In dit stukje maar eens aandacht voor de echte problemen in de wereld: waar koop ik mijn lippenstift. In het Brabants Dagblad kwamen de lippenstiftproblemen vandaag uitgebreid aan de orde in een artikel van meer dan een halve pagina.
En in deze rubriek hebben we het er nog nooit over gehad! Dat verdient toch enige correctie.
Waar koop je lippenstift? De vraag in het BD is allereerst of we wel voldoende tijd hebben om lippenstift te kopen:
"Als je weinig tijd hebt zal je dat in het naburige wijk- of stadsdeelwinkelcentrum doen".
Maar ook met meer tijd is het bepaald geen eenvoudige kwestie, zo blijkt uit de duidelijke uiteenzetting in de krant van de lastige keuzes inzake het probleem ‘waar koop ik mijn lippenstift’:
"Je gaat naar de Tilburgse binnenstad, omdat daar die goede parfumerie zit die je kent en je tegelijk even langs wilt bij H&M en die leuke boetiek. Of misschien stap je wel een paar keer per jaar in de auto naar Den Bosch, omdat die nieuwe lippenstift een goede aanleiding is voor een uitje naar die mooie historische binnenstad".
Tja, wat kies je, wat besluit je? Gelukkig komt het Brabants Dagblad op het laatst met de verlossende eindoplossing:
"Je besluit er een dagje Aventura van te maken waar je het meest complete aanbod van cosmetica kan zien en in een make-up workshop een grote verscheidenheid aan producten kan proberen. Je maakt er dan een volledige winkeldag van om inspiratie op te doen voor het nieuwe seizoen. Aventura voegt een nieuwe manier van winkelen toe aan de bestaande winkelstructuur".
Na deze zoveelste lippendienst van de Tilburgse media aan de projectontwikkelaar van de mall ben ik benieuwd in hoeverre we nou voor het referendum nog gewoon nuchter en zakelijk iets te horen krijgen van de tegenargumenten, het nuchtere reclamevrije geluid. Bijvoorbeeld de vraag of we nóg meer reclame willen voor shoppen, winkelen, mode, lippenstift enzovoort.
De vraag of we willen dat die reclame nóg meer wordt verpakt in gewone krantenartikelen, gemeentevoorlichting, ‘onafhankelijke’ websites, referendumwijzers, referendumkranten enzovoort. Willen we met krantenkoppen zelfs als ‘In Aventura wordt alles anders" nog meer reclamediscriminatie van mensen die minder consumeren, minder shoppen, niet voldoen aan de consumptienormen van de mall of misschien zelfs nog nooit één cent hebben uitgegeven aan lippenstift.
Voor links naar meer dan veertig eerdere stukjes over de mall en met name de reclamepraktijken om die mall gerealiseerd te krijgen, zie ‘Reclamevrij dossier mall’ .
Reacties
3 reacties op “Waar koop ik mijn lippenstift?”
Nou Henk, sorry hoor, maar de argumenten van de tegenstanders zijn ook overal te horen. Lees ook eens De Tilburgse Koerier of de site van Theo Ilburg, en niet alleen die kritiekloze stukjes in dat vermaledijde Brabants Dagblad!
Hallo Henk,
Ik vond nog een juweeltje van reclamepsychologie. Een schoolvoorbeeld van een verstopte onderbewustzijntoespreker. Persoonlijk op naam gesteld van elke potentiele mallstemmer, dus enkele tienduizenden directmails.
Op de envelop van de mallstempas;
STEMPAS
voor: referendum mall
op 4 juni
let op geldig legitimatiebewijs verplicht.
Mag je dan nog wel tegen stemmen?
groetjes,
Theo.
En nee Bas, toeval bestaat niet.
Beste Christ. Ook in dat 'vermaledijde' Brabants Dagblad zijn argumenten van tegenstanders tot dusver duidelijk aan bod gekomen. Maar allemaal dezelfde soort argumenten in dezelfde soort sfeer: concurrentieverhoudingen, consequenties voor de bestedingen in de binnenstad en omliggende gemeentes.
Er zijn veel en veel fundamentelere zaken, veel en veel zwaardere argumenten. En het ziet er naar uit dat we zelfs in de laatste weken voorafgaand aan het referendum daar in de reguliere media niets over te horen krijgen, daar geen enkele uitleg over krijgen.
Als ik tijd heb zal ik hier nog een poging wagen er iets van te verwoorden, maar dan nog is het schandaaalig dat ik die taak dan op me moet nemen. Op die argumenten had de gemeente moeten wijzen in de referendumkrant en de referendumwijzer. En daarnaast had de gemeente de bevoking behoren te informeren over de tot dusver toegepaste reclamepraktijken in Tilburg. Ik wist dat we hier ernstige reclamecorruptie hadden, maar dat het z