Geplaatst

Het was communicatie!

"Mercuur Communicatie"! Pas nu zie ik dat ik mijn vorige stukje moet rectificeren. Die dubbelpagina over de mall was niet van de gemeenteraad. Onderaan de pagina stond als afzender communicatiebureau Mercuur! En dan weet je wel hoe de vork in de reclamesteel zit. Het was toch weer "communicatie". En dat is toch wel de grootste ramp die Tilburg TeisTerT: communicatie!

Na de brief over de Lindeboom en diverse brieven over de Tilburgse gemeentevoorlichting blijkt nu ook weer op een bezwaarschrift tegen de bouwplannen midden in de Warande nooit te zijn gereageerd. Zie daar weer het resultaat van een speciale afdeling ‘Communicatie’, de gevolgen van speciaal opgeleide communicatiedeskundigen. Zorg dat je uit hun buurt blijft.

"Gefeliciteerd, u heeft de hoofdprijs gewonnen". Als zo’n brief bij u in de bus valt, reageer vooral niet. Voor u het weet bent u slachtoffer van communicatie. Of na mededelingen als "Wij gaan werk maken van uw Persoonlijk OntwikkelingsPlan", ga onmiddellijk verhuizen of probeer ergens onder te duiken. Gegarandeerd wordt anders door de betreffende onderneming alles uit de kast gehaald om ten bate van de eigen ontwikkeling u volledig te ruïneren. Vraag bij elk persoonlijk contact ook meteen of hij of zij wellicht communicatie heeft gestudeerd of daarin een training of opleiding heeft gevolgd. Zo ja, ren onmiddellijk zo hard mogelijk weg. Anders ontdek je pas jaren later dat elk woord en elke belofte reclametaal was en elk enthousiasme slechts communicatietechniek ten behoeve van totaal andere ambities. "Communicatie"! Gotverdegotver.

Sommige bureaus adverteren zelfs met kreten als "openbreken van de communicatie" of "ontgrendelen van communicatie". Mag er in Godsnaam nog een plekje zijn waar niet gecommuniceerd wordt! Een paar jaar geleden heb ik naar aanleiding van de communicatie een noodkreet en uitvoerige alarmbrief gestuurd naar de communicatiedeskundige van zo’n bureau. Nooit enig antwoord of reactie op gekregen. Ontgrendelen van de communicatie??
Ja, voor de eigen boodschap, de eigen reclame, de eigen portemonnee; voor andere geluiden de communicatie juist op slot gooien, niet reageren, brieven gewoon nooit beantwoorden.
En ook diverse raadsleden hebben zich kennelijk speciaal bekwaamd in "communicatie". Zodoende zien we ook hier hoe op hele duidelijke, expliciete vragen gewoon geen enkel antwoord komt. Inhoudelijk wordt gewoon nergens op ingegaan, zelfs brieven over ernstige corruptie blijven onbeantwoord. "Communicatie"! Ik kan er niet meer tegen, heb inmiddels teveel "communicatie" meegemaakt. Sorry naar iedereen die zodoende de laatste jaren van mij ook geen enkele reactie meer kreeg. Stuur mij geen brieven, mails, telefoonberichten of wat dan ook, want ik reageer niet meer, ben hyperallergisch geworden. Elke reactie zou zomaar het begin kunnen zijn van "communicatie"!

Reacties

6 reacties op “Het was communicatie!”

  1. Alard Govers avatar
    Alard Govers

    Hmmm…
    …d'r wordt hier wat afgecrommuniceerd…
    …zucht…

  2. wies van wessem avatar
    wies van wessem

    Inderdaad, hoed u voor communicatiesdeskundigen!

    Maar eveneens: hoed u voor fundamentalistische biologen die weliswaar geen 'communicatiediploma' bezitten, maar wel volledig op de hoogte zijn en gebruik maken van de meest verfijnde communicatietechnieken om hun eenzijdige boodschap aan de man/vrouw te brengen!

