Geplaatst

Rood of groen licht voor Tilburgse Mall?

Aan het begin van het ‘debat’ over de Tilburgse mall kregen alle bezoekers de hier ontmaskerde BD-reclame met de al naar de mall doorslaande weegschaal.
Die pagina’s vielen vooral ook op door de gekleurde letters: groen vóór, rood tégen de mall. Dit kleurgebruik blijkt nu onderdeel van een reclamestrategie die nog veel verder gaat dan hier beschreven op 13-09 en 15-09.

De forumleden moesten tijdens het debat op drie geponeerde stellingen reageren met rood of groen licht in een speelgoed verkeerslichtje. Zo zagen we daar dus de kleuren rood en groen weer terug. En maar weinig mensen zullen bij Ruud Vreeman met zo’n onschuldig stukje kinderspeelgoed hebben gedacht aan een duur betaald reclamebureau met doorwinterde vakmensen in opinievorming en reclamepsychologie. Maar ondertussen werd zo nóg meer het opofferen van groen voor die mall geassocieerd met groen en het ter plekke gewoon handhaven van dat groen gekoppeld aan rood.

Maar de reclamestrategie bleek nog veel verder al te zijn doordacht en uitgewerkt. Ook op de voorpagina van het Brabants Dagblad kregen we op een grote foto nog eens die verkeerslichten te zien (groen natuurlijk). Het kopje daarboven luidde nog eens: "rood en groen licht voor de mall". En zo wordt iedereen verder beïnvloed om ‘ja’ te zeggen tegen die mall. Heel bewust en doordacht wordt het ons gepresenteerd als een leuk spelletje waarbij we een verkeerslicht moeten bedienen. Ja, daar is op het reclamebureau heel diep over nagedacht. Want rood licht en groen licht zijn niet gelijkwaardig. Iedereen beleeft rood licht als negatief en groen licht als positief. Iedereen is eerder geneigd om te kiezen voor groen licht.

Bovendien is het een wezenskenmerk van een verkeerslicht dat het na een tijd rood altijd op groen springt. Je kunt een verkeerslicht niet eindeloos op rood laten staan. Als we nu het licht op rood hebben gezet, ja, dan zijn we toch echt verplicht om het straks op groen te zetten.
En wanneer we dat precies moeten doen dat zal het Brabants Dagblad ons en onze vertegenwoordigers in de gemeenteraad ongetwijfeld precies op tijd laten weten.

Reacties

3 reacties op “Rood of groen licht voor Tilburgse Mall?”

  1. henk avatar
    henk

    Of mensen nu al voor of tegen zijn of het nog niet weten, dat doet er nu nog helemaal niet toe. Eerst moeten alle belangen eerlijk in beeld komen, zodat er na een eerlijk debat een eerlijke, verantwoorde belangenafweging plaats kan vinden. En dat is iets heel anders dan nu al een naar de mall doorslaande weegschaal laten zien. Dat is iets anders dan shopreclame of een informatiefilmpje waarop beelden van de in het geding zijnde natuur niet veel meer laten zien dan gaas en worden gevolgd door een vuilnisauto. Dat is iets heel anders dan nu al met de media afspreken dat er uiteindelijk een grote kop in de krant komt met "groen licht voor mall", en dat daar nu al met alle mogelijke reclametrucs en mediapraktijken naar toe wordt gewerkt.

  2. repelsteeltje avatar
    repelsteeltje

    Het licht staat bij mij nog steeds op oranje!
    Dat is dus op dit moment nog steeds geen nee en geen ja…ik hoopte er eigenlijk nog steeds op dat er iemand was die me kon overtuigen!
    Of dat nu voor rood of voor groen zou zijn …..je kiest vanuit een bepaalde overtuiging waar je achter dient te staan…nog steeds oranje dus!

  3. onkundoloog avatar
    onkundoloog

    groen licht is dus groen licht tegen groen, dan moeten dus eigen alle lichten op rood gaan en alle bellen van hulpdiensten gaan rinkelen

    iedereen die maatschappijleer heeft gehad op de middelbare school of later sociologie op die knullige hbo-opleidingen waar benepen en bekrompen tilburg van vol staat, kan op de hoogte zijn van de geraffineerde wijze waarop media met ons om gaan
    iedereen die zich een beetje links of rechts en intellectueel noemt in de benepen en bekrompen jetset tilburg heeft het boek gelezen "het zijn net mensen" van joris luijendijk en die weet dus hoe propaganda in elkaar zit. iedereen van rechts en links en intellectueel benepen en bekrompen jetset tilburg heeft ooit op de vpro de serie over de werking van reclame gezien, je weet wel die beroemde uitspraak van door benepen en bekrompen linkse en rechtse tilburgse jetset alom geprezen filmster Dennis Hopper, die daar ergens in zegt zo iets als "making money while (other) people are sleeping"

    dus benepen en bekrompen linkse en rechtse intellectuele gemeenteraadsjetset en overige linkse en rechtse jetset van benepen en bekrompen tilburg, de spreker van dit artikel, de alom geprezen Henk Kuiper, heeft het gewoon bikkel- en keihard bij het rechte eind en gelijk over hoe wij een loer worden gedraaid met die hele malle mall.