Geplaatst

Helemallwel helemallniet helemallnooit

"Komt ie er wel, komt er niet?" Het is niet langer meer een vraag. Hij komt er helemall nooit. De Provincie heeft de plannen al afgeblazen. Bij een volgend avontura met regionale consequenties misschien toch eerst maar eens écht serieus van te voren overleggen met provincie, buurgemeentes en andere partijen die je met de consequenties op gaat zadelen. Ja, wat een opluchting, want hoe zot was anders de campagne nog geworden!

Tilburg kwam zelfs op het NOS journaal met het buiten hangen van de vuile was. Ja, zelfs die shirtjes "helemall wel" en "helemall niet" bleken niet meer wit te wassen. Met geen enkel wasmiddel was de reclamecorruptie nog weg te poetsen. Zelfs die shirtjes van de "onafhankelijke referendumcommissie" waren onderdeel van een uitgezette reclamestrategie. Vlak voor het referendum zouden de shirtjes worden vervangen door heel andere shirtjes. Vlak voor het referendum zou de bevolking massaal in shirtjes worden gehesen met daarop niet meer de vraag ‘helemall wel of helemall niet’, maar nog slechts mededelingen als: "Aventura Brabant" en "ik ben voor een buitengewone shopsensatie".

In het Brabants Dagblad zagen we in de campagne met die shirtjes vandaag al het eerste exemplaar van de eindversie. Maar ja, ook de krant moest daarop nu toch met het laatste nieuws komen en zal dat morgen bij de abonnees in de brievenbus moeten laten glijden: helemallwel, helemallniet, helemall nooit.

Laat het gemeentebestuur maar blij zijn, en vooral ook iedereen die aan de doortrapte reclamepraktijken de handen vuil heeft gemaakt. Nu de mall er toch niet komt zullen veel mensen wellicht niet al te zwaar meer tillen aan wat hier op reclamegebied gepresteerd werd. Tja, hoe zot kun je worden als er ineens iemand langs komt met vierhonderd miljoen! Tilburg liet T zien! Het is toch wel een speciaal boekje waard in dit gedenkwaardige jaar 2009. Daarop vooruitlopend kunt u hier alvast in zo’n vijftig stukjes lezen op wat voor manieren en met wat voor praktijken geprobeerd werd om die mall hier neer te plempen.

Zie voor links naar alle eerdere stukjes hier over de mall ‘Reclamevrij dossier mall’.

Foto: Stelling van Frans Boekema tijdens het debat op 28 mei in de universiteit. 

PS  Geniet ook even mee van de feeststemming bij Theo Ilburg.