Geplaatst

De T jeukt meer en meer

"Mensen met een beetje verstand schrijven niet over de T", zo las ik hier. Dus bij deze bent u op de hoogte van mijn verstandelijke vermogens. Volgens een andere hier geponeerde stelling schrijf je pas over de T "als je echt niks anders meer hebt om over te schrijven." Dus u begrijpt: ik ben literair volkomen uitgeput. Ook een hier eerder al gestelde diagnose was niet mis: "T-mopperaar", lijdend aan de "T-complotziekte" en de dwangneurose "telkens de T er bij slepen". Dus ik uiteindelijk naar een psychiater, de heer I te T, die mij uitnodigde voor een therapeutische zeiltocht over het Tjeukemeer.

"Beweren ze nou echt dat jij die T er steeds bij sleept!", zo ging mijn therapeut meteen overstag. "De gemeente zelf zet toch voortdurend die T op al hun brieven, folders, nota’s, boekjes, tasjes, speldjes, buttons, affiches, shirtjes, visitekaartjes, theezakjes, suikerklontjes … …. En omdat jij je daar over verbaast, heb jij nu een afwijking!".
"Schizofrenie", zo reageerde ik, "was jaren geleden al de diagnose op het gemeentehuis".  Mijn therapeut lachte hartelijk. Hij bleek mijn hele dossier al te hebben bestudeerd via TilburgZ en bladerde door uitgeprinte versies van T-campagne, Een gezond 2007, Tilburg laat ‘t zien, Vrijheid, Maat vol voor CDA en Schade door T-campagne.

"Wat u signaleert is té erg, té verschrikkelijk", zo klonk zijn stem over het Tjeukemeer. "Uit de reacties blijkt dat mensen dit gewoon niet willen weten. ‘Het is alleen maar een logo’, zeggen ze dan. En nog wel zo ‘mooi’, ‘sterk’, ‘krachtig’. Of in de versie van T-2009 ‘vrolijk’, ‘kleurrijk’. Op de inhoud gaan ze niet in."
"Dat is nog het meest geraffineerde", zo reageerde ik, "dat die campagne gepresenteerd wordt als niet meer dan een logo".
"Inderdaad". schamperde mijn therapeut, "maar meteen bij de eerste presentatie zag je inhoudelijk al de vuile reclamepsychologie: de T heel groot en ‘Tilburg’ extra klein, met ‘til’ zelfs nóg kleiner (zie foto bij T-campagne). Wekelijks lees ik ook op die T-reclamemast langs de A58 ‘Tilburg, je bent er’ met ‘Tilburg’ in een kleinere letter dan ‘je bent er’. Weer diezelfde kwalijke T-inhoud: Tilburg kleineren, Tilburg omlaag halen en tot en met zijn tilia als zogenaamde herinneringsfout zelfs afbreken en overboord gooien. ‘Verwoest de cultuur van het volk en zij zullen vanzelf de T-cultuur overnemen’. En die T dramt maar door, in reclametaal ‘T bouwt verder’. Een buitengewoon corrupt complot van bedrijven, media en overheid. Maar wie dat door krijgt wordt onmiddellijk zelf bestempeld als het probleem, lijdt aan de zogenaamde "T-complotziekte!".

"U bent helemáál een T-mopperaar", zo reageerde ik lachend en blij verrast. "En T-mopperaars moeten er gewoon af en toe eens samen op uit trekken", zo klonk het voor in de boot. "Daar knappen ze enorm van op". Ja, de T die jeukte meer en meer op het Tjeukemeer.

Op de foto de reclamemast langs de A58. Onder de zogenaamde "Stadspromotie" met de kreet "Tilburg je bent er" meteen opvallende reclame om de stad ver achter je te laten.

Voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.

Reacties

11 reacties op “De T jeukt meer en meer”

  1. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    het is eikenprocessierups die zoveel doet jeuken
    bij gebrek aan voldoende lindebomen

  2. Paul van Est avatar
    Paul van Est

    Als het jeukt moet je krabben…

  3. Henk avatar
    Henk

    Nee Paul, een Teek die gemeen zit te bijten moet je zo snel mogelijk verwijderen!

  4. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    een gemene teek van het gemeen tehuis soms?

    trouwens je had niet helemaal naar het Tjeukemeer hoeven gaan om dit stukje te schrijven

    de tuin van ons eigen centre artistic pontidoe grenst aan het Tjeuke Timmermanspad

    had je meteen de hele vertimmering van de binnenstad erbij kunnen nemen

  5. Henk avatar
    Henk

    Verr

  6. Frans Blom avatar
    Frans Blom

    Dat steeds meer mensen steeds vaker steeds verder weg op vakantie gaan is een modeverschijnsel met verstrekkende gevolgen.

    Er zijn organisaties die reclame maken voor vliegreizen naar Groenland, 'waar u nu nog ijskappen kunt zien, die binnen afzienbare tijd zullen zijn gesmolten'.

    T
    tilburg
    JE BENT ER
    goedkoop naar de ZON

  7. Frans Blom avatar
    Frans Blom

    Dat 'ding' op de foto, is dat een zendmast, een reclame-obelisk of een kunstboom?

  8. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    ijskappen gesmolten door de co2 uitgestoten door die vliegtuigen en boten die naar Groenland gaan om die ijskappen te zien

  9. Paul van Est avatar
    Paul van Est

    Teek vaif!

    Lekker hier in M

  10. Henk avatar
    Henk

    Kijk uit met die vrouwen Paul. Die kunnen ook smelten. En meestal leidt dat dan tot een heleboel milieuvervuiling.

  11. Henk avatar
    Henk

    Aan Hein van der Schoot,

    Ik heb je reactie gelezen onder 'Tilburg laat het zien'. Ik hoop dat die reactie er minstens toe leidt dat de gemeente zich bewust wordt van de walging en weerstand die de T-campagne oproept bij mensen die zich in hun leven wat meer verdiept hebben in reclamepsychologie, moderne reclamestrategie