat gewoon 'n bos tegen de vlakte en daar stamp ik dan een mall uit de grond. Straks is het alle dagen feest in T!'

  15. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    PROOST!
    de jongste telg aan de nieuwe T loot

    Verschillende bedrijven voeren intussen in hun naam het T logo. Toen enige tijd geleden zo'n bedrijf, een drankenwinkel, de deuren opende, was dat voor het Brabants Dagblad aanleiding om een promotiestukje te plaatsen waarin de slijterij 'de jongste telg aan de nieuwe T loot' werd genoemd.
    Wat moet je daar nou van denken? Is het niet een beetje bezopen dat de krant die eerst naliet te schrijven over de doorgroei van Tilburgs Vrijheidsboom vervolgens een soort van T boom verzint waaraan steeds nieuwe loten ontspruiten?

    Intussen hangt Tilburg zo'n beetje van T's aan elkaar en in het Brabants Dagblad staan nu zelfs dagelijks T advertenties van een club die de viering van 'Tilburg, 200 jaar stad' voorbereidt.
    'Proost!, u drinkt in 2009 toch ook Tilburg Wijnstadwijn?', was deze week de tekst bij zo'n advertentie. Wordt die drank straks aan de man gebracht als 'T wijnstadwijn'?

    Waarschijnlijk zijn we voorlopig nog niet af van deze zogenaamde 'stadspromotie'. De chocoladeletters in de vorm van een T die ambtenaren hier krijgen met sinterklaas zijn al besteld en dat geld voor heel wat meer dingetjes. Het ziet er naar uit dat 2009 straks de geschiedenisboeken in zal gaan als het jaar van T verdwazing in het kwadraat.

  16. onkundoloog avatar
    onkundoloog

    wanneer begint hein van der schoot hier zijn eigen column?

  17. henk avatar
    henk

    Ja, waarom gaat hij hier niet duzabloggen? De enige die daar nou schrijft is Henk Kuiper. Daar heb ik nou toch onderhand ook mijn buik wel van vol.

  18. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    'WIJ SAMEN' GEVOEL'

    Afgelopen week werd bekend dat er mogelijk in de spoorzone een 'T-dome' komt. Bij nadere beschouwing blijkt die T dome perfect te passen in het streven van het gemeentebestuur om Tilburg te presenteren als 'merk' en nog nadrukkelijker op de kaart te zetten als evenementenstad. In sommige kringen bereidt men zich nu zelfs voor op de 'Olympische spelen van Tilburg'.
    Het is wonderlijk dat in een stad, waar nog niet zo lang geleden eigenlijk nog maar

  19. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    EEN NIEUW 'WIJ SAMEN' GEVOEL (2)

    In deze tijd waarin veel oude normen en waarden uit beeld zijn, zoekt de overheid naar een middel om de samenleving, die steeds meer verdeeld is, tot eenheid te brengen. Hoewel de burger zich tegenwoordig veel individualistischer gedraagt dan vroeger is er nog steeds een sterke behoefte om bij een groep te horen. Overheid en bedrijven haken in op die behoefte en promoten in Tilburg een feest- en funshopcultuur waarbij de schijn wordt gewekt dat de klant hier koning is. Meer en meer wordt de burger benaderd als 'consument' en met T vlag gewapper wordt een nieuw, gezamenlijk 'wij samen' gevoel gecree

  20. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    ALLE KRUIKEN VERZAMELEN!

    Onlangs klaagden een paar lezers van TilburgZ over m'n wat negatieve benadering van bepaalde onderwerpen en m'n zure schrijfstijl. Ik zou een betweter zijn en iemand schreef zelfs eens dat ik met een olifantengeweer op een mug schiet. Om het eerlijk te zeggen: ik trek me die kritiek aan en zal het voortaan over een andere boeg gooien. M'n eerdere op- en aanmerkingen ten aanzien van het gemeentelijke blad T Megazien trek ik dan ook bij deze terug. Sterker nog: bij nader inzien moet ik toegeven dat het blad zeer informatief is. Fijn dat ons een kijkje wordt gegund in de keuken van T sjittymarketing.

    Neem nu bijvoorbeeld het artikel 'Een voorwasje op de vastgoedbeurs' in het laatste nummer. Daarin komen we aan de weet dat het het blad 'Bedrijventerrein' is opgevallen dat de gemeente Tilburg zich bijzonder commercieel opstelt. Mede daarom gaat het blad hier komend jaar een netwerkbijeenkomst organiseren rond het thema stadspromotie. Heel mooi dat de vastgoedbranche een steentje wil bijdragen aan ons profiel en dat binnenkort de puntjes op de T zullen worden gezet!

    Het goede nieuws is verder dat ook de afdeling Kruikenzeikerij van het Brabants Dagblad weer iets leuks heeft bedacht. Voortaan heten wij niet meer Tilburgers. Ga maar eens kijken naar de nieuwe BD website 'alle kruiken verzamelen!. Op deze site, die volgens de krant een cross mediaal platform is voor nieuws en achtergronden rondom de viering van Tilburg 200 jaar stad, is tot mijn groot genoegen te zien dat het wat stijve T logo is veranderd in een swingende T, die 'n feestende Kruik voorstelt. Meesterlijk!

    Ik wens alle Kruiken fijne feestdagen in het komende jubeljaar!

  21. cees verwey avatar
    cees verwey

    blijf maar jezelf hein. dat bevalt beter