Geplaatst

Luchtkastelen in de Spoorzone

Wat een verademing (denk je in eerste instantie). Eindelijk weer eens een post op TilburgZ zonder rijmsels; de Pvda plaatst een stuk over particulier opdrachtschap in de Spoorzone. Na jarenlang gedweep met Riek Bakker en met Tilburg als het ‘ Rotterdam van het Zuiden’, gaat de PvdA-afdeling Tilburg de stad nu op de kaart zetten met de Spoorzone. De lat wordt daarbij heel hoog gelegd: Tilburg als Amsterdam van het Zuiden. De Spoorzone als Unesco werelderfgoed.

Want: ” De huizen aan de Amsterdamse grachtengordel (onlangs benoemd tot Unesco werelderfgoed) zijn gebouwd door particulieren. Tegenwoordig wordt het overgrote deel van alle woningen gebouwd door projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Bewoners komen vaak pas in beeld als woningen zijn bedacht, uitgetekend en soms al zijn gebouwd. Dat levert niet altijd een woning op die naadloos past bij de droom, wensen en portemonnee van de toekomstige bewoner. Logisch dan ook dat Tilburg verschillende vormen van particulier opdrachtgeverschap mogelijk wil maken. Voordelen zijn: beter aansluiten op behoefte van bewoners, kosten besparen. En vaak levert PO kwalitatief ook prachtige huizen op: kijk maar naar de grachtenpanden in Amsterdam.”

Hoe krijg je het verzonnen?! Tilburg willen vergelijken met de Amsterdamse grachtengordel. Waarom niet met de particuliere woningbouw aan de Bosscheweg, met de retro-bouw in Koolhoven? Die grachtengordels zijn overigens in de gouden eeuw gebouwd door hardwerkende handelslieden van de Oostindische en de Westindische Compagnie. Het waren gewone pakhuizen waarin met bloed, zweet en tranen eerlijk werd gewerkt. Geen luxe appartementjes van uit de subsidietrog slurpende gesjeesde bobo’s, yuppies en ex-politici. In de Spoorzone moet gewoon gewerkt worden!

Alle berichten van deze auteur

Reacties

18 reacties op “Luchtkastelen in de Spoorzone”

  1. PvdA avatar
    PvdA

    Dag Arjen,
    Dat is ook een manier van meepraten. In het masterplan Spoorzone staat 150.000 m2 wonen en 25.000 m2 werken. Er moet dus gewerkt worden, maar vooral ook worden gewoond. En of er nu yuppen of ex-politici (zoals jij) komen wonen: Wij stellen dus de vraag of het perse projectontwikkelaars moeten zijn die bepalen hoe die woning van jou er gaat uitzien. Of mag jij dat zelf doen. Nu is er een plan gebied die zich daar voor leent. Dus ….
    Tot de 16e?
    Groet,
    Arjan

  2. arjen roos avatar
    arjen roos

    Hallo Arjan. Ik heb niks tegen particulier bouwen. Alleen de vergelijkng met de Amsterdamse grachtengordel ging me iets te ver.

  3. JOHN avatar
    JOHN

    Wat is er met Cees' Climax gebeurd? Poging gestaakt?

  4. Ruevert: geeft het a avatar
    Ruevert: geeft het a

    Luchtkastelen daar is dit dorp onder leiding van de politici goed. Het grondbedrijf loopt langs de rand van de afgrond, maar het politiek besluit om toch maar een onverantwoorde aankoop te doen in de Spoorzone. Nedtrain complex. Dus dat ligt weer als een molensteen om de nek van de gemeente. Piushaven is al een financiële put die geen einde kent, maar de politiek hobbelt zonder enig schuldbesef verder. Aan de Kempenbaan heeft de gemeente ruim grondbezit en alle beletselen zijn overwonnen. Er is zelfs er dekkende subsidie van de provincie, maar is naar de periferie van het bewustzijn van de politiek en ambtenaren verdreven. Och, waarom zou je als overheid een ontwikkeling doen die financieel gedekt is.

