Geplaatst

De burgemeester en de mall

Vlak voor de discussie in de gemeenteraad werd de burgemeester in het cultureel café geïnterviewd over de mall. Videobeelden daarvan verschenen hier op TilburgZ. Een dusdanig interessant geheel dat dit hier toch ook in deze rubriek speciale aandacht verdient.

De burgemeester doet het in elk geval heel goed. Hij blijft heel rustig, als een boven de partijen staande burgervader die het totaal overziet en in de gaten houdt. "We moeten daar genuanceerd over denken", zo zegt hij ook meteen. En dat is natuurlijk een mooie beginopmerking. Maar het suggereert min of meer dat er elders dus niet genuanceerd wordt gedacht. En die indruk wordt nog eens versterkt door de daarna gestelde vraag over hoe de discussie over de mall wordt gevoerd: "Is het een gezonde discussie of stemmingmakerij?".
Een interessante vraag natuurlijk, maar de interviewer geeft al meteen het antwoord.
"Het MKB stelt bewijsbaar uitsluitend tendentieuze vragen", zo vult de journalist meteen in!
En hij zwijgt over de gevoerde campagne in het Brabants Dagblad en hoe de journalistiek het reclamegeluid kritiekloos overneemt en het andere geluid verzwijgt of juist wel meteen voorziet van kritiek en commentaar (zie ook stukje van 26-10). Stemmingmakerij dus feitelijk in een vraag juist over stemmingmakerij!

En hoe reageert dan de burgemeester! Geen enkel protest tegen de vraag en de invulling al van die vraag. "Ach, daar moet je niet van wakker liggen", zegt hij, "dat gebeurt altijd".
De beschuldiging van stemmingmakerij door tegenstanders van de mall wordt door de burgemeester geenszins ontkend, gerelativeerd of vergeleken met wat er vanuit de andere hoek gebeurt. Nee, de burgemeester toont begrip, want natuurlijk denken ze aan zichzelf en hun eigen belang, bezit en inkomen. Maar dat had hij natuurlijk net zo goed kunnen zeggen van de investeerders in de mall. Of van zichzelf. Hier had de burgemeester écht boven de partijen moeten staan. Hij had het lef moeten hebben om de stemmingmakerij van de journalist meteen door te prikken, hij had minstens dan ook moeten verwijzen naar de door reclamegeld bepaalde berichtgeving en stemmingmakerij in het Brabants Dagblad.

Helaas, de burgemeester staat allerminst boven de partijen. In relatie tot de mall heeft hij het niet over eigen belangen van de mensen daarachter. Dan spreekt hij een totaal andere taal. "Wij zijn als bestuurders van deze stad verantwoordelijk voor de toekomst, de toekomst op langere termijn". Maar waarom zou shoppen bij de een geen toekomst op langere termijn kunnen zijn en shoppen bij de ander wel? Ecologisch gezien is er zelfs alleen maar een langere termijn voor  m i n d e r  shoppen

De burgemeester wijst ook op de te verwachten recessie en zegt dan in dat verband: "Kun je je permitteren om een investeerder van vierhonderd miljoen te laten lopen?" Maar komt die recessie niet juist voort uit meer willen bouwen, kopen, consumeren en daarvoor allemaal lenen dan reëel mogelijk is? Kun je het je überhaupt permitteren om in nog grotere mate méér te consumeren dan de natuur produceert? Die vraag zou je ook kunnen stellen. Maar de burgemeester heeft het telkens over "het reële debat". Wat geen aandacht krijgt in het Brabants Dagblad en nu weer in dit interview moeten we dus beschouwen als het niet-reële debat?

En hoe reëel zijn de vergelijkingen met eerdere schaalvergroting door bijvoorbeeld Bijenkorf en V en D? Is op een gegeven moment de schaal niet te groot? Wat is wat betreft winkeloppervlak, winkelaanbod en bijbehorende reclame en productpromotie de juiste schaal, de schaal die echt aansluit bij de menselijke maat en de menselijke behoefte? Grappig dat aan het eind de burgemeester een perspectief schetst van lagere huren in de binnenstad, resulterend in een aantrekkelijke sfeer weer van kleinschaligheid en ‘small is beautifull’.
Zelfs met het verlangen naar kleinschaligheid worden we dus verleid om te kiezen juist voor de grootschaligheid van een enorme megamall.

PS. Vanwege uit de berichtgeving duidelijk geworden reclameafspraken bij het Brabants Dagblad is in deze rubriek veelvuldig vanuit een reclamevrije invalshoek over de mall geschreven. U vindt links naar 28 stukjes onder "Reclamevrij dossier Mall".