Geplaatst

Hoezo popelen om zondagopenstelling?

Tilburg looft een prijs uit voor de meest ‘maatschappelijk verantwoorde ondernemer’. Genomineerden zijn meestal de ondernemers uit het vaste, bekende netwerkje van toeleveranciers van lokale en rijksoverheden. Zoals bedrijven die wegen onderhouden, omspitten en weer terugleggen, ondernemingen die bushokjes maken of bruggen voor Rijkswaterstaat. Lokale kruideniers zijn niet in beeld voor de prijs. Vreemd eigenlijk. Het zijn toch altijd die plaatselijke winkeliers op wie altijd een beroep wordt gedaan om de één of andere bingo voor ouderen te ondersteunen. Of het plaatselijke festival, het blaadje van de voetbalvereniging en de barbecue in de straat van bewoners die dat zelf niet willen betalen (en daarom ook de weg naar Verrijk je wijk-subsidiepotten weten te vinden). Het is toch ook de plaatselijke kruidenier die een opvangrol vervult voor de hangjongeren voor zijn winkel en hen zelfs een stageplek aanbiedt?

 

Ze hebben het moeilijk de winkeliers, zo blijkt maar weer eens uit de berichtgeving in het Brabants Dagblad:: “Als ontbrekende tanden in een gaaf gebit springen ze er uit: de lege puien in het Goirlese winkelcentrum De Hovel. Kledingzaak Peacock Casuals is vertrokken ‘omdat het aantal bezoekers niet opweegt tegen de huur’. De winkel van Totaalgemak is tot nader orde gesloten, een straat naast het winkelcentrum is de Read Shop ter ziele gegaan. En ook het voormalige pand van mulitmedia-winkel Fonzie, dat naar een plek verderop in de Hovel is verhuisd, staat nog leeg. De vernieuwde Hovel werd eind 2007 officieel geopend, maar de geambieerde rol in de regio, met koopjesmensen uit Tilburg en Poppel, vervult zij allerminst. Het is een fraai winkelcentrum, klinkt er bij de winkeliers, maar het aantal bezoekers valt ‘vies tegen’. Zeker afgezet tegen de hoge huren.

Vandaag kopt de krant: “Winkeliers staan achter zondagopening”. Geef alle winkels in de food-sector de kans op zondagmiddag van 12 tot 17 uur open te zijn. De Tilburgse winkeliersverenigingen brengen dat advies uit aan het college. De achterban van de Ondernemers Federatie Tilburg (OFT) schaarde zich dinsdagavond achter een voorstel van het bestuur. Door in de plaatselijke verordening een zogeheten toerismebepaling op te nemen zou de gemeente supermarkten en zelfstandigen de mogelijkheid bieden hun zaak ‘s zondags te openen. De Tilburgse gemeenteraad wil binnenkort een besluit nemen. Het advies van de OFT legt daarbij gewicht in de schaal. Veertig ondernemers staan volgens de OFT te popelen. ”

Het is een vrij eenzijdig bericht. Heel veel winkeliers staan helemaal niet te popelen. Zo sprak ik een groente- en fruitspecialist en een specialist in vis. Beiden hebben weinig trek in de extra kosten voor personeel op zondag. “Op koopavond komt er al bijna geen volk meer in de winkel. En er is een trend op zaterdag: op die dag komen er ook steeds minder klanten. Het weekeinde begint voor veel mensen al op vrijdag 16.00 uur. Geen wonder; de hele week is de supermarkt tegenwoordig ’s avonds open!”