  5. Marc Vintges avatar
    Marc Vintges

    "De huizen aan de Amsterdamse grachtengordel zijn gebouwd door particulieren" schrijft Arjan Pronk van de PvdA. Je moet precieser zijn, Arjan. Particulieren waren de opdrachtgevers maar de echte bouwers waren vaklieden aan de onderkant van de samenleving, zonder CAO, met slechte werkomstandigheden enz., dus alles waar de PvdA tegen heeft gestreden, door groot is geworden en nu zich nog zorgen over maakt? Een vergelijking tussen de Amsterdamse grachtengordel en het particulier opdrachtgeverschap (PO) gaat om die en vele andere redenen volstrekt mank!

    Professionele projectontwillelaars doen nu al 5 jaar of meer om een project voor te bereiden. Zo'n lange adem hebben particuliere opdrachtgevers begrijpelijkerwijs vaak niet. Het PO is succesvol in enkele kleinere gemeenten in Brabant. Waarom? Omdat de gemeente de grond goedkoop levert. Daarvan is in de 2 uitbreidingsgebieden in Udenhout en Berkel-Enschot (nog)geen sprake, vandaar dat deze projecten nog niet van de grond komen. Gaat de gemeente de grond in de spoorzone voor PO wel goedkoper leveren?

    "Statige huizen" moeten het volgens Arjan Pronk worden aan de Burgemeester Brokxlaan. Een kenmerk van PO is dat de opdrachtgever zelf het uiterlijk van de woning bepaalt. Zou Arjan het aandurven om ook boerderijtypes daar toe te laten? Een ander kenmerk is dat de opdrachtgever zelf het bouwtempo bepaalt, meestal naar gelang zijn portemonnee. Kijk in België. Of te wel, die rij kan heel lang een gatenkaas zijn.

    Als Arjan dat allemaal accepteert, prima PO. Maar als hij daaraan voorwaarden stelt, dan is een professionele ontwikkelaar die de kopers inspraak geeft in de plattegrond misschien een betere optie. Maar dat is geen PO.

    Marc Vintges.

  6. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    @poepoe Ruevert wat maak je er weer een potje van.De mogelijkheid om honderdduizenden vierkante meters toe tevoegen aan het hart van de stad waar gewoond en gewerkt kan worden is een unieke kans.De rest vd fabrieken heeft Tilburg al jaren geleden naar de rand van de stad verdreven en er als belangrijk cultuurhistorisch erfgoed nog enkele bewaard (nu museum De Pont en Textielmuseum)
    In vrijwel alle steden is de ontwikkeling van Spoorzones tot de belangrijkste bouwopgaves van deze tijd (Den Bosch, Breda, Eindhoven, Heerlen, Delft bijv.)Als we zoveel mogelijk af willen blijven van het (groene) buitengebied vwb bouwen zul je om dat akelige woord maar weer eens te gebruiken moeten inbreiden en is verdichting noodzakelijk. Zeker als je ook nog wil voldoen aan de ministerieel aanbevolen 75 m2 groen per huishouden op een afstand van 500m – hetgeen we in Tilburg in de oude stad helaas bij lange na niet halen – zul je daarbij ook nog eens de hoogte in moeten.
    Juist wonenen?werken rondom een station als OVknooppunt biedt uitgelezen kansen om de auto te laten staan en de trein te nemen. Het Nieuwe Werken gaat juist daarvan uit en Tilburg zou volstrekt achterlijk zijn als het kostbare hectares grond in het hart van de stad niet zou benutten.
    Nee,met Ruevert zullen we de oorlog niet gaan winnen, dat is wel duidelijk.

