Geplaatst

Trots loopt Tilburg voorop

U heeft ze vast wel eens gezien: die prachtige sokjes met ons trotse beeldmerk T en de tekst “voorop lopen”. Je vindt ze bij onze gemeentelijke VVV en in de vitrines van het gemeentelijk informatiecentrum. In mijn kamer sieren die sokjes sinds kort de aanbiddelijke voetjes van een kruikenzeikertje. Dat is nu helemaal een prachtig, vertederend beeldje. En elke dag lees ik weer met de grootst mogelijke voldoening die trotse Tilburgse kwaliteit en sokkenboodschap: “voorop lopen”. Maar beseffen we wel waarmee Tilburg zo trots voorop loopt?

Het is jammer dat niet iedereen de vakliteratuur leest van de moderne communicatiewetenschap. Vooral in die kringen wordt vastgesteld hoe Tilburg voorop loopt. “Tilburg was de eerste stad in Nederland die met citybranding begon”, zo lezen we bij herhaling. Helaas echter hebben veel Tilburgers zelf nog nooit van citybranding gehoord. Kijk, en ook daar liep Tilburg dus weer voorop. Tilburg was de eerste stad die met citybranding begon zonder daarover ook maar iets naar de bevolking uit te leggen. De eerste stad die zich inliet met deze praktijken zonder zelfs de gemeenteraad te informeren. Tilburg was in het land de eerste wat betreft het zichzelf heel bewust aanmeten van “een ziel” en een “identiteit”, zoals de moderne communicatiewetenschap dat zo mooi definieert als inhoud van ‘citybranding’. 
Tilburg Moderne Industriestad was de eerste stad in Nederland die daarbij heel bewust en georganiseerd afrekende met wat daarvoor beleefd werd als ‘ziel’ en ‘identiteit’. De eerste stad die dit verleden in landelijke advertenties zelfs afschreef en diskwalificeerde als “herinneringsfout”. De eerste stad die heel bewust zelfs afrekende met de vroeger veronderstelde herkomst van zijn naam.

Maar dit “voorop lopen” gaat natuurlijk niet zomaar vanzelf. Dat kan niet zonder een daadkrachtig bestuur. En ook wat dat betreft loopt Tilburg al jaren voorop. Ongekend is de daadkracht van de lokale overheid: een doortastend bestuur dat duidelijk en daadkrachtig een koers bepaalt en daar dan niet meer van afwijkt. We zien dat ook aan de ferme taal waarmee besluiten bekend worden gemaakt.

Neem het transferium:
“Tilburg voert een pilot voor 3 jaar met een transferium aan de Meijerijbaan in Tilburg. De bedoeling is dat automobilisten daar gratis parkeren. Voor € 0,50 rijden ze met een pendelbus, die om de 10 minuten rijdt, retour naar het centrum. Dat heeft het Tilburgs college deze week besloten.”

Duidelijke taal, duidelijk wat het gemeentebestuur wil, duidelijk ook meteen de proeftermijn: drie jaar. En dan nog eens die prachtige bekrachtiging: “Dat heeft het Tilburgs college deze week besloten”. Een bestuur waar je van op aan kunt. Dat proef je meteen uit de gekozen woorden en de duidelijke, krachtige, korte zinnen.
Dit krachtige bestuur trad dan ook meteen krachtig op toen brutale saboteurs het waagden om nota bene pal voor dat transferium zelfs een gigantisch reclamebord te plaatsten met de oproep om door te rijden naar de binnenstad en dáár te parkeren. Ja, wat een lef toonden onze bestuurders tegenover dit soort T terroristen. Onder het bord en het zwaar gefotoshopte vrouwelijke lokaas plakten ze hoogst persoonlijk een heel duidelijk en authentiek bord “transferium”. Met een grote, duidelijke pijl. (Voor fotobewijs klik hier, foto eventueel uitvergroten – onder de letters “eer” van “parkeerplaatsen”). Het is ongelofelijk waar deze stad allemaal in voorop loopt. Tilburg is de eerste gemeente ook die midden in de stad zijn vrijheid, dadendrang en vitaliteit symboliseert met drie dode bomen. Ik ga eens kijken of ze bij de VVV nog een paar van die sokken en kruikenzeikertjes voor me hebben. Op de slaapkamer wil ik ook graag zo’n prachtig beeldje van onze Tilburgse held op sokken. En meteen als ik wakker word wil ik op die sokken lezen over die geweldige Tilburgse kwaliteit: “voorop lopen”.

voor overzicht per onderwerp van eerdere stukjes (met links)
zie weblogoverzicht:
A tot GG tot MM tot S  en  T tot Z.

Reacties

2 reacties op “Trots loopt Tilburg voorop”

  1. Ruevert avatar
    Ruevert

    Henk,
    het stellige woord,gisteren geuit met een onwrikbare stelligheid van een eindeloze houdbaarheid, wordt door de politiek en ambtenaren met het zelfde gemak de volgende dag als nutteloos naar de prullenbak verwezen als niet relevant en totaal insane. Het bruggetje naar Citybranding. Allebei Engels. Vele steden zijn al voorgegaan in het fenomeen Citybrandig. Alhoewel ik graag zou willen zien dat T. in de rij van Berlijn, Parijs en Londen zou staan, is dit toch een misvatting. Ondanks de geneugten die op ons laat neerdalen is deze utopie van de Grooote T., op zijn zachts gezegd, een misplaatste pretentie of gewoon hoogmoedswaanzin.

  2. Dörtje Grille avatar
    Dörtje Grille

    Weer een heerlijk cynisch artikel van Henk, maar wel waar! Ongelooflijk dat de oproep om in de binnenstad te parkeren voor het transferium staat, en dan dat lullige bordje met pijl eronder. Om je dood te schamen Tilburg!