Geplaatst

Vandaag is het zogenaamde "debat" van het Brabants Dagblad over de mall. Nieuwsgierig of dan tegenover alle consumptiereclame vandaag wellicht nog een ander geluid zou klinken, bladerde ik de krant door. En ik moet eerlijk bekennen: ik stond perplex.

Mijn ogen werden geconfronteerd met maarliefst drieënvijftig reclamepagina’s. Mijn zintuigen werden geprikkeld met een hoeveelheid reclamepsychologie en reclametrucs die gewoon niet te verwerken is. Je hebt dagen nodig om je bewust te realiseren  hoe je wordt gemanipuleerd en gehersenspoeld; om bij te komen een paar weken reclamevrije afzondering. En in die omstandigheden van aanhoudende reclamebombardementen moeten we straks beslissen over de mall? In een extra bijlage met zo’n veertig modepagina’s zag ik hoe mensen echt letterlijk een aap kennelijk kunnen worden als ze niet de juiste kleren dragen. En omgekeerd zag ik hoe ze kennelijk écht een soort aura en uitstraling krijgen dankzij allerlei, nieuwe, exclusieve kleren, schoenen enzovoort. Waar kunnen we dat toch straks allemaal kopen, is het enige wat je uiteindelijk wilt weten. Bij www.vantilburg.nl las ik op de laatste bladzij. Maar die zit niet eens in Tilburg! Daar moeten we dan toch wat aan doen. "Heb eens lef", lees ik vlak daarvoor, met "lef" in zulke grote, dikke letters dat in de hele krant dit het opvallendste woord is. En was "lef" niet wat Tilburg moest hebben als het om die mall ging!
En al die kleuren op die ‘LEFpagina’ zagen we die in het Brabants Dagblad niet telkens ook terug in de gekleurde boodschappentasjes als eyecatcher boven artikelen over de mall? En tegelijk in het kleurige logo van T-2009!  Ja, die mall brengt kleur, die mall wordt het grote feest. En dáár kunnen we het straks allemaal kopen, dáár hebben we straks zo’n modeshow live en permanent!

En de berichtgeving verder over de mall? Op pagina 3 zien we nog over twee kolommen, en met rood ondersteund, als aankondiging van het debat gebrachte reclame voor "Lekker shoppen in Tilburg". Daarnaast staat een kolom met kritiek van de Brabantse Milieufederatie. "BMF over mall ineens kritisch", zo luidt de kop. "Ineens" (en nu pas) komen die nu kennelijk met kritiek. Het is werkelijk niet te geloven. Zo praat de krant haar eigen tendentieuze eerdere berichtgeving achteraf nog goed. De BMF is positief over de mall, zo dachten zelfs al raadsleden (zie o.a. reacties bij Marjo Frenk 06-09-2007), want dat had toch meteen al in september 2007 bij de presentatie van de plannen in de krant gestaan. In werkelijkheid lag dat toch echt wel anders. In een stuk van 23 november 2007 vraagt de BMF zich zelfs letterlijk af of "die mega shopping mall niet het toppunt van consumentisme is, die niet strookt met de noodzakelijke soberheid om onze Nederlandse ecologische voetafdruk in te dammen". Moest de mall er volgens de BMF maar komen? "Vanuit het oogpunt van duurzame economie en mobiliteit kan die vraag in de ogen van de Brabantse Milieufederatie vooralsnog niet positief beantwoord worden", was de slotconclusie . En nu plaatst het Brabants Dagblad dan bij de kritiek van de BMF ijskoud de toevoeging "ineens". En wat lezen we dan in dat artikel eindelijk over het "indammen van onze ecologische voetafdruk" en de in november 2007 al geuite bedenkingen bij nog meer "consumentisme"? Gewoon helemaal NIETS.    

Sterkte iedereen verder met alle mediamanipulatie en alle doortrapte reclame in de vorm van redactionele artikelen en vanavond zelfs in de vorm van een zogenaamd "debat".