  7. Ruevert: geeft het a avatar
    Ruevert: geeft het a

    @Tine
    een typisch geval Politieke Variabel Denken Aangetoond. Goed lezen en interperteren van een tekst is niet de sterkste zijde van de politiek. Stokpaardjes des te meer.  
    Het enige wat ik constateer dat de politiek zwabbert van hot item naar hot item en de rest vergeet.
      Natuurlijk moet de spoorzone ontwikkeld worden, al was het alleen van de onverantwoordelijke verwervingen die daar gedaan zijn. Dit los van de uitstraling die dit gebied op de stad kan hebben.   
    Bij de Piushaven zit de gemeente door de politiek niet realistische volumes in de puree en zullen wij daar als belastingbetaler nog in lengte van dagen via belastingen deze put moeten helpen dempen.
      
    Wat mij wel verbaasd dat de Kempenbaan, dat als enige wel financieel gedekt is, ergens in het ambtelijk moeras is verdwenen en er geen politicus zich daar nog om bekommert.
      
    Deze drie ontwikkelingen zijn complementair en kunnen dit dorp eindelijk als stad op de kaart zitten. Duurzaam, innovatief, inbreiden etc. Elk project met zijn eigen merites en zijn unieke positie binnen dit dorp.
      
    Maar de horizon van de politiek is maar zo ver als het volgende artikel in het BD.

  8. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    @ Ruevert
    als ik je reactie lees begrijp ik dat je wel de klokken van Harm hebt horen luiden maar helaas niet weet waar de klepel hangt.
    En er verdwijnt voorlopig niks in de zandgronden van Tilburg(er zijn hier nauwelijks moerassen in de regio) maar er zijn wel zaken die meer prioriteit verdienen dan andere.De Spoorzone staat met stip op 1 qua ontwikkeling, de Piushaven loopt en is in uitvoering (wellicht gezien de kredietcrisis in een iets trager tempo dan voorzien) En de Kempenbaan? die hangt – ondanks het enorme overschot aan leegstaande kantoorpanden in dit land (en ook in Tilburg) en nieuwe visies vwb het Nieuwe Werken waarbij concentratie van kantoren rond OV knooppunten wordt aanbevolen – nog steeds boven de markt.

  9. Ruevert: geeft het a avatar
    Ruevert: geeft het a

    @Tine,
    de maakbaarheid van de maatschappij, ik dacht dat alleen nog maar bij het gedachtegoed van de SP hoorde. Elk dorp en stad ontwikkelt nu de spoorzone, wat een USP. T. gaat met Eindhoven op de vastgoedbeurs de stationszone promoten. Als lemmingen lopen jullie met zijn alle achter de waangedachte van maakbaarheid aan, HC in Utrecht moet na nog geen 30 jaar helemaal gerenoveerd worden omdat het een junkenbrucht was geworden.
      Alles op een kaart en gespeend van elke realiteitszin. Typisch politiek opportunisme en over een jaar gaan de neuzen allemaal de andere kant op. Misschien wordt het tijd als gemeente meerdere jokers in te zetten en zo niet weer de boot te missen als de economie weer over een maand of zes weer op volle stoom is.

  10. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    @ Ruevert.
    Over maakbaarheid gesproken: Tilburg kijkt uit naar de nieuwste politieke partij: RDT(Rueverts Droom Tilburg).
    Nog net op tijd: als je nu begint en ideeen over toekomst Tilburg in kaart brengt zal RDT (Rueverts Doortastend Tilburg) moeteloos grootste partij blijken in 2014.
    Goh, wat zou er toch fout zijn gegaan in Utrecht vraag je je af.Hoe voorkom je dat OVknooppunt verwordt tot junkenburcht?
    Met een stem op RDT komt niet alleen de economie van Tilburg binnen kortste keren weer op stoom maar zal Tilburg ook als vanzelf als een phoenix uit de wereldwijde crisis herrijzen.
    En wonder boven wonder ook nog zonder stenen te stapelen in het hart vd stad

  11. arjen avatar
    arjen

    Woningbouwcorporatie Woonlinie presenteert vandaag, op de eerste dag van vastgoedbeurs Provada in Amsterdam, Woonmatch(R). Het bouwconcept stelt kopers in staat om zelf hun woningen te ontwerpen. Woonmatch(R) werkt het beste als gemeenten zich flexibel opstellen.

