Geplaatst

Bij gebrek aan onafhankelijke journalistiek in de reclamegelieerde media neem ik hier toch maar weer de journalistieke verantwoordelijkheid wat betreft de berichtgeving over de praktijken om die mall gerealiseerd te krijgen.

Het doet allemaal weer sterk denken aan de oude Vrijheidsboom. "De Raad moet de moed opbrengen om het besluit te nemen de boom te kappen", zo klonk het toen. Het ging zogenaamd ineens om wél of geen moed hebben. Het is in de reclame een overbekende beïnvloedingstechniek. "Durft u het aan?", "heb jij wel lef genoeg?". En even later zitten kinderen in de bedoelde disco’s en kermisattracties en volwassenen in de beoogde kleren en auto’s. Nu zien we rond de mall weer hoe argumenten plaats maken voor manipulatieve uitspraken en stemmingmakerij.
"We moeten het lef hebben om ‘ja’ te zeggen tegen de mall", zo werd ons voorgehouden in het ‘debat’ van het Brabants Dagblad. En op die dag stond ook geen enkel ander woord zo groot en vet in de krant als "lef". Zo worden mensen met andere ideeën dus meteen in een bepaalde hoek gezet. Wij hebben "lef", jullie zijn laf.

Ineens ook werd ons duidelijk gemaakt dat we ons zwaar verongelijkt moesten voelen en oneerlijk behandeld. "Hier is nooit de Intercity gestopt", zo zaaide Vreeman zelfs verongelijktheid waar kennelijk alleen de mall nog een eind aan kon maken. Ineens moesten we ook niet meer trots zijn dat wij hier zomaar Fuji hadden binnengehaald, de grootste kermis, het grootste reclamesyndicaat, 013, Mundial, nee, verontwaardigd dat steden die nu protesteren zomaar IKEA, Hornbach en Bavelse Berg hadden gebouwd!
"Maar Tilburgers hebben daar nooit over gemaauwd", zo hield burgemeester Vreeman ons voor. En daar sprák hij niet alleen Tilburgs, maar spélde het nog helemaal juist ook, zo onthulde speciaal cursief gedrukt de krant. Het was niet zo dat het ons geen moer interesseerde wat ze in Breda of Eindhoven deden, we hebben daar nooit over gemaauwd! Maar in werkelijkheid heeft het ons natuurlijk ontzéttend veel pijn gedaan. Niet het kappen van onze Vrijheidsboom of onze eigen Industriestadcampagne, maar wat andere steden ons hebben geflikt. Maar we zullen het ze betaald zetten. Applaus.

En een eventuele wethouder uit Breda hoefde hier natuurlijk echt niet te komen protesteren: dat was bij voorbaat "maauwen".

"Dat er nu massaal tegen Tilburg wordt gelobbied prikkelt me", zo zei Vreeman zelfs en zo citeerde zonder commentaar de krant. Kennelijk is er dus geen sprake van dat de investeerders in de mall juist aan het lobbyen zijn en een burgemeester zelfs inschakelen als actievoerder. Nee, de tegenstanders van de mall, die lobbyen! En niet tegen de mall, maar "tegen Tilburg"!
Vreeman had eigenlijk het lef moeten hebben om vorige week publiekelijk zijn verontwaardiging uit te spreken over het lobbywerk zelfs via buitengewoon geraffineerde. professionele reclame in de vorm van twee ogenschijnlijk normale redactionele pagina’s. 
Een burgemeester moet er eigenlijk juist voor waken dat de discussie zuiver en eerlijk blijft.