Geplaatst

Sinds donderdagochtend is op de Heuvel de Lindeboom weer thuis. Een ongelooflijk verheugend feit. Maar nog ongelooflijker is de berichtgeving daarover. Om nooit meer te vergeten.

"Nazaten oude linde prijken op de Heuvel", zo bracht de krant vrijdag de historische gebeurtenis. Onder die kop zagen we op de foto een boom ondersteboven in de lucht en twee bomen plat op de grond. Er was kennelijk meteen een bom op de bomen gegooid? En het resultaat noemt de krant dan "prijken op de Heuvel"!?

Nog zotter is dat "nazaten". Dat woord gebruik je als het genetisch materiaal veranderd is, er sprake is van nageslacht, de ouders vaak al zijn overleden. En dat is nou juist de clou: het gaat nog steeds om precies hetzelfde genetische materiaal als van de boom die op 27 april 1994 liet zien dat hij alles behalve dood was. De pure DNA-feiten bewijzen dat het aan de abdij van Tongerlo nog gerelateerde genetische materiaal gewoon is doorgegroeid, dat ondanks alle aanslagen de oude boom in leven bleef: de oude Oranjeboom, de Vrijheidsboom, de Levensboom, de Gerechtsboom. En daar gaat de krant dus helemáál in de fout, want de krant schrijft alleen maar "linde". En dan in weerwil van de traditie (zie archiefmeldingen, boekjes Lambert de Wijs etc.) met een kleine letter!! In een kop van vijf woorden en nog een voorzetsel en een lidwoord dus drie enorme fouten! Dat zijn hele dure reclamecontracten!

De krant komt ook met geen enkel achtergrondverhaal over het vervangen destijds van de stadsidentiteit ‘Tilburg/Lindeboom’ door de stadsidentiteit ‘Tilburg Moderne Industriestad’ en de daarbij toen al toegepaste reclametechnieken van citybranding. Nee, een dag later zien we in de krant nota bene een grote foto van de burgemeester die in 1994 de Lindeboom liet kappen! En die Lindeboef hangt dan juist helemaal niet ondersteboven in de lucht, ligt helemaal niet in stukken op de grond. Integendeel. Hij prijkte wél fier overeind. En in de lucht zagen we op deze foto wél de feestelijke ballonnen die bij de Lindeboom ontbraken. Net zo toevallig als op 7 november 1998 die krantenkop "En de lindebôom hedde gij em gemist", met op hetzelfde blad het ingekopte antwoord: "we beginnen Brokx te missen". Net zo toevallig als met Allerzielen 1993 na de tendentieuze kop "doodsstrijd lindeboom" de suggestieversterkende koppen: "Rouwstoet na rouwstoet", "Een flesje tequila voor de overledene" en "Jubileum van de dood".

En wat doet de gemeente? Liet de gemeente met grote affiches weten: "De Lindeboom is weer thuis"? Nee, grote T-affiches met "Het baanrennen is weer thuis"! Want er zijn vergaande reclameafspraken omtrent een T-dome. En voor nog veel meer T-gein, allemaal te propageren als nieuwe "stadsidentiteit" in de plaats van de qua betekenis nog verder omlaag te halen Lindeboom. Zelfs over de boom (tilia) als verwijzing naar de herkomst van ‘Tilburg’ hoorden we dus helemaal niets, de brief van het Lindefonds werd nog niet eens beantwoord. Niet alleen de gemeentevoorlichting, de hele gemeente zit in de Tang van de T.

Reacties

7 reacties op “De terugkeer van de Lindeboom”

  1. henk avatar
    henk

    Goh Wies. Zo

  2. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    @arjen
    Lappen tekst. Ach, dat valt toch wel mee, nog geen A 4tje. Ik dacht, kom, laat ik netjes reageren op Wies en het eens hebben over brainbranding, een nieuw begrip toch op deze site. Maar okay, laten we het maar niet meer hebben over het reclamefascisme
    in de gemeente Tilburg en vrolijk verder babbelen over mall, dome, het adje theater en het klokje van pastoor Schilders.

  3. arjen avatar
    arjen

    Ik heb hier op TilburgZ nog een column geschreven over een T-baby als exponent van de doorgeschoten T-campagne. Maar in de lijn van Wies van Wessem vraag ik me ook echt af of het nu nog aankomt als mensen hier dagelijks lappen tekst over die T plaatsen.

  4. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    Beste Wies

    Je beweert dat ik Tilburg een natuurimago wil aanmeten, maar dat is een misverstand. Ik pleit er alleen voor om de natuur die we hier nog hebben zo veel mogelijk te behouden. Verder heb je natuurlijk gelijk als je stelt dat natuur en milieu niet het hele verhaal van de stad vertellen. Het industri

  5. wies van wessem avatar
    wies van wessem

    Beste Henk en Hein,

    Zou ik eigenaar zijn van een communicatiebureau, ik zou jullie allebei meteen een vet contract hebben aangeboden! De manier waarop jullie Tilburg het imago van natuur- en milieustad proberen aan te meten is werkelijk heel knap en vaak ook eloquent geformuleerd. Jammer toch dat inmiddels een groot deel van het publiek is afgehaakt. Ik bedoel, herhaling is goed, doorzettingsvermogen ook, maar je kunt het ook overdrijven. Misschien toch nog eens een opfriscursusje 'effectief communiceren' er tegenaan gooien?

    Maar even terug naar de inhoud, anders krijg ik van Henk weer het verwijt – in misschien wel een hele column – geen inhoudelijke argumenten te leveren. Komt 'ie.

    Het door jullie gewenste imago van Tilburg (de natuur centraal) is deels gestoeld op identiteit, op waarheid zo je wilt. Volkomen mee eens ook. Want ja: de Lindeboom maakt een belangrijk deel uit van zowel de historie als het heden van de stad. Hetzelgde geldt voor de lintstructuur, de bijzondere stadsecologie etc. Daar weten jullie veel van (kennis is belangrijk, he Henk), maar misschien wel iets t

  6. henk avatar
    henk

    Bedankt weer voor de bijval en adhesie Hein. Maar hoe denken nou toch onze politici over wat jij telkens hier nog aanvult of zelfs nog scherper formuleert? Die hebben allemaal een zwijgplicht opgelegd gekregen wat betreft de Tilburgse T-praktijken rond citybranding?

    Of zijn de vaktermen aan het slot van jouw reactie te onbegrijpelijk en te moeilijk? Laat ze dan nog even lezen over de stiekeme mall-reclame pas via de T-affiches op de reclamezuilen. Zie het stukje 'Mall Tilburg kan onmogelijk nog doorgaan'. En nogmaals: mogen we onderhand eens weten wat onze politici vinden van al dit soort reclamepraktijken in Tilburg?

  7. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    CITYBRANDING IN TILBURG

    Donderdagvond was er in de openbare bibliotheek een bijeenkomst van het CAST. Het thema van de avond was 'Tilburg Stad!': Tilburg als groeistad met grootstedelijke aspiraties. Burgemeester Vreeman leidde de avond in. Hij sprak onder meer over identiteit, stedelijke strategie