Twee uur lang hebben we in de commissie fysiek gesproken over het klimaatprogramma van de gemeente Tilburg. Het ging daarbij in belangrijke mate over de vraag hoe de eventuele shopping mall zich verhoudt tot de aangescherpte klimaatambities van de gemeente. Immers er komen dan wel 14 miljoen extra bezoekers met hun CO2 en fijnstof uitstotende auto’s. Wethouder Moorman antwoordde op vragen van de LST dat projectontwikkelaar OVG die extra uitstoot CO2-neutraal moest maken. Een onmogelijke zaak dus (dus komt de Mall er niet?)
Maar in de media werd dit onderwerp volledig verzwegen! Het ging meer over de vervuilende helicopters van vliegbasis Gilze-Rijen. Daar kan het klimaatplan van Tilburg niet tegen op, vindt de LST: het gaat om een Haagse beslissing. Toch werd de vragen van SP-raadslid Co Castelijns breed uitgemeten. Hij kon op internet geen info vinden over de uitstoot van de Apache. Speciaal voor Co komt hier dus informatie over de Apache. En daarna de bijdrage van de LST over het klimaatplan. Wist u overigens dat er op 28 januari een klimaatconferentie wordt gehouden waarop diverse organisaties hun handtekening onder het plan zetten. Vreemd, hè als de gemeenteraad zich daarover op 2 februari nog moet uitspreken? Ach ja, wat een formaliteit en een luchtballon.
Hier komt ie voor CO: Apache helicopter, Motor: General Electric T700-GE-701C. Brandstof: JP8 (mengsel van kerosine en een klein deel benzine. Wordt ook gebruikt voor leger dieselvoertuigen zelfs voor de amerikaanse veldkeukens. Oa KLM gebruik het voor tal van zijn vliegtuigen. Een vrij reguliere jetvliegtuigbrandstof Wordt ook gebruikt door de NAVO, is een standaard brandstof). Uitstoot in lb/hr. AH-64** (T700-GE-701C) 2 X, VOC 18.04, CO 66.62, NOx 10.67, SO2 0.52, PM10 5.46
De LST vindt het belangrijk dat er op lokaal niveau een actieprogramma ligt voor het klimaat. Als lokale overheid kan je immers een belangrijke bijdrage leveren. Het is daarom nogal cynisch om aan de ene kant dit programma in de steigers te zetten en aan de andere kant een shopping Mall te willen die jaarlijks miljoenen CO2 uitstotende auto’s gaat lokken. En daarmee gaat dus geen enkele doelstelling in geen enkel jaar ooit gehaald worden.
Of we moeten tot de conclusie komen dat de shopping mall helemaal niet door kan gaan als we al die verscherpte klimaat criteria in dit plan en in die convenanten aannemen. Het onderzoek van. Goudappel gaat immers uit van de bestaande normen. We willen we dat u de concurrentiepositie van Tilburg op het netvlies blijft houden. Werkgelegenheid is wat ons betreft prioriteit nummer 1. En natuurlijk hebben we een aantal kanttekeningen en opmerkingen:
Bij adapdatie (of aanpassing aan veranderingen) moet u niet te hard van stapel lopen en uw inkopen NIET baseren op een mediteraan klimaat. Te denken valt aan de uitheemse plantanen aan de cityring, en olijf- en sinasappelbomen voor uw orangerie. Terecht stelt u dat er vanuit het klimaatbeleidsveld nauw moet worden samengewerkt met andere beleidsvelden. Maar als we het ambitiestuk lezen over de Spoorzone bijvoorbeeld, vandaag ook op de agenda, is daar weinig sprake van. En als we de nieuwjaarsspeech van de voorzitter van de Kamer van Koophandel aanhoren, ontbreekt dit onderwerp grotendeels. De ondernemers van het midden- en kleinbedrijf zijn ook zwaar ondervertegenwoordigd op uw lokale klimaatconferenties, blijkt ook uit bijlage 3.
U legt de lat heel hoog door in het eerste jaar van dit programma acht allianties te activeren. De gemeente is trekker van alliantie 8, gemeentelijke gebouwen en we hopen dan ook dat u duurzaamheid serieus gaat nemen en niet doorgaat met al die tijdelijke huisvestingen van organisaties. Terecht stelt u dat Tilburg geen eiland is en dat het onverstandig is om als stad geïsoleerd op te treden. Het verbaast ons dan wel wil dat Tilburg als 1 van de eerste het burgemeestersconvenant ondertekent. Daar hebben we nog een opmerking over: er wordt overwogen wordt dat alle Europese lokale en regionale gemeenschappen energieprogramma’s opzetten, ondermeer in duurzaam stadsvervoer en energiebronnen. Wij geloven niet dat ALLE gemeentes in heel Europa dat doen en als dat wel zo is, is dit convenant dus overbodig.
Als het over communicatie gaat, heeft u blijkbaar goud in de vingers want u schrijft op pagina 8 dat u nieuwe werkwijzen gaat ontwikkelen om gedrag duurzaam te veranderen. Als ik u was, zou ik daar patent op aanvragen, want het is veel kerken, en partijen nog nooit gelukt om gedrag duurzaam te veranderen met nieuwe werkwijzen.
Reacties
8 reacties op “Miljoenen auto’s naar Mall moeten alle CO2-neutraal zijn”
Volgens mij worden we hier gepiebelt; stond er niet in de krant dat Mall verkeer onder de normen blijft?
En daar lezen we weer helemaal niks van. Henk Kuiper heeft gewoon een punt over die mall-versatie!
Da's leuk, die info over de uitstoot van de Apaches. Maar hoe staat het met de (oudere, dus waarschijnlijk ook meer vervuilende) Chinook- en Cougar-helikopters, die sinds de sluiting van Soesterberg in ons luchtruim rondcirkelen?
Misschien had Dhr. Kastelijn moeten informeren bij Defensie over hoe en wat, want daar hebben ze hele mooie infomappen van die je na een mailtje gratis toe gestuurd krijgt.
Maar de SP hier in Tilburg is sinds het mee mogen doen in de grote mensenwereld van de coalitie veranderd in een partij met een te groot luidende klokken maar klepel niet kunnen vinden gehalte.
Als Dhr. Roos met wat speurwerk een gedetailleerde specificatie van een helikopter digitaal kan vinden, dan kan zelfs een raadslid van de SP dit toch ook wel aan.
In debatten over de mall werden we wat betreft autoverkeer gerustgesteld met een toekomst straks van allemaal elektrische auto’s. Maar worden we ook daar eigenlijk niet mee gefopt? Is het niet zo dat de CO2 uitstoot van een elektrische auto nog hoger is, maar dat die uitstoot niet meer uit de uitlaatpijp komt, maar uit de schoorstenen van elektriciteitscentrales?
In 2012 allemaal in elektrische auto’s Henk? Of op witte fietsen?
Als we maar de goeie kant opgaan! In dat geval zijn allerlei dwaalwegen, omwegen en vluchtbewegingen overbodig. Wat mij betreft kan het dan zelfs te voet.
Als 'antwoord' op mijn vraag over de CO2 uitstoot van elektrische auto's kwam het Brabants Dagblad op 24 februari met een groot artikel over elektrisch autorijden. Daarin las ik dat door een elektrische motor de CO2 uitstoot wordt verminderd. Als het BD dat schrijft meen ik dus te mogen concluderen dat met een elektrische motor in werkelijkheid de CO2 uitstoot juist toeneemt.