Geplaatst

Brabants Dagblad niet reclamevrij

"Dat is toch eigenlijk een taak van het Brabants Dagblad", zo viel hier pas te lezen. De voordelen van een reclameonafhankelijke informatiebron worden inderdaad alsmaar duidelijker. Vooral als we de informatie via deze weblog vergelijken met de berichtgeving over diezelfde onderwerpen in het Brabants Dagblad!!

Het Brabants Dagblad heeft voor T-advertenties inmiddels vele tienduizenden euro’s geïncasseerd. En wat zijn daarvan de redactionele gevolgen? Over de hier gepubliceerde achtergronden en verborgen doelen achter die T-campagne is in het BD niet toevallig nog nooit één redactioneel artikel verschenen. Ja, hoeveel reclamegeld krijgt de krant nog eens extra voor T-reclame in de vorm ook van gewone redactionele artikelen? Wat betreft berichtgeving over bedrijven, huizen, auto’s, lingerie, schrobbelèr et cetera is het BD in elk geval niet vies van zulke reclamemethodes. Reclame wordt zelfs gegoten in de vorm van speciale redactionele bijlagen (zie Vrijheidsboom). Logisch dus dat je in het BD zo weinig leest over moderne reclamepraktijken en al helemaal niet over de hier gememoreerde praktijken van reclame in de vorm van ogenschijnlijk gewone ‘berichtgeving’. Hoe anders is dan de informatie via een weblog die reclamevrij is.

Op deze weblog klonk bijvoorbeeld de milieuoproep ‘Eind april de reclame even stil’. Een initiatief van een ander kaliber nog dan Live Earth. "Dat evenement zorgt zelf weer voor heel veel vervuiling", zo klonk het al snel als kritiek. De gevraagde week reclamestilte was wat dat betreft precies het omgekeerde. Maar die echt op de kernproblemen zich richtende milieuoproep kreeg in de reclamegelieerde media geen enkele aandacht.

Ook omtrent hier gepubliceerde groeninformatie worden BD-lezers al jaren systematisch dom gehouden. De groenvoorlichting beperkt zich meestal tot de voorlichting van reclamegeld investerende projectontwikkelaars en T-ambtenaren. Over de bomennota ‘Tilburg boomT’ publiceerde de krant tot dusver alleen het persbericht van de gemeente. Over het slopen van het groen bij de Kamer van Koophandel schreef het BD pas toen bleek dat deze zaak, ondanks een zwijgende krant, toch ging en bleef rondzingen in de stad. Ik werd toen door een redacteur warempel gebeld zelfs voor foto’s van vóór en na de groeningrepen, zoals hier afgebeeld bij het stukje ‘Zicht op Kamer van Koophandel 2‘. De krant kreeg ze van mij gratis, maar uiteindelijk kwam er alleen een nietszeggende, door henzelf alsnog gemaakte ‘promotiefoto’ in de krant van alleen de huidige situatie.

Met name ook de uit het boek ‘Tilburg vijf eeuwen rond een heilige Linde’ al te destilleren mediamanipulatie rond Heuvel en Lindeboom gaat nog steeds onverminderd voort. Prominent zagen we rond de nieuwe Heuvelplannen de misleidende, een groen plein suggererende reclamefoto’s. Nergens werd uitgelegd dat er straks op het plein nog minder bomen staan dan nu. Integendeel. "Groen plein" lazen we. En geen enkel commentaar kwam er op de nog steeds aanhoudende campagne daarbij om de Lindeboom uit het Tilburgse geheugen te wissen. Nee, op de voorpagina van Tilburg Plus de Hilvarenbeekse linde in combinatie met blijven zwijgen over elke betekenis en doorgroei van de Tilburgse Lindeboom. Een groot artikel wijdde de krant pas aan een schadeclaim van 23.000 euro van een drukkerij, terwijl tegelijkertijd een schadeclaim van 250.000 euro wordt doodgezwegen. Want die claim is van het Lindefonds! En vanwege campagnes waar het Brabants Dagblad zelf volop aan meedoet, volop reclamegeld voor incasseert. Maar gelukkig hebben we in Tilburg nu deze weblog. Reclamevrij!

Afsluitende foto: Voorbeeld van aan campagne aangepaste berichtgeving uit het verleden. Aangepaste kop en foto boven een ingezonden brief die in werkelijkheid "Heuvel" als kop had en als meegestuurde afbeelding een veelzeggende foto van de Lindeboom!
Voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.

Reacties

16 reacties op “Brabants Dagblad niet reclamevrij”

  1. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    de geportretteerde mogen ze nooit en te nimmer ereburger van deze stad maken en als ie het al is, een schop onder zijn kont geven wegens het slopen van de binnenstad
    een tweede becht de sloper is hij

  2. Jeroen avatar
    Jeroen

    Hij is nu voorzitter van het CAST!!!

  3. Paul van Est avatar
    Paul van Est

    De casting (excusez le mot) kan daar beter, ze zijn alweer op zoek naar hun 5e directeur meen ik.

  4. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    als christendemocraat moet ie dan nog hard werken om zijn eerdere zonden ongedaan te maken en op te stijgen naar een hemel
    althans zijn hemel

  5. Bert Vaelen avatar
    Bert Vaelen

    Ook jouw hemel, Jacques!

