Altijd ook de kleine lettertjes lezen. We weten het allemaal. Maar in geval van reclame door de overheid ben je toch al gauw minder oplettend. Zeker een gemeente zal de eigen burgers toch niet met grote letters iets wijsmaken dat kleine letters daaronder dan gewoon tegenspreken? Normaal gesproken niet, maar wie in Tilburg niet oplet kijkt in de parkeergarage van het Pieter Vreedeplein toch raar op zijn neus.
"Voordelig Parkeren! Pieter Vreedeplein 5 euro", zo lezen we op affiches die je in opvallende mate op de Tilburgse reclamezuilen nu ziet. In kleinere letters echter staat daaronder dat dit alleen maar ’s avonds na 18.00 uur geldt. Met andere woorden: het grootste deel van de dag geldt een ander tarief. Je kunt zelfs meer dan 10 euro duurder uit zijn, zo ontdekken automobilisten, gelokt door de affiches die ze vanuit hun auto telkens langs zagen komen.
Voorbijrijdende automobilisten zijn vermoedelijk ook speciaal de doelgroep waarvoor de reclame is bestemd. En die gaan echt niet op een kruispunt uitstappen om speciaal de kleine lettertjes te lezen. En ook al zijn dat op zich nog best grote letters, van een afstand en in het voorbijrijden zullen de meesten daar toch echt overheen lezen.
Maar is het eigenlijk niet zo wie zo eigenaardig dat de gemeente op de reclamezuilen nu weer oproept om met de auto naar de binnenstad te gaan? Moet een duurzame gemeente telkens maar weer reclame maken om de consumptieve centra te bezoeken? Waarom geen reclame voor een herfstbezoek aan het Leijpark? En moet een milieubewuste stad niet op zijn minst reclame juist maken om in elk geval de auto thuis te laten of minstens achter te laten op een transferium of zo?
Reclameprofessionals verwachten nu dat door deze reclamecampagne veel meer auto’s naar de binnenstad zullen komen. En vooral een enorme toename van het aantal geparkeerde auto’s in de garage van het Pieter Vreedeplein zal volgens hen het reclame-effect zijn. En heel veel automobilisten zullen daar dan dankzij die slimme, kleine lettertjes ook nog eens veel meer betalen dan ze aanvankelijk hadden gedacht. De verwachting is zelfs dat door deze campagne en aanvullende reclame op het Pieter Vreedeplein op jaarbasis zo’n 1,5 tot 2 miljoen euro extra aan inkomsten binnenkomt. En wat doet de gemeente vervolgens met al dat extra geld? Is daar al een verantwoorde bestemming voor bedacht?
Zie voor overzicht per onderwerp van eerdere stukjes:
‘Van Adje tot Lindeboom’
‘Van Mall tot Zot
‘Van Mall tot Zot (vervolg)’