Geplaatst

Nog meer winkels van hetzelfde

Weet u het nog? Het aanbod van die giga shopping mall aan de rand van de stad had iets unieks moeten worden, volgens de bedenkers (projectontwikkelaar, daarin enthousiast ondersteund door ex-burgemeester Vreeman en de PvdA-fractie). Het soort winkels zou niet concurrerend zijn voor het huidige winkelbestand, beweerden de, door de gemeente betaalde, onderzoekers. Gelukkig werd de shopping mall door middel van een referendum afgeschoten door de Tilburgse bevolking. Maar de gemeente gaat gewoon door met de ontwikkeling van detailhandelslokaties. Ondanks de verzadiging in de de markt. Ondanks de economische crisis. Nieuwe sportzaken op Dalem, op het Stappegoorgebied, en als het aan de gemeente ligt (= het college) straks ook op het AABE-terrein. Niks origineels. Gewoon meer van hetzelfde. Gelukkig hebben we een wakkere ondernemersvereniging op het Pieter Vreedeplein die nu aan de bel hangt. Wat te doen voor Noordanus? Niet in de voetsporen treden van zijn voorganger!  

In een gepeperde brief waarschuwen de ondernemers voor een duurzame ontwrichting van een aantal branches als de plannen doorgaan: “Als  het Aabe complex zijn winkeldeuren opent zal de speelgoed- en sportmarkt in Tilburg ontwricht worden. Door de komst van het Pietervreedeplein werden de marktruimtes voor de speelgoed- en sportbranche helemaal ingevuld in Tilburg.”

“Er is geen marktruimte meer voor de sport en spel markt. Zoals is aangetoond zal de speelgoedbranche in Tilburg een omzet daling mogen verwachten tussen de 17% en 35%, in een markt die lijdt onder de economische crisis (omzet 2009 -10% ten opzicht van 2008).”

“De sportbranche zal een omzetdaling van maximaal 52% kunnen verwachten. Door de komst van de perifere formules in de speelgoed- en sportbranche wordt de exploitatie van een speelgoedwinkel of sportwinkel in Tilburg – Centrum onhaalbaar en naar verwachting de winkels in bruin en witgoed ook niet rendabel. Ook zal de sportbranche in Tilburg versnipperd worden doordat op het Aabe complex weer een grote sportwinkel wordt toegevoegd binnen 7 jaar. Op het Stappegoor complex en het Pietervreedeplein zijn al grootschalige sportwinkels aanwezig. Er is ook sprake van oneerlijke concurrentie. Door het toevoegen van een speelgoedwinkel en een sportwinkel op het Aabe Complex worden winkels in het Pietervreedeplein en in de binnenstad minder aantrekkelijk voor de consument. Als een consument kan kiezen tussen gratis parkeren of € 1.80 per uur te betalen dan is de keuze voor de consument snel gemaakt. De randvoorwaarden tussen de ondernemingen in de binnenstad en de periferie komen niet met elkaar overeen.

Daarnaast is het nieuwe Aabe complex niet complementair met de binnenstad maar zeer concurrerend. De gemeente streeft namelijk in zijn beleid naar een evenwichtig detailhandelsbeleid waarbij de binnenstad ondersteund moet worden. Nieuwe projecten dienen complementair te zijn ten opzichte van de binnenstad.De speelgoed en sportbranche worden gezien als een trekker voor het Aabe complex. De speelgoed- en sportbranche hebben geen koopverwantschap met het thema wonen.”

Alle berichten van deze auteur

Reacties

5 reacties op “Nog meer winkels van hetzelfde”

  1. arjen avatar
    arjen

    Inmiddels is het advies binnen van vastgoedpartij Corio:

