Geplaatst

Nieuwe, doortrapte reclame voor de Mall in het Brabants Dagblad

"De shopping mall, zegen of vloek", zo komt vandaag het Brabants Dagblad met twee pagina’s waarin op het eerste gezicht alle argumenten eerlijk worden afgewogen. Een grote weegschaal moet deze indruk nog eens versterken.
Maar de pagina’s blijken in werkelijkheid buitengewoon doortrapte reclame.

Onder het kopje "Feiten over de Mall" lijken twee kolommen links en rechts van de dubbele pagina alle feiten op een rijtje te zetten. Maar daar begint het al. De krant noemt geen enkel feit over de consequenties van die Mall voor de natuur ter plaatse, de winkels in de directe omgeving en het milieu in de wijde omgeving. Laat staan enig feit over de te verwachten toename van reclame, druk op de bevolking om nog meer te consumeren, en de gevolgen dáárvan. We lezen alleen hoe mooi en prachtig die Mall gaat worden met "merkwinkels", "vlaggenschepen voor Nederland", "restaurantjes", gelegenheid tot wandelen, mountainbike enzovoort. Onder aan de dubbelpagina tonen mooie plaatjes en reclametekeningen ook alleen maar wat er komt, niet wat er verdwijnt en wordt aangetast.

Nou ja, zou je kunnen denken, centraal in het artikel staan toch alle "voors" en "tegens" nu op een rijtje. Maar wat blijkt opnieuw: geen woord over de milieugevolgen van zo’n Mall en de daar beoogde consumptie, geen woord over de argumenten die ik hier bijvoorbeeld noemde in het stukje ‘Debat Mall’. De argumenten om die Mall te bouwen beginnen ook iedere keer met een groene letter, de argumenten "tegen" steeds met een rode letter. Een bekende reclametruc. De Mall moeten we associëren met iets groens. Een keuze voor de Mall is een keuze juist voor groen. En dat is ook duidelijk ergens "voor" zijn, terwijl de mensen onder de negatieve noemer "tegen" natuurlijk net zo goed ergens "voor" zijn.

Maar het zit nog veel geraffineerder in elkaar. De voor- en tegenargumenten staan steeds twee aan twee bij elkaar. Eerst lezen we de overwegingen om dat consumptiepaleis daadwerkelijk te bouwen en dan meteen daarnaast de argumenten om dat niet te doen. Op de tweede pagina echter zijn de voor- en tegenargumenten van plaats verwisseld. En ook die omdraaiing is een bekende reclametruc om ook onze mening om te draaien. "Ik ben het eens met die tweede kolom", denken nu nog de meeste lezers, maar dat is dan vervolgens juist de kolom van ‘ja’ zeggen tegen die Mall.

De lezer moet ook in één oogopslag de indruk krijgen dat de argumenten tegen die Mall niets voorstellen, herhalingen zijn van steeds hetzelfde. De opvallende rode beginletter van die tegenargumenten is bijna steeds dezelfde letter: de ‘D’. Op het eind bij de zes laatste argumenten verandert die beginletter zelfs helemaal niet meer. Kennelijk is dat dus echt de ‘D’ van ‘dom’ en ‘drammerig’. Want anders begin je toch niet telkens weer met precies dezelfde letter! Nee, dan de andere partij! Die beëindigen hun laatste drie argumenten zelfs met de beginletters ‘A’, ‘B’, ‘C’. Die beheersen het alfabet en hebben alles keurig op een rijtje. "Goed idee, kom maar op" zo eindigt onder de kop "Feiten over de Mall’ ook niet toevallig het artikel. Nee, die Mall komt er wel. Maar dat de bevolking omwille van die Mall nu al bestookt wordt met dit soort doortrapte reclame en vuile reclamepsychologie, willen we dat?

Voor het vervolg zie het volgende stukje: ‘Doortrapte reclame Mall Tilburg in het BD (vervolg)’

 

 

Reacties

4 reacties op “Nieuwe, doortrapte reclame voor de Mall in het Brabants Dagblad”

  1. henk avatar
    henk

    @www.ilburg.nl

    Hoe meer dit soort reclamepraktijken worden onthuld hoe beter.

  2. bramvanbeurden avatar
    bramvanbeurden

    Inderdaad ook typisch

    dat mevr.laglas hier zegt dat er geen enkele aanleiding is om aan te nemen dat de mall ergens anders kan komem en:"voor de ovg ontwikkelaar is het zelfs geen optie."

    dit betekend dus dat ze inderdaad heel hard heeft zitten liegen totn ze in de raadzaal zei dat er al 7 goede collegas van haar probeerden ergens anders een mall te realiseren

    Als je vervolgens 12 centimeter naar links kijkt zie je onder de kop "waarom in Tilburg" Dat ovg eerst in breda was geweest maar dat hier de ambtelijke molen te traag maalt. (twee leugens in een klap)

    in werkelijkheid zijn ze de deur gewezen en ze geven de tilburse ambtelijke molen een ego streling door te suggeren dat deze heel snel zijn door meteen met de ontwikkelaars in zee te willen gaan. Ik denk dat Ben Ackerman stiekem een hele goede journalist is dat hij deze twee uitspraken in een zelfde tekst verwerkt zodat de tilburgers zelf kunnen ontdekken hoe oprecht deze ondernemers werkelijk zijn.

  3. www.ilburg.nl avatar
    www.ilburg.nl

    Hallo Henk,
    Die laatste Trappist had ik moeten laten staan maar het was wel de lekkerste. Kom ik net thuis en doe ik een internetrondje om te stuiten op dit artikel. Ik kreeg de mallcenterfold van het Tabloike vandaag ook onder ogen en verbaasde me net als jij over de doortraptheid van het reklame/communicatie-spelletje. Ik wou er morgen/vandaag na mijn croissantje ongeveer het artikel over schrijven wat nu hier staat. Ik ben niet zo technies onderlegen anders scande ik mijn aantekeningen en stuurde je die toe. Onze wel technies onderlegen medewerkers struinen op zaterdagavond de kroegen van Tilburg af dus op enige assistentie is tot morgen halverwege of verderop geen, tot weinig hoop. Mijn verzoek is dan ook, je zag em al aankomen, want je bent blijkbaar een van de weinige in Tilburg die dingen kan zien aankomen, heb ik je toestemming om je stuk te pikkerdepikkeren, knipperdeknipperen en plakkerdeplakkeren? Met daarboven natuurlijk, dit verzoek. Ere wie ere toekomt en wie het werk doet moet de revenuen ook krijgen. Het is morgen zondag en een sibling (sorry we vertalen in het weekend niet) van me is morgen tig jaar getrouwd.
    Ik ben natuurlijk blij dat ook jij je verbaast over de ingenomen positie van het miljeucaf

  4. […] de shopping mall zelfs geraffineerde reclame zoals in Tilburg nog nooit eerder vertoond (zie o.a. 1,  2,  3,  4,  5,  6) . En ook recent rond het door de gemeente niet betalen van mijn […]