Nu is er voor supermarkten een beperkte mogelijkheid om enkele zondagen open te zijn. En daar komt natuurlijk wel volk op af, als je de enige bent in de omgeving. “Maar dat zijn meestal mensen die weinig kopen, uit verveling. Mensen, die geen enkel logistieke gave hebben en ’s zondag tot de ontdekking komen dat het wc-papier op is. Of de barbecue willen aansteken, wel vlees in huis hebben, maar de houtskool niet. Bijvoorbeeld. Ik ken een supermarkt-manager die adverteerde voor de koopzondag en daarna allerlei vreemde koppen in zijn zaak zag. ‘Nieuwe klanten’, analyseerde hij. Onzin natuurlijk. Op het moment dat alle food zaken overal open zijn, smeert dat volk zich weer uit over de eigen wijk. Niemand schiet er iets mee op met die koopzondagen. Uiteindelijk gaan er koppen rollen en blijven er een paar grote over.”

Alle berichten van deze auteur

Reacties

4 reacties op “Hoezo popelen om zondagopenstelling?”

  1. Mijnart avatar

    Goed artikel! Ondernemers in Nederland zijn zeer verdeeld t.a.v. verruiming van zondagopenstelling. Een meerderheid van het grootwinkelbedrijf is "voor", een meerderheid van met name "kleine" winkeliers en franchisenemers is "tegen". Een informeel onderzoek heeft uitgewezen dat van alle winkels (in Nederland)30% "voor" zou zijn en 30% "tegen"; 40% "zweeft" en sluit zich (vaak gedwongen) ten dele aan bij de 30% die open gaat. In de meeste gemeenten besluit "de politiek" wat het beste is, al dan niet aangezet door een kleine meerderheid van ondernemers.
    Het economisch belang of partijbelang prevaleert boven de mening van de meerderheid van de ondernemers. In een economie waarin de detailhandelsomzet niet groeit is het onbegrijpelijk dat partijen kiezen voor verruiming van zondagopenstelling. Het tijdelijk voordeel t.o.v. concurrenten vervaagt zodra ook anderen open gaan. De euro wordt maar 1 keer uitgegeven; de omzet die nu op 6 dagen wordt "verdiend" wordt straks uitgesmeerd over 7 dagen. Gevolg? Meer kosten voor ondernemers, meer (onnodig) energieverbruik en meer "onrust" voor omwonenden. Het winkelbeeld zal nog meer verschralen door het "afhaken" van zelfstandige ondernemers; want wie wil er 52 weken per jaar 7 dagen werken?
    Onbegrijpelijk dat de detailhandel in Nederland (met 767.000 werknemers de grootste werkgever!)dit "over zich heen" laat komen!

  2. Hans van Zeeland avatar

    Beste Arjen,
    Inderdaad een goed stuk. Eigenlijk vind ik dat ik moet vinden dat iedereen voor zichzelf mag bepalen wanneer hij zijn winkel wel of niet opent. Jouw en Mijnarts kanttekeningen bieden me oprecht stof tot twijfelen.Bedankt… 😉

  3. arjen roos avatar
    arjen roos

    Alsof de duvel er meespeelt. Schrijf ik hierboven over de bekende Tnetwerkjes waaruit de elkaar bewierokende genomineerden doorgaans komen…… verschijnt er nu een berichtje over de MVO-prijs: "Op donderdag 7 oktober 2010 wordt de MVO-prijs tijdens een BORT-bijeenkomst uitgereikt door wethouder Erik de Ridder. De MVO-prijs is een tweejaarlijkse prijs voor ondernemingen uit de gemeente Tilburg, die succesvol zijn door maatschappelijk
    verantwoord te ondernemen. Onder de zijn Hoppenbrouwers Elektrotechniek en Van Helvoirt Groenprojecten (verdient in opdracht van de gemeente aan het onderhoud van openbaar groen in de gemeente!!). Hoppenbrouwers werkt heel veel voor de overheid. Zoals recent bij de riooolwaterzuivering Tilburg-Noord, Textielmuseum enzovoorts. Ons kent ons, kent ons…

  4. Ruevert avatar
    Ruevert

    Welkom in de door het CDA en Pvda gecultiveerde "ons kent ons" maatschappij. Jij schuift mij wat en ik doe hetzelfde voor jou. Kunst, werk en alle andere sectoren van de maatschappij. Corruptie, niet echt maar het zit er dicht tegenaan.