  6. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    @bert
    nee nee , niet mijn hemel bert
    ik ga elders heen
    namelijk mijn hemel en das niet dezelfde als die van frits

  7. Henk avatar
    Henk

    Mijn hemel! Als dat dezelfde hemels zouden zijn, dan wordt het een hel daar.

  8. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    daarom, henk, verkies ik mijn eigen hemel, de enige echte, boven alle andere hemels
    trouwens
    ik moet er niet aan denken een aantal mensen straks in d

  9. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    WELKOM IN DE WERELD VAN HET BRABANTS DAGBLAD

    Afgelopen donderdag konden we in het BD lezen dat energiebedrijven er alles aan doen om energie te besparen, 'want de fossiele brandstoffen zijn aan het opraken'. Volgens een woordvoerder die uitgebreid wordt geciteerd, gaat Essent nog een paar flinke stappen verder dan andere energiebedrijven. Zo zal dit bedrijf bijvoorbeeld energieconsulenten opleiden en lespakketten ontwikkelen voor scholen, 'want mensen vragen om een maatschappelijk verantwoorde aanpak'.
    Dat Essent, dat onlangs alle stroomhuisjes in de stad heeft behangen met reclame voor van alles en nog wat, oproept om energie te besparen is volstrekt ongeloofwaardig. En de verwijzing naar maatschappelijk verantwoord ondernemen is een gotspe zolang de top van Essent zichzelf extreem blijft verrijken. Kritische vragen hierover worden in het betreffende artikel helaas niet gesteld.

    Een dag later is in het BD te lezen dat de Hummer H3 een 'auto met emotie' is, die nu '

  10. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    MAINTENANCE VALLEY T

    Dat de plaatselijke schooljeugd nu les krijgt over cultureel erfgoed en in dat kader een liedje instudeert over een draaiend huis op een rotonde (BD, 18-4) is natuurlijk leuk en aardig. Net zoals de gouden keienregen in Tilburg vermakelijk is, ook al gaat het hier gewoon om een stunt van guerrillamarketers die de openbare ruimte

  11. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    EEN VERRASSING VOOR DE BURGEMEESTER

    Op een grote foto in het Brabants Dagblad is te zien dat guerrillamarketers de gouden stenen nu saai op een rijtje hebben gelegd in een park. Dat de reclamecampagne die zo spectaculair begon op deze manier eindigt is een beetje flut, een anticlimax. Ik stel daarom voor dat we aan de keienaktie een draai geven en de stenen hergebruiken. We zouden bijvoorbeeld burgemeester Vreeman, die eerder via de krant liet weten de gouden stenen 'wel leuk' te vinden, op ludieke wijze in het zonnetje kunnen zetten. Ruud heeft immers zo zijn best gedaan voor de mall. Misschien is het een goed idee om hem daarvoor te bedanken en bij zijn huis een fraaie rotstuin aan te leggen: een gouden berg voor Vreeman!

  12. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    DE GOUDEN KEIEN VAN TILBURG

    De recente reclamestunt in Tilburg met de gouden keien is een mooi voorbeeld van guerrillamarketing. Bij deze vorm van reclame maken wordt een boodschap snel en liefst met humor gebracht. Meestal wordt de straat gebruikt als werkterrein. Dat bij de keienaktie van vorige week niet alleen de straat, maar ook de krant dagenlang decor was voor een reclameboodschap is een eigenaardig fenomeen. Het is natuurlijk begrijpelijk dat de krant aandacht heeft besteed aan de keienstunt, maar de aandacht was wat buitenproportioneel. Zo bracht het BD vorige week dinsdag het

  13. Wereldburger avatar
    Wereldburger

    @ Henk
    Je schrijft "de krant kreeg ze van mij gratis".

    Ik zou inderdaad ook geen geld durven vragen voor deze krant.

  14. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    @Hein,

    Gek is dat: een reclamestunt een kunstwerk te noemen. Ik hoorde bij het CDA ook al geluiden opgaan in de richting van: dit is nou echte kunst…..Je kunt je er dan ook geen buil (of juist wel?) aan vallen.
    Het is leuke stadsguerilla, dat deel ik met je, maar kunst?

  15. Dr. Dokter avatar
    Dr. Dokter

    Nou gaat het hier toch weer nergens over, over een paar goudgespoten keien. Ik dacht dat we het over het Brabants Dagblad hadden?

    @ Tine
    Vanalles kan kunst zijn. Maar voor jou als kunstenaar is dat natuurlijk pas zo als een kunstenaar zich er tegenaan bemoeid heeft.
    Kunstenaar is een vrij beroep. Kunst definieren is net zo dodelijk voor kunst als censureren.

    Overigens vindt ik dat je gewoon moet kunnen zeggen dat je iets geen kunst vindt. Daarom is geregeld een paar containers vol van dat soort kunst opstoken ook goed voor de markt, en dus voor jou.

  16. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    HET MYSTERIE VAN DE GOUDEN KEIEN VAN TILBURG

    Volgens ingewijden is er inmiddels een stichting opgericht die graag zou zien dat 'het gouden keienmysterie van Tilburg' een vervolg krijgt. Er schijnt zelfs al een verzoek te zijn ingediend bij het feestcomit