Geplaatst

Less than Easy Riders

De Harleydag die geen Harleydag werd: een avond van tevoren afgelast. Omdat er op het laatste moment serieuze informatie binnenkwam waaruit de lokale driehoek (burgemeester, politiechef en Openbaar Ministerie) concludeerde dat “het familiekarakter van de dag niet gewaarborgd kon worden”. Het festivalterrein was al opgebouwd. De organisatie kreeg niet te horen om welke informatie het ging. Tot nu toe niemand trouwens. Wie controleert eigenlijk of ‘de driehoek’ de juiste beslissing neemt? Dat moet de gemeenteraad doen. In Arnhem had die raad daar geen behoefte aan: burgemeester Krikke hoefde haar beslissing om de Harleydag daar af te lasten niet uit te leggen. Dom: Het is de taak van de volksvertegenwoordiging om te controleren of het dagelijks stadsbestuur haar werk wel goed doet. Bestuurders die teveel ruimte krijgen van een raad die té goed van vertrouwen is, gaan eigenmachtig optreden.

Er worden de laatste tijd veel Harleydagen afgelast zonder dat precies duidelijk wordt waarom. Burgemeesters komen ermee weg door te verwijzen naar het risico op matpartijen tussen rivaliserende motorbendes. Toch zijn tot nu toe de dagen die wel konden doorgaan zonder problemen verlopen. Welke informatie baarde zoveel onrust dat op het allerlaatste moment de Tilburgse Harleydag moest worden afgelast? Waaruit leidde de driehoek af dat er reële veiligheidsrisico’s zouden zijn? Dacht de driehoek dat die risico’s zouden verdwijnen of verminderen door het aflasten van de dag? Hoeveel extra werk en inzet van ‘capaciteit’ (personeel) heeft het de politie gekost afgelopen zondag? Heeft de driehoek beseft hoeveel motorrijders niet werden bereikt met het bericht van afgelasting? En hoe gefrustreerd die motorrijders zouden zijn bij aankomst in/bij Tilburg?

Met andere woorden: Zouden motorbendes zich laten weerhouden door een verbod van een burgemeester om elkaar naar de strot te vliegen?  En hoe zouden welwillende, brave motorrijders omgaan met hun frustratie over een lange vergeefse rit naar Tilburg en het etiket dat motorrijders niet deugen want “alweer een Harleydag afgelast”? Hoeveel veiligheidsrisico’s brengen die frustraties met zich mee? En voor wie? Motorrijders werden door politieagenten staande gehouden bij alle toegangswegen naar Tilburg, gesommeerd om “de kortste weg terug te volgen”, om hun ID gevraagd, waarna hun gegevens werden genoteerd. Ook motoren met kinderen achterop mochten niet verder. Er zijn berichten van motorrijders die werden gevolgd tot bij hun huis toe.

De vraag rijst hoe proportioneel dat allemaal is: of het middel niet zwaarder is dan de kwaal die je ermee wilt bestrijden.Voor veel liefhebbers is motorrijden niet ‘n prettig zondagmiddaguitje maar een manier van leven. Het zegt veel over wie ze zijn. Zij ervaren dit soort maatregelen als een inperking van hun vrijheid en als een aantasting van hun identiteit. En dan alleen omdat er mógelijk ruzie komt tussen een paar rotte eieren in de mand. Of om nog veel onduidelijkere redenen. Want burgemeesters komen tot nu toe weg met hun afgelastingen doordat ze niet worden gemaand om tenminste aan de volksvertegenwoordiging openheid van zaken te geven. Zodat die kan controleren of de beslissing wel de juiste was.

Maandag 5 september ga ik in elk geval namens de SP de burgemeester om uitleg vragen. In het presidium, dus in aanwezigheid van alle fractievoorzitters. Bij veiligheidsonderwerpen is vertrouwelijkheid vaak nodig. Als dat hier het geval is, moeten in elk geval die fractievoorzitters als delegatie van de volksvertegenwoordiging de kans krijgen om het besluit van de burgemeester tegen het licht te houden.

Oh ja: Motorrijders laten zich natuurlijk niet zomaar aan banden leggen. Dus komt er nu een ongeorganiseerde Harleydag in Amsterdam aanstaande zondag. Kijken hoe de lokale driehoek dat in goede banen gaat leiden…

Veerle Slegers

SP Tilburg