"Ja, het zijn argumenten ten gunste van Aventura, Daar zijn we heel eerlijk in.",
zo lezen we op de speciale mall-pagina in het BD meteen in de inleiding. Ze zijn inderdaad "heel eerlijk", zo moeten we dus concluderen. Maar na de geijkte beginwaarheid als een koe volgt in de reclame steevast de grote leugen. In dit geval: "Het zijn wel allemaal de harde feiten. Ook daar zijn we eerlijk in".
Harde feiten? Echt waar?
"Wat nou crisis? Aventura betekent werkgelegenheid!", aldus een van de koppen. En de werkgelegenheid die elders verdwijnt? Harde feiten? Of halve waarheden? "Niet concurrerend, maar aanvullend", zo luidt een andere kop. ("Aventura wil niet concurreren"!). Dat betekent dat we dus echt met zijn allen nóg meer geld uit moeten geven, nóg meer moeten kopen en consumeren. Want anders zal het toch echt ten koste gaan van wat we elders uitgeven en besteden. En werd de crisis niet vooral veroorzaakt doordat er al méér werd geconsumeerd dan financieel mogelijk was en kon worden afbetaald? Moeten we met alle geweld nog harder botsen op de muren van wat gewoon alleen al financieel mogelijk en onmogelijk is?
En moeten we met alle geweld nóg harder botsen op de ecologische grenzen aan onze consumptie? We hebben echt maar één aarde. We kunnen simpelweg niet doorgaan met méér consumeren dan die aarde produceert. Ecologisch gezien onmogelijk, catastrofaal voor het milieu en het tegenovergestelde van duurzaam. Maar wat lezen we dan in de advertentie! Milieu, ecologie en duurzaamheid dat dienen we allemaal te associëren met die mall. Onvoorstelbaar. Het zijn termen die ik in Tilburg als een van de eersten ging gebruiken, maar inmiddels gewoon heb afgeschaft. Ik gebruik ze niet meer: volkomen verkracht door de reclame, echt onbruikbaar geworden.
En wat lezen we daarover in het BD, welke verhalen lezen we achter het zogenaamde "échte verhaal"? Wat lezen we over wat mensen aanvankelijk bedoelden met milieu, ecologie en duurzaamheid? Helemaal niets. Reclamecontracten met OVG et cetera. En die gaan al jaren veel en veel verder dan het plaatsen nu van die advertentiepagina. Het is al jarenlang één grote reclamegecorrumpeerde toestand. Maar de bevrijding zal komen: aventura! Zelfs al wordt die term nu gebruikt voor een shopping mall die er met alle geweld moet komen.
(Latere toevoeging: Kijk ook op de website van de in het vorige stukje al genoemde Theo Ilburg. Op een zogenaamde ‘onafhankelijke website’ over de mall werden zijn stukjes geloof ik ook helemaal verzwegen. Maar inmiddels wordt via zijn website onder het stukje ‘wie betaalt deze advertentie’ al geld gedoneerd voor een betaalde tegenadvertentie met andere geluiden. Plannen voor zo’n advertentie lijken daar al heel serieus te worden.)
Reacties
5 reacties op “Aventura “Het echte verhaal” (2)”
Aaah…. die twee stukjes op Another Brick in the Mall, bedoel je, Henk?
Ze zijn er inderdaad vanaf gehaald, maar ik ontruk ze hier graag voor jou aan de vergetelheid:
"Theo Ilburg:
????????De vrije loop der gedachten??????Maar het achtergrondmuziekske is wel weer leuk."
en deze:
"theo ilburg:
we don't need no,…want we hebben straks de mall om lekker op zijn achterhaald amerikaans rond te hangen.
Ook goeiemorgen allemaal,.."
Aaaah,..zoek eens bietje beter Alard, want er waren wat eerdere stukskes, die je maar wat snel de vergetelheid inpleurde vanwege wat uitgesproken argumenten over jouw zogenaamde onpartijdigheid. Een websmurf die de allereerste discussie aanzwengelde met een tekst als; De site is onpartijdig maar van mij mag de mall er komen……
Bietje problemen met het middellange geheugen Alard..?
Groetjes,
Theo
en het achtergrondmuziekske is inderdaad aardig.
Onze attente archiefjufrouw kwam met het volgende bestandje. Wie wat bewaart heeft wat, Alard… Begint 'T weer een bietje te dagen? Is de rook rond je hoofd weer een bietje verdwenen?
groetjes Theo
Saturday 25 October 2008
Op de nieuwe mallwebsite http://www.gtenc.com/anotherbrickinthemall die zelfs aangekondigd stond op de voorpagina van het Tabloike (?) vond de webmeester Alard Gooverts dat hij de blogdiscussie OBJECTIEF begon met de volgende aanzwengeltekst;
Kwoot; Wat mij betreft mag die Mall er komen.
In ieder geval dat haalbaarheidsonderzoek en dat referendum.
Of vindt u van niet
Weet je w
Vertel Alard,..vertel. Altijd benieuwd naar dingen die goed voor het milieu zijn. Ies belangrijk, al draag ik katoenen sokken.
Heb je overigens destijds lang nagedacht over de naam van je website, "another brick in the mall?
Vrij vertaald lees ik "Steentje bijdragen."