Geplaatst

Kandidaten twitteren zich de blubber

Zeker in deze verkiezingstijd zoeken politici de lokale media op. Ook twitteren en hyven ze zich de blubber, maar dat blijkt totaal niet aan te slaan bij de kiezer, blijkt uit onderzoek. Het is belangrijk voor een politicus om in beeld te zijn. En soms heel frustrerend als je dat niet bent.

Als je netjes je raadswerk doet, een redelijk tot goed inhoudelijke bijdrage levert tijdens bij de commssievergaderingen, dan kom je vrijwel nooit in de krant. Dat weet  ook VVD-fractievoorzitter Roel Lauwerier. En plaatsvervangend fractievoorzitter Peter van den Hoven van de LST. Beiden gingen er stevig tegenaan in de laatste vergadering van de commissie maatschappij. Het ging over integratie en dus over allochtonen die er de kantjes van afliepen en het zomaar verdomden om mee te draaien in de maatschappij. "Als ze niet meedoen, moeten we hun uitkering maar afpakken," stelde duidelijke Roel. "En niet langer knuffelen, maar knuppelen." Peter van den Hoven, voor het eerst woordvoerder integratie voor de LST in 4 jaar (voorheen was ik dat maar nu zat ik er als Groep Roos), vond dat wethouder Jan Hamming er totaal niets van gebakken had. Beide politici scoorden in de media. Groep Roos werd niet eens geciteerd. Blijkbaar te genuanceerd gesproken over de projectencarroussel.

Maar eigenlijk heb ik qua aandacht niet te klagen. Heeft u niet over me gelezen en gehoord op Omroep Brabant? Daar stonden toch hele grote koppen als: "LST loost ‘mol’ Roos." Ja, dat was ik. Smolders noemde mij in een persbericht een ‘mol’ voor andere politieke fracties en dus neemt Omroep Brabant dat netjes over. Geen hoor… wederhoor. ‘Gewoon’ ongenuanceerd, kritiekloos plaatsen. Geen: "Meneer Roos, bent u echt een mol? Nee, hoor, nada. Een zelfde soort berichtgeving als we een aantal maanden geleden aantroffen in de redactionele kolommen toen het ging om datzelfde ‘van-corruptie-verdachte-raadslid’  Hans Smolders.

Zeker Hans Smolders kwam en komt geen aandacht tekort van de media. Zo kwam er deze week een persbericht van het OM: "Er wordt niemand vervolgd voor het lekken van het vertrouwelijke MIDI-rapport begin oktober vorig jaar. Politie en justitie hebben de schuldige(n) niet kunnen vinden. Politie en justitie concluderen dat een groot aantal personen buiten de samenstellers van het rapport over een concept-exemplaar beschikten. Daardoor is niet na te gaan wie gelekt heeft."

En wie van die vele verdachten wordt er gebeld door de media? Juist ja, wie anders dan Hans Smolders? Hij liet de omroep vanaf zijn ziektebed weten dat hij zich in een bananenrepubliek waant waar je "zomaar in het openbaar beschuldigd kan worden." En Hans heeft wel gelijk, maar geldt dat ook niet voor de andere beschuldigden? Dat vraagt Omroep Brabant zich echter niet af. Wel mag er nog even over Vreeman gesproken worden: "Het is een door en door verziekt systeem en burgemeester Vreeman is daar een icoon van."

ZO hoor je dat dus aan te pakken richting de media. En daar hebben al die nieuwe politieke lijstjes geen kaas van gegeten. Die denken dat ze met twitter en hyves kiezers kunnen scoren. Of met inhoudelijke debatten. En dat lukt niet. Een trouwe reageerder op internet (en vast en zeker LST-aanhanger) kon het vandaag weer goed verwoorden: "Populistisch verkiezingsgelul van vooral de PvdA. Alles voor de stemmen bij de heren Blaauwbroek en Wilthagen is het devies met het oog op 3 maart." Zo zie je maar.

En dan nu nog het onderzoekje: Lokale politieke partijen zetten in hun campagne in op online sociale media (Hyves, Twitter, Linkedin). Het gebruik door kiezers blijft echter beperkt. Twitteren is net als een bijeenkomst in een zaaltje, meer iets voor intimi. Politieke partijen laten daarentegen juist kansen liggen bij het ‘gewoon’ verduidelijken van hun standpunten, met name via de website. Dat blijkt uit de eerste iBalans, een gezamenlijk onderzoek van Berenschot en ContentKings.

Berenschot en ContentKings ondervroegen 1500 kiesgerechtigde burgers en 78 kandidaat gemeenteraadsleden via een online enquete. Daarbij werden de websites en social media accounts van 40 partijen uit 6 gemeenten onderworpen aan een expertanalyse. Deze analyse vond zeven en twee weken voor de gemeenteraadsverkiezingen plaats.

Van de 38 partijen hebben er 17 een lokaal Hyves-account en 16 een eigen Twitter-account. Het daadwerkelijke gebruik door burgers is echter minimaal. Slechts 4% van de burgers zegt de sociale mediakanalen vaak te gebruiken als informatiebron in aanloop naar 3 maart. Ter indicatie: kanalen van lokale partijen hebben maar 2 tot 5 volgelingen op iedere 10.000 inwoners van de gemeente. Ook andere vormen van online communicatie zijn vaak nog niet op orde. Slechts bij 18 van de 38 partijen lukte het bijvoorbeeld om via de mail een antwoord te krijgen. En 9 van de 27 partijen reageerden helemaal niet.

Zowel kandidaten als kiesgerechtigde burgers vinden de lokale media het belangrijkste communicatiekanaal in de aanloop naar 3 maart. Daarna kiezen kandidaten voor contact op straat en in wijkcentra. Burgers geven de voorkeur aan nieuwsbrieven en mailcontact met partijen. Qua inhoud zoeken burgers vooral naar het programma en informatie over de kandidaten. Programma’s worden 34 van de 38 keer aangeboden, maar 27 van de 34 keer is dat aanbod niet echt toegankelijk gemaakt, bijvoorbeeld door een samenvatting. In 9 van de 38 keer ontbreekt informatie over de woonplaats (wijk), leeftijd, curriculum of een specifiek kennisdomein van de belangrijkste kandidaten.

 

 

Alle berichten van deze auteur