Geplaatst

Mall Tilburg: tot het laatst reclame in plaats van berichtgeving

Nog twee weken en dan moet de bevolking zich uitspreken over een zaak waarover de politiek de beslissing niet durfde te nemen. Dan dient toch langzamerhand die bevolking de benodigde informatie te krijgen. Maar wat zien we!

In drie edities van het Brabants Dagblad zagen we de afgelopen dagen maarliefst vier keer de vrolijk gekleurde boodschappentasjes weer opduiken. En vooral ook via bijbehorende, ogenschijnlijk gewone redactionele artikelen kregen we weer betaalde reclame in plaats van de noodzakelijke feiten en de noodzakelijke achtergrondinformatie. Zaterdag een heel artikel zelfs met bedoeling dat we zaken als "duurzaam" en "klimaatneutraal" toch op de eerste plaats associëren met het bouwen van de mall. Een indrukwekkend staaltje aandacht volledig afleiden van de werkelijke items rond ‘duurzaamheid’ en ‘ecologie’. We lazen zelfs nergens wat die ‘milieumaatregelen’ op zich weer allemaal voor milieugevolgen hebben wat betreft milieubelasting door aanleg, productie, onderhoud enzovoort. Op het eind werd zelfs de elektrische auto nog weer opgevoerd als oplossing wat betreft milieu voor de toename van het autoverkeer. Daarbij weer nergens het simpele feit dat bij het opwekken van elektriciteit nog meer brandstof wordt verbruikt dan wanneer de auto’s direct zelf die brandstof verbruiken. Nergens ook maar de kanttekening dat op die manier alleen maar nóg meer CO2 in de lucht komt.

Nog gekker was in een andere editie bij de reclametasjes voor de mall de grote kop "RefenderumWijzer al in trek". Geen normale informatie, maar gewoon reclame voor die zogenaamde ‘onafhankelijke’ ReferendumWijzer". Daarbij lazen we zelfs in het artikel dat er geen enkele kritiek was gekomen op de inhoud van deze wel heel speciale stemwijzer (zie stukje van 14-05-09)!!

Het is nog twee weken tot aan het referendum. Wie gaat in die tijd de bevolking nog uitleggen in welke mate nu al een paar jaar normale berichtgeving en normale voorlichting is vervangen door reclame? Wie gaat de bevolking nog uitleg geven over de citybranding in Tilburg, de T-campagne en de daaraan gekoppelde ‘voorlichting’? Gaat de gemeente in de nog resterende dagen huis aan huis een krantje verspreiden om de Tilburgers alsnog te wijzen op alle reclame in de vorm van ‘nieuws’, de geraffineerde reclamepsychologie waarmee de bevolking is bestookt, de doortrapte reclametrucs die op de bevolking werden losgelaten?

Links naar meer dan veertig eerdere stukjes over de mall en de voorlichting en reclamepraktijken daaromheen vindt u via ‘Reclamevrij dossier mall’.