Op maandag wasdag hing Tilburg zogezegd de vuile was buiten: T-shirtjes bedrukt met "helemall wel", "helemall niet". Heel het land mocht zien hoe de politiek hier de bevolking het vuile werk laat doen! Om daarbij te helpen heeft de gemeente een soort stemwijzer gemaakt: de ReferendumWijzer. Een staaltje communicatie van buitengewoon niveau, buitengewone klasse.
De verhelderende website opent meteen met centraal over volle breedte en lengte het logo van het reclamecollectief T, geïntroduceerd destijds met de toelichting: "staat allereerst voor winkelen en shoppen". Voor wie dat was vergeten staan bovenaan de website nog eens acht figuurtjes met in totaal veertien boodschappentasjes. Nergens zien we iemand die nog iets anders doet dan shoppen. Nog voor we de referendumwijzer verder raadplegen is dat overduidelijk al het stemadvies: allemall shoppen. De vraag is alleen nog wáár.
De referendumwijzer wijst ons als belangrijke keuzebepalende thema’s op "banen", "werkgelegenheid" en "stageplaatsen". En dat alles is buiten de sfeer van winkelen en shoppen kennelijk niet te realiseren. Dus willen we werkgelegenheid in de mall of in shopcentra elders? Daar gaat het kennelijk om. En dan is de keus niet meer zo moeilijk. De mall is heel goed voor het imago van Tilburg, zo begint meteen de referendumwijzer. En de omgekeerde stelling ‘heel slecht’ bestaat al niet eens, zelfs niet gewoon ‘slecht’. En zo zit er in de stellingen meer onweersproken reclame verpakt: "hoogwaardige uitstraling", "exclusieve merken", "meer toeristen", "hét centrum van Brabant", "versterkt de economie", "als de mall af is, is de crisis voorbij". En wat staat daar tegenover? Is er ook maar iets positiefs aan de andere kant?
Het wordt op 4 juni heel eenvoudig, om niet te zeggen buitengewoon simpel.
"De mall wordt een van de grootste van Nederland", zo luidt een van de stellingen. En wat is de contrastelling voor wie dat niet ziet zitten? "De mall wordt een van de grootste van Nederland"!! Er valt dus gewoon helemall niks te kiezen. Zo simpel is het!! Niet toevallig stem je ook met de keus "helemall niet" voor de vervanging zelfs van ‘helemaal’ door "helemall". Wat u ook stemt, de mall "wordt een van de grootste", er valt niet aan te ontkomen.
Vandaar dat alle écht relevante vragen gewoon ontbreken. Vragen bijvoorbeeld als ‘wilt u dat onze gezamenlijke consumptie nóg groter wordt dan wat de natuur produceert’, ‘wilt u nóg meer uitputting van grondstoffen’, ‘nóg meer CO2′, ‘nóg meer reclame’, ‘nog meer citybranding’, ‘obesitas’, ‘welvaartsziekten’, ‘een nóg grotere ineenstorting straks van de economie’. Over dergelijke vragen hoeven we gewoon helemall niet na te denken. De keus is alleen of die mall in Tilburg komt of ergens anders in Nederland. Tja, wat kies je dan? Moeten we ze ergens anders opzadelen met zo’n consumptieopfokkerij als ecologisch, economisch en financieel de grenzen van het mogelijke al zijn overschreden? Moet je dat anderen aandoen? Moeten wij met onze sterke schouders ons dan maar niet opofferen, elders de bevolking behoeden voor deze ramp, sterk en sociaal zijn? Ja, volgens die stemwijzer ben ik gewoon vóór de mall. En gelukkig maar, want hij komt er zo wie zo toch! Niet voor niets heet hij al "Aventura", ofwel ‘hij zal er komen". Het enige waar het nog om gaat is de bevolking zo te bewerken dat iedereen het idee krijgt die mall zelf ook echt te willen, daar zelf ook echt voor te kiezen. Om ons dat wijs te maken is nu dus zelfs een zogenaamde ‘ReferendumWijzer’ ingezet. Daar worden we inderdaad echt Wijzer van: echt buitengewone klasse!
Links naar meer dan veertig eerdere stukjes over de mall, en met name tot dusver toegepaste reclamepraktijken, vindt u onder ‘Reclamevrij dossier mall Tilburg’.
Reacties
4 reacties op “Referendumwijzer mall Tilburg: buitengewone klasse”
Bij 'Duurzaamheid' staat dit stukje nu twee keer. Wat mij betreft is
MALLer moet het niet worden. ik word er langzaam maar zeker een beetje MALLmoedig van.
POSTDEMOCRATIE IN TILBURG
In Itali
De betreffende website met de stemwijzer is inmiddels aangepast. De shoppende figuurtjes en de boodschappentasjes zijn verdwenen en de reusachtige T op de openingspagina is nu zo verknipt dat hij niet meer lijkt op het logo van het grote Tilburgse reclamecorrumperium T. Dit is echt helemaal klasse! Uitingen nog aanpassen op punten waar mensen toch meteen aan zien dat het stiekeme reclame is! Chapeau.
Maar hoe moet het nu met de Referendumkrant? In de Referendumkrant staat op pagina 3 nog de oude openingspagina van de website, compleet met T, boodschappentasjes en shoppende figuurtjes. Daar zie je nog hoe de keuze 'niet' al letterlijk aan de laars wordt gelapt en onder de voet gelopen door de shopfiguurtjes. Van die referendumkrant moet nu dus ook een tweede, aangepaste versie komen. Of is er een betere oplossing? Ja natuurlijk: het hele referendum vanwege de reclamecorruptie onmiddellijk afblazen en het geld verder besteden aan het aanpakken van de reclamecorruptie.