Geplaatst

T-parade: dresscode oranje groen

In een land van regels is carnaval een verademing. De wereld even op zijn kop, de regels aan de kiel gelapt. Maar tegenwoordig komt juist carnaval zelf met allemaal regels. Voor komende zondag zelfs "dresscode oranje groen". Wè ’s dè na toch!

En nog wel oranje groen nota bene! Hoe durven ze!
Ja, niet toevallig lezen we op de tegenwoordig met een ‘T’ geïnfecteerde website van de Carnavalsstichting niets over de feitelijke herkomst van die carnavalskleuren.
Ze herinneren te pijnlijk aan de bedenkelijke commercie in de periode waarin naast de firma Schrobbelèr met zijn kruikenzeiker (zie ‘De Kruikenzeiker’) ook bierbrouwerij Oranjeboom heel actief was. Dat concern werd toen onderdeel van biergigant Inter-Brew en om de brouwerij duur te verkopen deed Oranjeboom van alles om de omzet nog flink te verhogen. Zo kwam er in die dagen een joint venture met ‘Tilburg Moderne Industriestad’. Dat resulteerde in de krankzinnige reclamestrategie om op de verjaardag van de kroonprins Tilburgs oude Oranjeboom te kappen om zo de Tilburgers extra te bekeren tot het gepropageerde alternatief: ‘Kroonprins der Pilseners, Oranjeboombier. Een daverend succes: een verdubbeling ineens van het aantal ongelukken door alcoholgebruik.

Onderdeel van de reclamepsychologie was ook het gebruik van psychologische kleuren. Associaties met het merk ‘Oranje boom’ moesten extra worden bevorderd met de kleuren ‘oranje lindegroen’. Dat moesten toen de officiële carnavalskleuren worden. Dus kwamen er ineens oranjegroene sjaals waarin we mochten meezingen met de nieuwe carnavalshit: "We zèn frèèt op ons oranje gruun". En het carnavalsmotto in het beschamende jaar van deze commercie waarbij de oude Lindeboom zelfs werd gekapt: "frèèt op ons èège".*

Ja, dat oranjegroene carnaval was pas écht Carnaval. De bestaande normen en waarden werden écht op zijn kop gezet. De gemeentekleuren werden oranje/groen, de Oranjeboom werd Oranjeboombier en ‘hét symbool van de stad’ niet de Lindeboom, maar de kruikenzeiker. Maar onder invloed van de binnengehaalde commercie was dit carnaval na vier dagen nog lang niet afgelopen. Het ging het hele jaar door en ook alle jaren daaropvolgend. Midden in de zomer zag ik nu zelfs Jan Hamming met een dikke, oranjegroene sjaal om zijn nek!!! Oranje/groen is inmiddels het kleurmerk van de ‘til’** verder wegpoetsende gemeente T, de dresscode van de T-maffia. Hoog tijd om weer eens écht carnaval te vieren, de regels weer eens heerlijk aan de kiel te lappen. Ja, we zetten de kruikenzeiker midden op de Heuvel in een groot schavot in de vorm van een extra smerige, dikke ‘T’. En dan gaan we in de kleuren geel en blauw dansen rond de doorgroei van de oude Lindeboom. Jè, dè gomme.

  * Mede naar wensen toen van ‘Tilburg Moderne Industriestad’.
** Het Latijnse Tilia betekent lindeboom, zie ook ‘De naam Tilburg’.

Voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.