Op de website T.Ilburg (www.theoilburg.nl) zijn al tientallen stukjes gewijd aan de mall en waarom die er niet moet komen. Via ‘Reclamvrij dossier mall vindt u veertig stukjes van mij met ernstige bedenkingen. Maar u dient die allemaal te negeren. Zaterdag kwam namelijk het BD paginagroot met "het échte verhaal achter de Tilburgse mall". Wat u hier allemaal las wordt niet voor niets in het BD al maandenlang totaal verzwegen. Dat is duidelijk het ónechte verhaal!
Nee, eindelijk nu eerlijke informatie. "Heel eerlijk" en nog eens "eerlijk", lezen we in het eerste stukje. En dat begint met "kans", "kans" en nog eens "kans". En kansen moet je grijpen natuurlijk. Zeker al het gaat om een – met groene letters – "buitenkans"! "De kans is groot dat ons land één of twee van die malls zal krijgen", zo komt ‘kans’ op het eind weer terug. "Wordt dat in Tilburg? U mag het zeggen". Maar een groen lijntje verbindt "U" al met een ingevuld stemhokje "Voor". Want je gaat Tilburg toch geen kans ontnemen; en zeker niet van de buitencategorie "buitenkans". En de ingevulde groene ‘V’ van "Voor" wijst nog eens als een pijltje naar de groene basis daaronder en het dikke, groene "buitenkans!".
Maar milieu, ecologie en duurzaamheid dat was toch allereerst stoppen met meer consumeren dan de natuur produceert? Dus niet ook nog eens een mall erbij? Nee, dat is juist kiezen voor de mall, "het paradepaardje op het gebied van duurzaamheid", met een "ecologische opzet", "alle aandacht voor milieu" en "duurzaam", "duurzaam" en nog eens "duurzaam". Onderaan zien we niet voor niets een breed groen vlak met witte letters die verwijzen naar de website. Precies dezelfde kleuren en hetzelfde formaat als de groene ‘herkenningsbalk’ op de website van ‘Duurzaam Tilburg”! ‘De shopping mall is gewoon hét grote project van ‘Duurzaam Tilburg’, het doel waar deze organisatie voor is opgericht!
Heeft het nog zin om tegen dit reclamegeweld in te gaan? Theo Ilburg klom meteen in de digitale pen met uitgebreid commentaar op alle ‘eerlijkheid’ in die paginagrote advertentie. Maar er kan natuurlijk maar één verhaal "het échte verhaal" zijn. En daarover is het Brabants Dagblad heel duidelijk. De groene balk met de witte letters is zelfs al de kleurencombinatie van de kortingsbon, van de aanbieding "Lezersextra", van het aparte kader in het hoofdartikel en nog van een apart advertentietje "abonnee worden"
Opvallend ook die vette kop op de voorpagina met "De Lindeboom". Ja, eindelijk dan toch weer met een hoofdletter!! Maar dat slaat dan op hotel ‘de Lindeboom’. In het kader van de citybranding wordt de naam vervangen door "City Hotel". Dus nog weer verder omlaag halen van de Tiliaburgse stadsidentiteit, nog weer verder TILburg in de min. Maar, in lindegroen eindigt dan ‘Tilburg Plus’ met de reclamebalk voor het alternatief: de nieuwe stadsidentiteit avenTura. En daarboven dan dat zogenaamde "échte verhaal over de Tilburg mall". Die kop in extra ronde letters. Alle kantjes nog eens extra afgerond, de scherpe kantjes er allemaal af. Alsof het boterstaven zijn. Na de jarenlange hardheid van die strakke, rechte T moet dat er nu ingaan als boterkoek, zo weten de reclamepsychologen. Ik wens Theo Ilburg veel sterkte. Want zonder reclamegeld opboksen tegen alle verhalen en ‘voorlichting’ voortvloeiend uit enorme reclame-investeringen, ga er maar aan staan. Maar zelfs als die mall er komt, zullen alle stiekeme en openlijke reclame-uitingen straks een heel andere versie blijven vertellen van "het échte verhaal achter de Tilburg Mall": het verhaal van de onvoorstelbare reclamecorruptie en mediamanipulatie waarmee die mall toen tot stand kwam!
Reacties
Eén reactie op “Het échte verhaal achter de Tilburg mall (1)”
Eerlijk is eerlijk Henk, we zagen dat grote T shirt al een tijdje hangen, en gisteren zag ik ineens het licht: er stond mall inplaats van maal!
Dus je scoort al! Die pagina in de krant…niet gezien! Misschien moet ik me schamen, maar dat kan beter de reclame groep doen die deze dure pagina heeft gemaakt. Je scoort dus weer.
Net maar eens even de vragen gedaan, ik scoor op bijna 70% TEGEN de mall. Heerlijk, dat wist ik tenminste al wel, dus ken ik mezelf enigszins.
Weet je, vanaf het begin heb ik gezegd dat men me moest overtuigen van de voors en de tegens…we gaan het afwachten jongen….meer kunnen we niet doen. Arm volk uit Tilburg, we worden voor het blok gezet, dat moet eigenlijk niet kunnen….