    • Wees prudent met het verdubbelen van het aanbod in Leijpark/AaBe-complex en temper de verwachtingen t.a.v. verhuurbaarheid en haalbare regiofunctie. Beter zou zijn binnen Tilburg keuzes te maken door een andere (matig functionerende of minder gewenste) lokatie op te heffen en wat daar nog zit aan PDV, te verplaatsen naar Piushaven
    • Wees prudent met het branche-aanbod en maak ook hier een heldere keuze. Wonen, keukens, sanitair, bruin-/witgoed, sport en spel, vrije tijd en ook nog eens food, leiden tot een onduidelijk geprofileerd geheel, wat op meerdere gedachten hinkt en uiteindelijk geen krachtig totaalconcept, maar ‘van alles niets’ dreigt te worden.
    • De branches sport/spel, bruin-/witgoed zijn GDV-branches en zijn al in GDV-ontwikkeling Pieter Vreedeplein aanwezig. Dit is een duidelijke beleidskeuze geweest en verdient handhaving. Food is wellicht mogelijk maar voegt conceptueel (vanuit bezoeksdoel geredeneerd) niets toe.
    • Al met al: beperk de detailhandel in het Piushavengebied tot een versterking van het woon-aanbod wat al op Leijpark aanwezig is en zorg dat deze gecombineerde locatie zich krachtig en als één woonthemagebied gaat profileren, zodat zij binnen Tilburg de enige is en de kans krijgt daarin te excelleren.

    Corio Nederland, Marktanalyse en Strategie, juli 2010

  2. arjen avatar
    arjen

    Inmiddels is het advies binnen van Corio:

    • Wees prudent met het verdubbelen van het aanbod in Leijpark/AaBe-complex en temper de verwachtingen t.a.v. verhuurbaarheid en haalbare regiofunctie. Beter zou zijn binnen Tilburg keuzes te maken door een andere (matig functionerende of minder gewenste) lokatie op te heffen en wat daar nog zit aan PDV, te verplaatsen naar Piushaven
    • Wees prudent met het branche-aanbod en maak ook hier een heldere keuze. Wonen, keukens, sanitair, bruin-/witgoed, sport en spel, vrije tijd en ook nog eens food, leiden tot een onduidelijk geprofileerd geheel, wat op meerdere gedachten hinkt en uiteindelijk geen krachtig totaalconcept, maar ‘van alles niets’ dreigt te worden.
    • De branches sport/spel, bruin-/witgoed zijn GDV-branches en zijn al in GDV-ontwikkeling Pieter Vreedeplein aanwezig. Dit is een duidelijke beleidskeuze geweest en verdient handhaving. Food is wellicht mogelijk maar voegt conceptueel (vanuit bezoeksdoel geredeneerd) niets toe.
    • Al met al: beperk de detailhandel in het Piushavengebied tot een versterking van het woon-aanbod wat al op Leijpark aanwezig is en zorg dat deze gecombineerde locatie zich krachtig en als één woonthemagebied gaat profileren, zodat zij binnen Tilburg de enige is en de kans krijgt daarin te excelleren.

    Corio Nederland, Marktanalyse en Strategie, juli 2010

  3. Renee avatar
    Renee

    TILBURG – Mensen die zonder een speciaal doel een winkel binnenstappen, doen het vaakst toch een aankoop. Consumenten die met een vooropgezet plan diverse winkels bezoeken, kopen juist het minst.
    Impulsaankopen worden niet opgewekt door reclame voor de winkel. Dat hebben onderzoekers van de universiteiten van Tilburg, Pennsylvania en Madrid ontdekt in een langlopend onderzoek naar externe factoren die het koopgedrag beïnvloeden.

    De wetenschappers lieten 441 Nederlandse huishoudens twee weken lang een winkeldagboek bijhouden. In die tijd werden drieduizend winkels bezocht en 18.000 aankopen gedaan, aldus de Universiteit van Tilburg dinsdag.

    Leuk onderzoek was dat. Men gokt dus op de gekte van het volk.

    Fijne vakantie Arjen.

  4. Ruevert avatar
    Ruevert

    Ach,
    het toekomstige aanbod in het Aabe complex staat garant voor 20% van de natuurlijke groei aan winkelmeters voor de komende 15 jaar. Groeispurt voor de stad of totale waanzin van de beleidsmakers. Ik weet het niet.

  5. arjen avatar
    arjen

    Ruevert: "het toekomstige aanbod in het Aabe complex staat garant voor 20% van de natuurlijke groei aan winkelmeters voor de komende 15 jaar"

    Maar Ruevert toch, je gaat toch niet serieus beweren dat de natuurlijke groei van het winkelaanbod in de stad VIJF MAAL HET VOLUME VAN HET AABE-COMPLEX IS!!!????? Uit het bovenstaande blijkt toch maar weer dat er OVERAANBOD wordt gecreëerd! En zeker niks nieuws.