Geplaatst

Harentrekster

"Harentrekster moet 350 euro boete betalen." Dat meldde op 22 november het Brabants Dagblad. Over die krantenkop hebben niet veel mensen zich verder druk gemaakt. We zijn in Tilburg tegenwoordig gewend aan dit soort berichtgeving.
Toch blijft het dubieuze journalistiek.

Moet je in de media iemand zo snel van een bepaald etiket voorzien? "Harentrekster" lijkt ineens het beroep van die betreffende vrouw, maar wellicht is ze in werkelijkheid kapster. We weten dat niet, want voor de krant was dat nooit aanleiding tot media-aandacht. Nee, toen ze Marieke Moorman in de haren vloog, dat had wél nieuwswaarde. Die eenmalige harenpraktijk lijkt nu in de krant zelfs haar dagelijkse bezigheid en kostwinning. Als rond het geplande opvangcentrum populier en wilg straks hun zaadpluis weer rondstrooien, moeten we niet denken aan een natuurverschijnsel, maar aan de verschrikkelijke "harentrekster" van Fatima. De vrouw die vooral vlak voor Kerstmis actief is in verband met de enorme vraag dan naar engelenhaar en het haar van Marieke Moorman in het bijzonder.

Het is onbegrijpelijk dat de krant überhaupt aandacht schonk aan het incident. Als je toch bedenkt wat hier op deze weblog aan veel ernstiger zaken is gepubliceerd waar het BD in alle talen over zwijgt! En hoe lang moet die vrouw nu verder door het leven met dat etiket "harentrekster"? Ik heb eens ooit een paar weken in een hutje gewoond en was in de krant jaren later nog "hutbewoner". Daarna werd het nog veel gekker. Mensen die juist opriepen om met aanhoudende acties en campagnes te stoppen kregen het predicaat "activist". Geboren en getogen Tilburgers waren ineens "geen Tilburgers" zelfs toen ze opkwamen voor hét symbool van hun stad. "Tuig" en "herrieschoppers", schreef de krant toen die mensen protesteerden juist tegen het tuig, de herrieschoppers en de corruptie. En vervolgens nóg zotter: de Tilburgers werden massaal uitgescholden voor "kruikenzeiker"!!! Want hoe meer we dat doen, hoe meer ze uit frustratie schrobbelér gaan drinken, zo had een reclamebureau ontdekt.

Ja, het is buitengewoon interessant en leerzaam om bewust te letten op etiketten die mensen in de krant krijgen opgeplakt. Vaak worden die er echt met de haren bij gesleept. Iemand is dan zelfs door geboorte een "geitenneuker" ook al heeft hij nog nooit een geit zelfs aan de haren getrokken. Of een "kruikenzeiker" terwijl hij alleen maar kruiken léégdrinkt. Steeds vaker wordt zo aan mensen grote schade berokkend. Misschien moet ook die dame uit Fatima bij de krant gewoon een declaratie indienen voor geleden schade. En wie weet kan ze zelfs bij de PvdA aanspraak maken op een speciaal potje voor promotie en campagne. Want wat had het die partij anders gekost om zoveel aandacht te genereren voor ‘Haren Majesteit Moorman’? Redelijk lijkt me op zijn minst 350 euro.

Voor overzicht van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.