Geplaatst

Reclamevrije meningsuiting in Tilburg

 

(voor bijbehorende foto klik hier)

“Reclamevrij”, heette hier het nieuws dat bladen als Stadsnieuws, Brabants Dagblad en T Magazine systematisch verzwijgen. “Reclamevrij’ onthulde zelfs in welke mate in die zogenaamde Vrije Pers het ‘nieuws’ tegenwoordig betaalde reclame is. Bijvoorbeeld voor de shopping mall destijds. Maar wat gebeurde er met die nog niet aan het grote reclamegeld verkochte vrije meningsuiting.

Op de vernieuwde site is de hele term ‘reclamevrij’ nu nergens meer te vinden. Ook via de nieuwe zoekknop “vind” vind je geen ander resultaat dan: “geen resultaat gevonden”. En in plaats van mijn reclamevrije fotoseries zie je naast mijn stukjes nu reclame voor SNS, FBTO et cetera. In plaats van ‘reclamevrij’ extra reclameruimte!
En daarnaast NOS nieuws en een permanent Brabants Dagbladblok met de tien laatste BD artikelen. Alleen al ter compensatie van dat dagelijkse BD nieuws voelde ik me verplicht tot het schrijven van toch minstens één dagelijks reclamevrij stukje.
Ik had in elk geval de intentie nog te proberen wat ik kon. Maar een door mij geplaatst stuk werd meteen van de site gehaald. Mijn onbetaalde berichtgeving over Tilburg blijkt aan banden gelegd. Met het binnenhalen van de dagelijkse productie van het Brabants Dagblad is ten aanzien van mij een totaal andere regel ingesteld: Niet meer dan één stukje per week! Geen ondersteuning, uitbreiding of versterking van de reclamevrije meningsuiting, maar inperking. Na cruciale vragen die ik hier stelde werd een jaar geleden eerder al de reactieknop ineens dichtgedraaid. Dat is nu hersteld? Wat betreft ‘reclamevrij’ is de knop nu nog verder dichtgedraaid!
“What is HOT”? That ’s HOT!

Met hooguit één stukje per week moet ik nu het BD nieuws rectificeren, de valse voorlichting corrigeren, de T campagne nog bijsturen? En hoe informeer ik dan nog over wat er allemaal wordt verzwegen en de doofpot ingaat, de boeken en kunstprojecten buiten de T kaders, de ontbrekende inhoud in de nota ‘Groen’, de corruptie waarbij zelfs gemeentevoorlichting en gemeentelijke geschiedschrijving T reclame wordt, de plannen voor nog meer T reclame? En hoe meld ik dan ook nog het bijvoorbeeld tijdens de grote afleidingsshow rond biodiversiteit kappen van Tilburgs langste laanbeplanting met esdoorns (Prof. Verbernelaan)? En hoe dat ten koste ging van nog weer andere grote bonte spechten en verdere biodiversiteit die daar niet in gebouwen broedde en dus in de gemeente T niet meetelt. Neemt iemand anders de verantwoordelijkheid voor het reclamevrije geluid, zodat ik me inderdaad kan beperken tot een wekelijks gedichtje of af en toe nog eens wat luchtige scherts en ironie? Met hooguit nog één stukje per week moet ik nu proberen tegenwicht nog te bieden aan de permanente reclamehersenspoeling, de citybranding T, de professionele misleiding die dagelijks met bakken tegelijk wordt uitgestort?
Met hooguit één wekelijks stukje moet ik straks opboksen tegen nieuwe megacampagnes zoals voor de shopping mall?

