Geplaatst

Omkoperij of innovatief campagne voeren?

Omkoperij of innovatief campagne voeren?

In de aanloop naar de verkiezingen worden politieke partijen veelvuldig benaderd om hier en daar hun partijprogramma’s te verdedigen. Op een paar nieuwkomers na, die kennelijk moeite hebben met het interactief debat (Lijst Smolders en Duurzaam Nederland), geven de meeste partijen aan een dergelijk verzoek ook graag gevolg. Immers, het biedt een extra mogelijkheid om je politieke standpunten toe te lichten en argumenten uit te wisselen. Echter, naar mijn weten, voor het eerst bij deze verkiezingen duikt er een raar fenomeen op. Een drietal organiserende instanties, Studentenvereniging Olof, Jongerenorganisatie Bounce en Durante-Magazine (UvT), vragen respectievelijk bier en 100 euro voor deelname aan een door hen te organiseren debat. Reken even mee: 10 partijen á 100 euro en de winst is binnen! Ofwel: degene, die het meest betaalt, krijgt onze stem. Inmiddels zijn deze drie organisaties tot inkeer gekomen en deze studentikoze misstap zij hen inmiddels ook vergeven. Dat geldt niet voor de PvdA. Tot mijn stomme verbazing en tot op het randje van ethisch handelen gaat nu ook de PvdA kiezers lokken met een beloning. Onder de leuze "Hang Hamming op", wordt het volk opgeroepen om PvdA posters voor de raam te hangen met als beloning: een nieuwe fiets of een 45-strippenkaart! Kennelijk zijn er te weinig actieve PvdA leden te vinden, die een raampostertje op willen plakken. En eerlijk gezegd, ik zie er ook weinig hangen. Om het geheel compleet te maken zal de graffitiwethouder van Tilburg zelf gaan beoordelen wie er het mooiste kleurenpalet van heeft gemaakt! Ben benieuwd hoe democratisch dat gebeurt, maar de opzet is bij voorbaat discutabel. Op deze manier wordt schijndraagvlak gekweekt. Want als die postertjes daadwerkelijk hangen: gaat het dan om werkelijke sympathie of om het winnen van de fiets? Hopelijk prikt de kiezer hier doorheen en laat deze zich niet leiden door een PvdA prijzenfestival.

Corin Sweegers, campagneleider Tilburgse Volkspartij

Alle berichten van deze auteur

Reacties

4 reacties op “Omkoperij of innovatief campagne voeren?”

  1. Bob Bishoen avatar
    Bob Bishoen

    Geachte mevrouw Sweegers,

    Met alle respect voor uw standpunt, maar Durante Magazine heeft in haar eerste schrijven duidelijk gemaakt hoe het geld besteed zou worden. Omdat zij een stichting is (wat ook duidelijk genoemd stond in het desbetreffende e-mail) zou het resterende geldbedrag weer teruggestort worden naar alle betrokken partijen. Winst is nooit ons oogmerk geweest. Verder wil ik nog opmerken dat omkoperij geheel niet aan de orde is. Waar staat geschreven dat wij verzochten de ene partij meer te laten betalen dan een andere? En waar staat dat wij verzoeken of partijen hun standpunten willen aanpassen aan onze stem? Of dat wij onze stem aanpassen aan een partij? Want dat betekent omkoperij. En daar is geen sprake van.

    Met vriendelijke groet en hoogachting,

    Bob Bishoen
    Durante Magazine

  2. cda-er (ja, ja) avatar
    cda-er (ja, ja)

    Oh meid..waarom altijd toch andere partijen afzeiken om jezelf te verheerlijken! Hou daar eens mee op! Dat is geen politiek! Ophouden met dat kinderachtige gedoe en doe gewoon wat we moeten doen: zorgen voor een goede stad!

  3. duke avatar
    duke

    ga fietsen

  4. Jurgen Spieker avatar
    Jurgen Spieker

    Geachte mevrouw Sweegers,

    Naar aanleiding van uw bericht moeten bepaalde zaken even rechtgezet worden. Het was niet onze bedoeling bier te vragen van de partijen, maar enkele partijen hebben bij ons aangegeven dit graag te willen doen. Daarom hebben wij besloten iedere partij op de hoogte te stellen van de mogelijkheid. Het is dus geheel op vrijwillige basis, zoals wij ook in een eerder bericht aan u hebben geschreven.
    Omkoperij of geldelijk gewin is in elk geval helemaal niet aan de orde, alle kosten van ons debat zijn door de vereniging zelf betaald. De vaten bier waren puur bedoeld om het voor studenten aantrekkelijk te maken nog even na te borrelen met de lijsttrekkers en andere afgevaardigden.
    Gezien de vele positieve reacties van zowel lijsttrekkers als publiek kunnen wij stellen dat ons lijsttrekkersdebat van gisteravond een succes was. Uiteindelijk zijn er gisteravond door 4 partijen gezamelijk 2 vaten bier aangeboden en mede hierdoor konden studenten op een ontspannen wijze verder kennismaken met de verschillende partijen.
    Wij hopen dat ook u terugkijkt op een geslaagde avond en dat u er nu anders tegenaan kijkt.

    Met vriendelijke groet,

    Jurgen Spieker
    Tilburgs Studentencorps St. Olof http://www.olof.nl