Op de Tilburgse verkiezingsborden prijken sinds kort geen politici maar bomen, gepropageerd met leuzen als "ieperdepiep voor de iep", "een eik in elke wijk".
We mogen Tilburgs mooiste boom kiezen. En zodoende werd in het BD al stevig campagne gevoerd. Een belangrijke kandidaat voor de verkiezingsoverwinning werd zelfs al volledig gediskwalificeerd en afgevoerd van de kieslijst!
Jaren geleden vroegen ze het al aan mij in het Milieucafé: "wat is voor jou de mooiste boom van Tilburg?" Maar ook toen al was een bepaalde boom niet toegestaan. Voor ik het podium mocht betreden en die vraag publiekelijk gesteld kreeg, moest ik akkoord gaan met een duidelijke restrictie omtrent mijn antwoord: de Lindeboom. Die boom mocht ik niet noemen. Het was me natuurlijk al wel opgevallen dat mijn publicaties over de Lindeboom in het Milieucafé geen aandacht kregen, maar nu moest ik dus op het podium als ondervraagde Lindeboom-auteur zelf ook die boom nadrukkelijk verzwijgen. Dat was helemáál schrikken.
En dit houdt maar niet op in Tilburg. De Lindeboom komt nu kennelijk bij voorbaat niet in aanmerking voor de titel "mooiste boom van Tilburg". Ondanks zijn historie, betekenis en drievoudige overlevingsstunt (overleven van het zogenaamde ‘infuus’, de kettingzagen en vervolgens de zogenaamde ‘couveuse’). Het is geen boom, maar een "struik", zo lazen we ineens. Buitengewoon vreemd. In alle boeken over houtige gewassen hoort de lindeboom toch echt bij de bomen en niet bij de struiken. Voor het eerst in de geschiedenis wordt een lindeboom nu ineens bij de struiken ingedeeld. En dat gebeurt dan weer uitgerekend met dé Lindeboom. Zelfs net geplante sprietjes met boomfeestdag – vaak na een jaar alweer dood – zijn in de krant al jarenlang "bomen". En de gemeente voert ze al jaren op als serieuze compensatie van alle gekapte volwassen en zelfs monumentale bomen. Maar de zo mirakelse doorgroei van de eeuwenoude Lindeboom werd ook in de gemeentevoorlichting ineens gedegradeerd tot "struik". En wat is in Tilburg nog een struik! Zie Julianapark, Veldhovenplein, Rosmolenplein, NS plein, Heuvel enzovoort. Wat is daar nog over van de ontwerpen van Leonard Springer en de tientallen soorten struiken waarmee hij op al die locaties Tilburg omvormde tot ‘schôonste stad vant laand’.
Ik heb publicatie van dit stukje weken uitgesteld in afwachting van nog andere geluiden.
Maar ook in een column van Ed Schilders (18 maart) "lindestruik". En "linde" toch weer met een kleine letter en nog eens de mededeling "persoonlijk mis ik die boom niet" (zie ook ‘Het unieke literaire klimaat in Tilburg‘). Rond de Lindeboom is de rol van het BD hier duidelijk uit de doeken gedaan (zie bijvoorbeeld ‘Schokkende resultaten onderzoek krantenkoppen‘).
Maar die praktijken blijven maar doorgaan. Op 8 april liet Ed Schilders nog even weten dat de destijds gemaakte voorzittershamer van "hout van de lindeboom" niet bruikbaar is en bij het eerste het beste gebruik natuurlijk finaal doormidden gaat. De enorme overlevingskracht van lindebomen vertalend juist naar zwakte en "een groot probleem" schreef op 27 maart Ruud Erich: "…. planten we op de Heuvel een fladderiep in plaats van zo’n ielepielig lindestruikje. Van die fladderiep halen we een flinke tak af en daar snijden we een nieuwe hamer uit".
Dit soort geluiden mag de krant natuurlijk best laten horen, maar mogen we dan ook nog de andere geluiden horen, de simpele historische feiten en echte biologische gegevens?
Mogen we ook nog lezen van "Vrijheidsboom", "Gerechtsboom". Oranjeboom", "Levensboom"?
En "Lindeboom" met een hoofdletter en met betekenis? Het is nu bijna op de dag af tien jaar geleden dat mijn boek over de Lindeboom uitkwam en naar aanleiding daarvan alleen de visie van het BD nog eens herhaald werd, alle betekenissen werden vertaald en samengevat zelfs met "boom was pro Duits". En wat is er na tien jaar veranderd aan die houding waarbij ik als auteur zelfs in een ingezonden briefje niets mocht corrigeren? Mogen we tien jaar later eindelijk lezen wat er gepubliceerd en openbaar gemaakt werd in de systematisch verzwegen boeken, publicaties, lezingen, liedjes, gedichten, tentoonstellingen enzovoort? Mogen we in de krant eindelijk lezen over de vuile, agressieve campagnepraktijken waarmee ons als "symbool", "ziel" en "identiteit" zaken door de strot werden geduwd als "Kruikenzeiker", "Schrobbelèr", Westpoint, T, Moderne Industriestad en verdere commercie?
Het BD zit kennelijk nog helemaal vast aan allerlei reclame- en campagneafspraken. Maar had dan niet de gemeente in actie moeten komen en de verantwoordelijkheid moeten nemen wat betreft normale voorlichting over de oude Vrijheidsboom? Of heeft zelfs de gemeente die Vrijheid niet meer? Is de gemeente niet eens meer de baas over de gemeentelijke VVV?
Heeft de gemeente zelfs niets meer te zeggen over "des Gemeentens Lindenboom"?
Worden persberichten daarover gewoon geschreven door T infiltranten op het gemeentehuis?
Gezien wat er nu gebeurd is met het huidige Lindetrio was de hier in tien afleveringen gepubliceerde brief "Eerherstel Lindeboom" (zie links: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10) achteraf gezien volkomen terecht, had die brief extra aandacht juist verdiend. Maar na ruim een jaar nog steeds geen enkele reactie!! En de in die brief gesignaleerde machten zien we met dezelfde soort praktijken nu weer opnieuw in actie. Met andere woorden: is de tijd wel rijp voor het terugplanten van de Vrijheidsboom? Is dat in de huidige situatie logisch, gepast en verantwoord? Zijn in de huidige omstandigheden drie om zeep geholpen dode bomen niet veel toepasselijker en veel meer op hun plaats? Laten we in elk geval hier die vragen eerst maar eens beantwoorden.
Reacties
2 reacties op “Vrijheidsboom terug in Tilburg?”
http://photos-1.dropbox.com/i/o/2xCIEu2sA7ma4G-Hs…
Beste Pietvb, de doorgegeven link werkt niet. Het via de reactie doorgeven van links schijnt nogal moeilijk te werken, zo niet onmogelijk te zijn. Misschien kun je de link doorgeven via een mail naar de redactie (Via "contact" boven "home" op de homepagina). Zo komt hij daarna wel bij mij en plaats ik hem daarna in een aanvullend stukje.