En dan komen er in het openbare domein nog eens 250 digitale borden bij voor nog meer hersenspoeling en T voorlichting! Maar het reclamevrije geluid dan juist inkrimpen!! Nog schevere verhoudingen tussen reclame en reclamevrij!! De verantwoordelijkheid voor reclamevrije informatie nog eenzijdiger naar de laffe podia en reclamegefinancierde doofpotjournalistiek die jarenlang werkelijk alles verzweeg en negeerde wat hier op ‘Reclamevrij’ werd onthuld. Met alle mij nog ter beschikking staande middelen protesteer ik. Ja, uitgesloten dat de gemeente straks alsof er in Tilburg niets aan de hand is de in mijn beheer doorgegroeide Vrijheidsboom weer terugplant op de Heuvel. In de huidige omstandigheden van reclamefascisme en T dictatuur geen sprake van*. Laat de gemeente T maar prachtig uitdrukking verder geven aan zijn ‘Vrijheid’ met een Vrijheidssymbool bestaande uit drie dode bomen. Wat is er meer toepasselijk en meer symbolisch!

voor overzicht per onderwerp van eerdere stukjes (met links)
zie weblogoverzicht: A tot G , G tot M, M tot S en T tot Z.

* Op de grote alarmbrief vol waarschuwingen voor wat er later met de Lindeboom daadwerkelijk gebeurde heeft de gemeente na anderhalf jaar nog steeds op geen enkele manier gereageerd
(zie Eerherstel Lindeboom  1     3   4   5   6   7   8   9   10  ).

Reacties

4 reacties op “Reclamevrije meningsuiting in Tilburg”

  1. Tom Pijnenburg avatar
    Tom Pijnenburg

    Henk, als je de term reclamevrij aan je stukken wil hangen dan kan dat gewoon. Als je niet weet hoe dat moet kun je het vragen vooraleer je op de automatische piloot begint te klagen en beschuldigen en complotten waarneemt die er niet zijn. Voor wat betreft de frequentie van je stukken, ik heb je een keer toen je maar liefst 5 stukjes in een week plaatste gevraagd je even in te houden, dit met het oog op andere bloggers die je een beetje wegdrukte.

    Succes verder, maar je bent wel een enorme drama queen hoor.

  2. Tom Pijnenburg avatar
    Tom Pijnenburg

    Het is evenzeer een misvatting dat de reactieknop een jaar geleden uitgezet zou zijn vanwege vragen die jij stelde.

    Ik heb daar indertijd toe besloten omdat de reacties bij Arjen Roos / Aldert van der Burg en Tine van de Weyer uit de hand begonnen te lopen, in die zin dat mensen erg onbeschoft werden. Termen als NSB-er e.d. vielen, dat vond ik smakeloos.

    Wat jij doet is hineininterpretieren. Misschien probeer je je columns meer gewicht te geven dan ze hebben door mensen een valse voorstelling van zaken te geven. Dat is ook smakeloos. Als het je hier niet bevalt kun je elders gaan bloggen Henk. Bespaar me je verzinsels svp.

  3. Wereldburger avatar
    Wereldburger

    Beste Tom,

    Ook ik heb behoefte aan meer tegengeluid dan T-geluid. Dat wordt er niet beter op met een column per week voor Henk. Inmiddels staan er tegenover elke vrije pers muskiet, tien embedded, meevretende en goedbetaalde luizen in de pels, of beter 'het pluche'. En die zijn beslist nooit lastig. Dat is funest voor de vrije nieuwsgaring en oppiniëring bij de burgers. Het evenwicht is zoek. Niet op deze site overigens, maar in de media in het algemeen.

  4. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    Gelukkig is het niet alleen maar commercie wat via de media tot ons komt. Neem nou Kermis FM. Dit radiostation gaat de komende tien dagen vanuit een studio voor de Heuvelse kerk vierentwintig uur per etmaal uitzenden. Een bijzonder initiatief, ook omdat de bedenkers van de zender geen commercieel oogmerk hebben! Dat is te lezen in de woensdageditie van Stadsnieuws. Wie de weldoeners zijn die Kermis FM mogelijk maken weet Stadsnieuws ook. Het Brabants Dagblad en de Brabantse Omroepert zijn van de partij. Maar bijvoorbeeld ook De Feestspecialist, Café Slagroom, Schrobbelèr, de gemeente Tilburg, bierbrouwer Heineken en de Brabohorecagroep.
    Zo zie je maar, dat in deze tijd waarin commercie vaak de boventoon voert, er nog steeds partijen zijn die belangeloos leuke dingetjes doen voor de consument.