    Via Woonmatch(R), dat Woonlinie onder licentie aan andere marktpartijen aanbiedt, kan een koper zijn nieuwe huis zelf ontwerpen. Zo kan hij via internet aangeven hoe groot de woning wordt, welke kleur de gevel krijgt, hoe groot de kavel wordt en wat voor type woning – vrijstaand, twee onder één kap of rijwoning – hij wil bouwen.

    Woonmatch(R) maakt het mogelijk om op kleine schaal te werken, in clusters van zo'n twintig woningen. Hierdoor kan relatief snel een definitief ontwerp worden gemaakt, uitgevoerd en gerealiseerd. Bovendien leidt het concept tot een wijk met een gevarieerd woningaanbod in uiterlijk en prijs.

    De gemeente speelt een belangrijke rol bij de succesvolle toepassing van Woonmatch(R). Om de koper echt te kunnen laten kiezen, moeten gemeenten hun bestemmingsplannen versoepelen. Eén op de vijf gemeenten is hier al mee bezig, zo blijkt uit een peiling van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dat is goed, maar volgens directeur -bestuurder Peter van den Heuvel van Woonlinie niet genoeg.

    Van den Heuvel: "Eigenlijk zouden alle gemeenten er voor moeten kiezen om hun ruimtelijke beleid te versoepelen. Hiervoor zouden zij bestaande bestemmingsplannen aan moeten passen. En in nieuw beleid moet ruimte zijn voor flexibiliteit. Op die manier maken zij het voor marktpartijen mogelijk om kopers te bieden wat zij als consument willen. Geen standaard woning, maar een naar eigen smaak en inzicht ontworpen thuis. Want dat kan ook als zij hun nieuwe auto of Nike's kopen."

    Gemeenten hangt door de vertraging in de woningbouwproductie een financiële strop boven het hoofd van 3 miljard euro, zo blijkt uit recent onderzoek van VNG. De verliezen vinden hun oorsprong in het grondbedrijf, ooit een belangrijke bron van inkomsten voor gemeenten. Maar nu talloze projecten worden geschrapt, blijven de miljoenen euro's aan inkomsten uit. Daarbij komt dat gemeenten rente moeten blijven betalen over de bouwgrond die niet wordt ontwikkeld en daardoor bij hen in eigendom blijft. Deze rentebetalingen lopen algauw in de miljoenen euro's.

    Van den Heuvel: "Onder invloed van de huidige woningmarkt, waarin de koper de dienst uitmaakt, richt de bouwsector zich steeds meer op de klant. Dat is een goede ontwikkeling, want hierdoor wordt er sneller, slimmer en beter gebouwd. Door zich flexibel op te stellen kunnen gemeenten deze ontwikkeling stimuleren. Tegelijkertijd kunnen zij zo de financiële schade bij het grondbedrijf beperken."

  12. Ruevert: geeft het a avatar
    Ruevert: geeft het a

    @Tine,
    jammer dat je een fundamentele discussie via dit forum uit de weg gaat en weer vervalt in flauwe grappen.
      Spoorzone
      
    Natuurlijk moet die ontwikkelt worden. Non profit en overheid hebben daar hun natuurlijk habitat. Maar dat kost de burger geld. Maakt niets uit, is goed voor de uitstraling van de stad.
      
    Piushaven
       De plannen gingen in het begin uit van een veel grotere dichtheid en groter volume. Dat heeft de politiek bepaalt, maar wie gaat het gat van 20 tot 30% minder bebouwing betalen. Ik vrees de burger. Maar er komt ook naast ruimte voor kleinschalige ondernemingen een ruim winkelarsenaal in het Aabe.
      
