De Spoorwegen gaan overgangen in Berkel-Enschot en Udenhout sluiten en hier en daar mogen we het wegverkeer door tunnels sturen. Welk effecten dat heeft zien we in Tilburg: stedenbouwkundige rampen levert het op!
Niet meer te genezen littekens zijn het: de spoorwegviaducten bij het NS-plein, bij de Gasthuisring, St.-Caeciliastraat, Statenlaan en pas geleden nog : de Reeshofweg. Het zijn stenen bakken die de bestaande bebouwing lelijk onderbreken en nieuwe bebouwing in de directe omgeving niet toestaan. Vanuit stedebouwkundig en sociaal opzicht moeten we die situaties proberen te vermijden. Dat is voor Algemeen Belang de insteek bij een discussie met Pro-Rail .
Veiligheid en bereikbaarheid zijn belangrijk zowel voor het treinverkeer als voor het normale wegverkeer. Daar waar deze botsen moet je dus een weloverwogen afweging maken. Zomaar de trein in dezen de eerste keus bieden is te makkelijk.
Overgang Rauwbraken, Raadhuisstraat, Zeshoevenstraat en Mortel dicht; overgang De Kraan ondertunnelen en Kreitenmolenstraat ondertunnelen voor fietsers en zelfs afsluiten voor het overige wegverkeer! En hoe gaan dan – als het om Udenhout gaat – straks de verkeersstromen naar het dorp lopen:vanaf de rijksweg alleen via Biezenmortel en Berkel? En wat kost dat aan extra (aanpassing van) wegen ?
De hele problematiek is alleen gediend met een goed onderbouwde discussie over de effecten voor bereikbaarheid voor hulpdiensten, voor bewoners, voor gebruikers van winkel- en sportvoorzieningen, over verwerking van het groeiend verkeer voor bestaande dorpswijken en voor (geplande) nieuwbouwwijken als de Mortel, de Overhoeken, de schil om Udenhout, over verantwoorde landschappelijke en stedebouwkundige inpassingen in bestaande situaties. En in ieder geval moeten de maatregelen ook in verhouding staan tot de problemen die moeten worden opgelost.
Maar op het eerste gezicht roepen de plannen van Pro-Rail bij Algemeen Belang alleen maar meer problemen op dan geschikte bijdragen aan oplossingen. En dus als schot voor de boeg: laten we het gesprek niet ingaan zonder duidelijk feitenmateriaal over de bestaande en te verwachten gevaren en laten we óók berekend hebben wat de effecten zijn van een ondergronds spoor vanaf Biezenmortel naar Tilburg: een bovengronds spoorwegnet maakt meer kapot dan ons lief is. En we moeten natuurlijk helder inzicht hebben in de miljoenen die met een ander over en weer gemoeid zijn.
Niet nog meer littekens dus, zoals in Tilburg, maar eerder kiezen voor wat ook in Rotterdam mogelijk bleek: de trein de tunnel in! We beslissen voor tientallen jaren. We moeten dus nog eens flink bomen over het spoor. Doe mee.
Reacties
2 reacties op “Bomen over het spoor”
pro rail zal zich toch niet laten adviseen door Riet Bakker?
IK VIND DAT ZE HET NIET KUNNEN MAKEN OM DE OVERWEGEN TE SLUITEN UDENHOUT WORDT DAN VAN DE BUITEN WERELD AFGESLOTEN
IK ZOU DAN VOORTAAN OVER BERKEL-ENSCHOT NAAR MIJN WERK MOETEN IN DE INDUSTRIE TERREIN VAN UDENHOUT DAT IS TOCH TE GEK VOOR WOORDEN WAT ZIJN DAT TOCH VOOR MENSEN DIE ZO IETS BEDENKEN