Geplaatst

Tilburg en de maffia (vervolg)

Gelukkig is er vandaag vanuit Italië weer contact opgenomen. Vanwege risico’s voor zijn veiligheid zag Kees G. B. zich gisteren genoodzaakt zijn verslag abrupt te beëindigen. Vandaag alsnog het vervolg.

Turijn 10 augustus 2007, door geheim agent en maffioloog K.G. B.:

**   "Wij hebben Tilburg als geen andere stad in onze greep:", zo sprak Don Carlo Brizzi, "…. de carabinieri, het gemeentebestuur, openbare instellingen en niet te vergeten de media. Afgelopen zaterdag (4 augustus) waren in de plaatselijke krant zelfs drie pagina’s – met foto’s – gewijd aan promotieartikelen voor onze bedrijven en producten. De ‘T’ stond daarbij meer dan vijftig keer afgebeeld en werd in de tekst nog eens meer dan twintig keer genoemd (tekstgedeelte zie: ‘Tilburg kiest voor originele geschenken’). En allemaal gewoon als redactionele berichtgeving mijne heren."
Vanuit de zaal klonk spontaan applaus, want dit was zo nog nooit eerder vertoond.
"Dat raadslid wordt dus verder volkomen doodgezwegen", zo verzekerde Brizzi, "daar kunt u op rekenen. Ze zullen daar onze ‘T’ blijven slikken. Kijk maar eens naar deze paraplu die zaterdag op de voorpagina van de krant stond. Een relatiegeschenk van de gemeente en nu al een collectors item, schreef de krant."
Brizzi opende trots de paraplu en riep: "Kijk, op die paraplu twintig keer het T-logo. En op de plattegrond Tilburg gereduceerd tot uitsluitend nog het gedeelte waar wij onze panden, bedrijven en belangen hebben."

"Toch klinkt nog steeds kritiek op die ‘T’.", zo sprak een ontstemde Pablo Tartini, daarin bijgevallen door Paganini en nog enkele tweede vioolspelers.
Maar Brizzi stelde hen gerust: "De lieden achter die kritiek worden gewoon publiekelijk volkomen genegeerd en afgeschilderd als schizofreen en totaal gestoord. En tegelijkertijd worden onze collectieve T-belangen nog eens extra gepromoot als het enige wat wél serieus te nemen is, het enige wat er werkelijk toe doet. De uitstekende contacten met het archief, de bibliotheek en de commissie voor het grote stadsfeest in 2009 bieden ongekende reclamemogelijkheden. Er komt een soort zomercarnaval met een grote reclamestoet om onze T nog steviger te positioneren: de T-parade. En wat dacht u van een nieuwe website met de Tilburgse geschiedenis van de afgelopen 200 jaar helemaal aangepast aan onze reclamewensen. Ook komt er een verhalenwedstrijd ‘Tilburg schrijft‘. De te winnen prijzen zijn reclameboekjes voor ons plaatselijke reclamemannetje en het geschiedenisboek met de aan onze wensen aangepaste Tilburgse geschiedschrijving. En wat wordt het théma van de verhalenwedstrijd?  ‘Het geheim van Tilburg’!!"
De zaal barstte in lachen uit. Iedereen begreep onmiddellijk dat alles wat maar enigszins over het échte geheim zou gaan geen enkele prijs en aandacht juist zou krijgen. Ja, het geheim van Tilburg kenden ze nog maar al te goed.
"We mogen nooit vergeten", zo klonk het van diverse kanten, "dat Tonio (Antonio Brizzi)vermoord werd op de dag dat we het symbool van die stad lieten kappen."
"Dat zal ík zéker nooit vergeten", zo benadrukte Bartoli Brizzi. "Ik beschouw het als mijn erezaak dat ze daar nu tot hun dood de zeik van ons reclameventje drinken en als symbool vereren. En uiteindelijk zullen ze in plaats van die lindeboom onze T zelfs beschouwen als
‘hét symbool van Tilburg’. Ja, nergens anders zullen ze zo dansen naar de eisen van onze aandelen en beleggingen als in die stad met de ‘T’ van Turijn, de ‘T’ van Tonio."  **

Afbeelding: de foto die 4 augustus in het Brabants Dagblad stond. 

Voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.