    Kempenbaan
     
    Ligt niet aan een OV knoppunt maar wel aan de snelweg die economie moet laten groeien.
    Het EZ nabij, de entree van Tilburg die nog gepimpt moet worden. De kans om het nieuwe wonen en werken te realiseren. Voor mensen die niet in stad willen wonen en voor bedrijven die liever niet in de stationszone zitten.

    De hele "zuidas" van Tilburg volgens de laatste inzichten ingericht. Maar ik zal wel een simpele ziel( de mogelijkheid om niet inhoudelijk te reageren) zijn die het niet begrijpt dat dit dorp deze complementaire ontwikkelingen niet voortvarend aanpakt.
      
    Of zijn de politiek en ambtenaren mannelijk en kunnen zij maar een ding tegelijk doen.

  13. Ruevert: geeft het a avatar
    Ruevert: geeft het a

    @Tine,
    meestal ben je er als de kippen bij om een reactie te plaatsen, dus ik wacht vol bewondering en stille hoop op een briljante…

  14. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    @ Ruevert
    misschien kun je maandagavond de cie fysiekvergadering bijnwonen of meeluisteren vanuit je luie stoel als we een intenieve discussie zullen voeren over zowel het mastrplan Spoorzone als de Woonvisie. Dan hoor je hoe verschillende partijen meer of minder genuanceerd denken over belangrijke ontwikkelingen in Tilburg.

    En ja, als we het hebben over nieuwe ontwikkelingen ook vwb vestigingsklimaat hoort daar ook een thema als Het Nieuwe Werken bij. Minder kantoorruimte, flexibeler werken waardoor betere spreiding van verkeer en dan bij voorkeur rond OVknooppunten.

    Och ja,en op die Zuidas in Tilburg, daar heeft Fontys op Stappegoor een enorm complex in de aanbieding. Lijkt me ook uitstekend kantoor te kunnen worden. Als zich daar nou eens iemand voor meldt dan krijgen we misschien toch nog een keer een afslag vd A58 in die omgeving.

  15. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    @ Ruevert
    cie fysiek behandeling Masterplan Spoorzone en behandeling nieuwe Woonvisie is op 27 juni vanaf 19.00u te volgen ( live of via internet)

  16. Ruevert: geeft het a avatar
    Ruevert: geeft het a

    @Tine,
    vooraleerst je bent nog de enige politicus die actief is op dit forum. Chapeau.   
    Ik zal niet te diep in gaan op jouw details; van de afslag, die er nooit komt en het gebouw van Fontys, dat in een onderwijsgebied makkelijk kan worden omgebouwd tot studentenhuisvestiging. Ook heb ik menig vergadering van jullie gremium meegemaakt. Ik werd daar niet vrolijk van. Het is een uitwisseling van voorgekookte partij (voor)oordelen. Een overall visie heb ik daar helaas nog nooit kunnen ontdekken.
      
    Natuurlijk moet er bij de knooppunten ontwikkelt worden. Er zijn er nog twee in T. De spoorzone(ov) en Kempenbaan(auto). Als je deze voortvarend aanpakt krijgt het tussengebied Piushaven automatisch ook een boost en wordt gedwongen tot een betere invulling. Nu is het alleen maar postzegels plakken en afbreuk doen aan de eerder geëtaleerde ambities.
      
    Dat zou een visie zijn die dit dorp zou sieren en het eindelijk als echte stad neerzet.  
    Of zijn jullie toch alle van het mannelijk kunnen met alle beperkingen van dien.

  17. Ruevert: geeft het a avatar
    Ruevert: geeft het a

    @tine,
    jammer dat een discussie over het dorp zo stil valt. Maar ja, het bels lijntje is makkelijker te behappen en is het niet nodig een statement te maken.

  18. Ruevert: op herhalin avatar
    Ruevert: op herhalin

    @Tine,
    helaas moet ik constateren dat de bewoners van het glazen huis mannelijk zijn en daarbovenop ook nog autistisch. Ze kunnen maar een ding tegelijk en zijn niet bij machte te communiceren met betrokken burgers.