  3. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    EEN BIERPOMP IN DE SPOORZONE

    De communicatiedeskundigen van Tilburg Magazine zijn, na scherpe kritiek vorig jaar van de referendumcommissie op de eenzijdige informatievoorziening en 'false balancing' in dat blad, intussen een stuk voorzichtiger geworden met het propageren van een mega shoppingmall. Om de schijn te wekken dat T Magazine een onafhankelijke en neutrale koers vaart schrijft de hoofdredacteur nu in een advertentie waarin we worden opgeroepen om in juni toch vooral te gaan stemmen, dat de redactie er niet van beticht wil worden dat ze tot het kamp van de voorstanders van een mega-winkelcentrum behoort: 'Daarom staan er op deze pagina's ook geen illustraties van de mall'.

    In het blad van de T-partij deze keer dus geen gelikte reclameplaatjes van de winkelvertierpuist, maar in plaats daarvan pure propaganda voor weer een ander megaproject, de 'T-Dome', een evenementenhal die vastgoedbaas BlackBox Mojo midden in de stad uit de grond wil stampen. We lezen dat hier hardloop-, wieler-, moter-, surf-, golf- en voetbalwedstrijden kunnen gaan plaatsvinden, 'Hartstikke leuk', en dat zo'n megahal ook heel geschikt is voor circusvoorstellingen en opera-uitvoeringen. En 'zie je het voor je', 's zondags zouden duizenden gelovigen in dit nieuwe paleis voor volkscultuur terecht kunnen voor een 'Bill Graham-show'. T Magazine doet ook nog uit de doeken wat de essenti

  4. marjofrenk avatar
    marjofrenk

    @Hein
    Dat idee van een mooie roze tent eens per jaar heeft de fractie van GroenLinks ook geopperd. Als dat fietsen ( je moet wielrennen zeggen geloof ik)dan zo populair is (wij betwijfelen dat) dan maar eens per (2) jaar zo'n leuke tent ipv een duur en lastig (wordt onderzocht) te exploiteren wielerhal.wordt zeker vervolgd.

  5. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    Vandaag is op de website van de Brabantse Omroepert het volgende te lezen:

    'De SP-fractie in de Tilburgse gemeenteraad wil van het college van B en W weten hoe het verder moet met de plannen voor een indoor-wielerbaan.

    De SP wil vooral weten hoe het college omgaat met de afwijzende houding van de staatssecretaris. Onlangs zei staatssecretaris Bussemaker dat ze geen voorstander is van zo'n baan. Volgens haar is er geen markt voor.

    De baan moet in Tilburg gecombineerd worden met een indoor-atletiekbaan en een muziekpopium voor grote acts. De SP wil weten of het ontbreken van financi

  6. henk avatar
    henk

    Beste Wies,
    Je bent misschien wel de trouwste lezer van deze rubriek! En ik heb je nog niet eens een compliment gegeven voor de manier waarop je ook nu weer extra illustreert wat ik bedoel. Ik maak gebruik van de meest verfijnde communicatietechnieken zeg je. Een prachtige reactie.
    Want schrijf en reageer ik hier stiekem ook nog onder een of ander pseudoniem? Presenteer ik mijn stukjes stiekem als gemeentevoorlichting en redactionele artikelen in de krant? Zit mijn boodschap stiekem verstopt in films en documentaires? Zit mijn boodschap net voor en na het nieuws dat je wilt zien of zelfs er tussendoor? Dring ik mijn verhaal ongevraagd aan iedereen op via brievenbus, beeldbuis, billboards enzovoort? Bedien ik me van brandingtechnieken zoals met het reclamepakket T?

    Toch is dan juist wat ik doe 'crommuniceren' en ben ik degene die zich volgens jou bedient van "de meest verfijnde communicatietechnieken". Dat is nou inderdaad precies wat ik bedoel, een prachtig voorbeeld weer van de moderne reclamecommunicatie: beeldvorming waarin de zaken helemaal worden omgedraaid. Bedankt nog voor je mooie verduidelijking en zeer illustratieve voorbeeld.