Geplaatst

Het BD, zo signaleerde ik, gaf een wel heel vreemde schets van de situatie rond het thema ‘consumeren’, thema van de Warandelezing. Het BD-verslag van die lezing was daarna nog frappanter: een duidelijke reactie op mijn commentaar.

In mijn stukje ‘Warandelezing 1‘ reageerde ik op de BD-berichtgeving van 19 november over ons consumptiegedrag. Daarin werd met geen woord gerept over de gekmakende hoeveelheid reclame en consumptiedwang die dagelijks als een vanzelfsprekende, door iedereen te belijden religie over ons wordt uitgestort. Geen woord zelfs lazen we over het in de praktijk volledig afschaffen van alle reclamecodes die kinderen aanvankelijk nog beschermden tegen consumptiebevordering gebracht als ‘nieuws’ of zelfs ‘milieuvoorlichting’. Geen woord ook lazen we over de mate waarin de overheid aan deze reclamepraktijken meedoet en in Tilburg bijvoorbeeld iedereen opfokt met campagnes als ‘Moderne Industriestad", "T", "Tilburg Trakteert" en reclamebladen als ‘Tilburg Magazine’.
Nee, de zaken werden helemaal omgedraaid. Het BD kwam zelfs in het kader van ‘milieu’ met een verhaal waarin werd gesuggereerd dat we niet permanent werden opgeroepen om méér te consumeren, maar alleen maar door de overheid werden opgeroepen om minder te consumeren. En die overheid sprak daarbij zelfs in termen als "Gij zult". Niet de reclame, maar de overheid werd afgeschilderd als de dwingende, geboden voorschrijvende religie wat betreft consumeren. En dan in de zin van minder consumeren!
Vanuit mijn Huttonia-ervaringen helemáál absurd en volledig de omgekeerde werkelijkheid.  

Maar bij het BD lijkt men toch geschrokken van mijn analyse van hun valse voorstelling van zaken. Het verslag van de Warandelezing is een duidelijke reactie op wat ik signaleerde: het opvallende zwijgen juist in consumptieverband over wat ik aanduidde als "non-stop dominee reclame". In het korte krantenverslag lezen we: "De overheid kan anno 2007 niet meer als dominee gaan roepen wat burgers nog wel mogen doen en wat ze niet meer mogen doen.
De overheid kan zich niet gedragen als een dominee: gij zult niet dit en gij zult niet dat".
Over de irritante, opdringerige non-stop predikanten van het reclamegeloof in oneindige consumptie en oneindige economische groei nog steeds geen woord! Geen woord ook over de overheidspraktijken in deze sfeer, zoals het in Tilburg zelfs met alle middelen torpederen van het burgerinitiatief van de brievenbusstickers ‘geen reclame’.

Ja, zo gaat dat al jaren in Tilburg: terwijl geluiden aan de ene kant nóg nadrukkelijker worden verzwegen, wordt daar in reclame en voorlichting wél heel gericht op gereageerd. Er dient nog eens extra reclamegeld te worden geïnvesteerd in de omgekeerde boodschap, zo constateert men dan.
Wat betreft sturen en beïnvloeden van consumptiegedrag worden we zo vooralsnog in het Brabants Dagblad zonder enig serieus weerwoord geheel en al overgeleverd aan de machten van de Mall, de goden van consumeren tot de aarde er bij neervalt, de geloofsverkondiging van dominee Brabants Dagblad.

Voor overzicht eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.

Reacties

3 reacties op “Warandelezing (2)”

  1. Bart Schellekens avatar
    Bart Schellekens

    Toen je dit schreef Henk, wist je toen al van de bijzondere connecties van het Brabants Dagblad met de reclamewereld, dat de directeur van het BD directeur van een groot Tilburgs reclamebureau zelfs zou worden?

  2. Henk avatar
    Henk

    Ik wist nog nergens van. Dat de directeur van het BD nu directeur wordt bij Scheepens reclame vind ik uiteraard heel tekenend en illustratief. Veel bedenkelijker is het echter dat in een nieuwskrant het nieuws meer en meer degradeert tot reclame in de vorm van 'nieuws'. Dat signaleerde ik inderdaad een jaar geleden ook al in het stukje 'Brabants Dagblad'.

  3. T-zakje avatar
    T-zakje

    Scheepens voert ook de vette T in zijn correspondentie. T cirkeltje is weer rond.