Geplaatst

De krant en de business-to-business-markt

Het zijn moeilijke tijden voor de krant. Hoe te concurreren met bladen die dagelijks gratis zelfs worden uitgedeeld? Hoe de verleiding te weerstaan om ook het laatste onafhankelijke nieuws te vervangen door betaalde reclame? Omdat ik toch wil blijven volgen hoe de Tilburgse bevolking wordt ge(des)informeerd, bladerde ik deze week weer eens een stapel kranten door en stond weer helemaal perplex.

Dat de krant geen verslag deed van de bijzondere lezing vorige week over de Lindeboom verbaasde me niet. Aandacht voor het hier gepubliceerde fotodocument over de Lindeboom had ik evenmin verwacht, evenals aandacht voor het eerste Tilburgse bladkoninkje. Uiteraard zweeg de krant ook over de vijftig gekapte bomen in de binnenstad en de gang van zaken daaromheen (zie ‘Juist geïnformeerd’ en links daarbij). Een bijlage als ‘De Ondernemer’ genereert nu eenmaal meer reclame-inkomsten. Bovendien liep de campagne nog om Tilburgers te doen geloven dat ze misschien wel in de groenste stad van Nederland wonen.

Wat me ook totaal niet verbaasde was de verdere berichtgeving over de mall. Hoe kun je nou nog onafhankelijke informatie verwachten van een krant die maanden voor het openbaar maken van die mallplannen daarvoor stiekem in de redactionele kolommen al reclame maakt (zie ‘Het stond al in de krant’)? Wie verwacht nog serieuze berichtgeving van een krant die een milieuorganisatie al positief noemt over die mall terwijl die organisatie daarover nog geen enkel standpunt heeft bepaald, laat staan naar buiten gebracht (zie ‘Het staat in de krant’)? Het verbaasde me ook niets dat ter promotie van dat consumptiewalhalla ineens het woord "mall" plaats maakte voor "Efteling", "Joop van der Ende" en termen als "entertainmentstraat" en "pretboulevard". De hier onthulde reclamepraktijken (zie ook ‘Mall in het Brabants Dagblad’) hebben het woord "mall" al dusdanig in diskrediet gebracht dat het product nu met andere namen verkocht moet worden. Dus komt men nu met het sprookje dat er geen "mall" komt, maar uitbreiding van de Efteling.

Toch wekte dat allemaal geen verbazing. Schokkend waren de temidden van dit alles geciteerde woorden van de binnen uitgeversconcern Wegener promoverende BD-directeur Van der Zee. Hij gaat zich bij de BD-uitgever nu bezig houden met "de business-to-business-markt" (BD 12 oktober). "Vooral in ondernemerskringen heeft Van der Zee de afgelopen jaren een uitgebreid netwerk opgebouwd", schreef de krant. Ook dat was allerminst verrassend, want dat konden we al jaren concluderen uit krantenpagina’s en reclamefoto’s  over reizen, wonen, auto’s, Schrobbelèr en dergelijke en speciale bijlagen als ‘Stadsportret Tilburg’ (zie ‘Vrijheidsboom’ en ‘De kruikenzeiker’) en ‘De Ondernemer’. Nee, hoe houdt met bedenkelijke drogbeweringen deze ‘business-director’ de BD-lezers dan weer buitengewoon dom! Als bijzondere kwaliteit van de krant noemt hij "de redactionele onafhankelijkheid"!!! Letterlijk schrijft en citeert de krant zelfs: "Lezers moeten er te allen tijde van op aan kunnen dat redactieruimte niet te koop is en dat ook grote adverteerders geen invloed hebben".

Voor overzicht van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.

Reacties

Eén reactie op “De krant en de business-to-business-markt”

  1. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    BtoB
    moeilijk onderwerp Henk

    mensen doen liever
    BBQ

    en dat past wel bij het BD

    bij zo'n BD-abonnement weet je nooit met wie of wat je in zee gaat