Geplaatst

Maat vol voor CDA!

Het CDA heeft bedenkingen bij de plannen van Nick Swarth en Jeroen de Leijer voor een alternatieve kruiswegstatie. Religieuze symbolen dienen niet misbruikt te worden voor andere doeleinden, zo laat de partij weten. Dat is "nodeloos kwetsend". Het loopt de laatste jaren inderdaad de spuigaten uit. Ja, wat gebeurt en gebeurde er zoal op dit gebied!

Het begon met de campagne "Tilburg Moderne Industriestad". Die werd gepresenteerd als "missie" met de toenmalige burgemeester Brokx zelfs als "missionaris". In de reclame-uitingen werden ook niet toevallig communicantjes ingezet. Er werden bewust associaties gemaakt met het oude, vertrouwde katholieke geloof. De realiteit echter was dat als hoogtepunt van de campagne juist een eeuwenoud symbool van het Eeuwige Leven en Christus’ opstanding uit de dood uit het hart van de stad werd verwijderd.

De voortzetting van die agressieve propaganda voor een eenzijdig materialisme is nu de T. Ook daarbij zien we de reclamestrategieën die nu gelukkig door het CDA worden onderkend als misbruik maken van religieuze symbolen. Ter promotie van het gedachtegoed ‘T’ werd zelfs een hele serie religieuze symbolen ten tonele gevoerd, zoals in een opvallende T-advertentie met een soort jonglerende, vierarmige vrouw. Gezien de twee minaretten links van haar lijkt ze haar vierhandigheid te demonstreren naast de moskee in de Bokhamer. In haar handen heeft ze daarbij een Boeddhabeeld, het yin- en yangsymbool, een kaars en een kruis. En dat christelijke kruis staat niet toevallig het hoogst, raakt niet toevallig net de tekst. Het maakt daardoor contact met de tot drie keer toe aanwezige T in die tekst. Die T dienen we onbewust te associëren met het kruis, te beleven als een heilig symbool voor een religie met al meer dan tweehonderdduizend gelovigen. En ter meerdere promotie van de T als een soort alles overkoepelende religie zien we niet alleen Islamitische minaretten die een vette T in de kleuren van de Turkse vlag markeren. Heel klein, helemaal rechtsonder, is speciaal voor het onderbewustzijn ook nog een stoepa, ofwel Boeddhistische tempel, afgebeeld.

Meer specifiek voor de doelgroep autochtone Tilburgers met katholieke wortels werd gelijktijdig in een andere advertentie de T gepromoot tegen het decor van de Heuvelse kerk. Via het kruis van een meisje, met haar armen het T-kruis uitbeeldend, werd daarin de blik naar twee kruizen op de torens van de Heuvelse kerk geleid en vervolgens naar het daar nog boven verheven kennelijk Allerhoogste Heil: de Heilige Drievuldigheid van een tot drie keer toe herhaalde T. Voor reclamedoeleinden en promotie van T en T-2009 wordt inmiddels ook danig misbruik gemaakt van de straks heilig te verklaren Peerke Donders.  

Voor het CDA is de maat vol. Maar de druppel die nu de emmer doet overlopen stelt naar verhouding niets voor. De associaties in die grote campagnes liggen allemaal in de sfeer van doortrapte, stiekeme, en geraffineerde reclamepsychologie. Nick Swarth en Jeroen de Leijer daarentegen opereren heel openlijk. Eigenlijk houden ze ons een prachtige spiegel voor. Ze laten ineens de werkelijkheid zien, de dagelijkse realiteit. En die herkent nu ook het CDA. En hoe gaat deze partij van de ‘normen en waarden’ nu na de eerste schrik verder reageren? Gaan ze de banale T-realiteit écht aanpakken of willen ze liever de spiegel kapot slaan?

Zie voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes:

‘Van Adje tot Lindeboom’
‘Van Mall tot Zot
‘Van Mall tot Zot (vervolg)’

Reacties

7 reacties op “Maat vol voor CDA!”

  1. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    tilburgs reclame TTTTTTTTTTTTTTerrorisme in feite

    had men de zachte brabantse G van tilburG benadrukt dan had men, ik in deze, deze woord/letterspeling niet gemaakt

    veel van het huidige en recente TTTTTTTTerrorisme heeft zijn oorsprong in religie: Noord Ierland, Twin Towers, Afghanistan, etc., etc.

  2. Arjen Roos, LST avatar
    Arjen Roos, LST

    " De kwalificatie

  3. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    Struisvogelpolitiek

    Hoe komt het toch dat geen enkele politicus van het CDA inhoudelijk ingaat op de bovenstaande analyse van listige T-reclamecampagnes? Doen ze bij het CDA aan struisvogelpolitiek; denkt die club dat iets niet bestaat als je er over zwijgt?

    Gisteravond bij het debat in de raadszaal zat de CDA-fractie meesmuilend te lachen over de boosheid van LST-leider Smolders. Het zou wel 'ns zo kunnen zijn dat het lachen hen zal vergaan bij de komende verkiezingen.

  4. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    'Tilburg op de T'

    Het T-kransje heeft weer eens iets bedrieglijk slims bedacht om ons tot in 2009 T in de maag te splitsen: reclame- en kunstenmakers werden namelijk uitgenodigd mee te doen aan een logo-ontwerpwedstrijd voor de manifestatie 'Tilburg op de T' …
    Dan weeT u wel hoe laaT heT is.

  5. Spijkerpoeper avatar
    Spijkerpoeper

    PoehPoeh… w

  6. Ph. Oepsjaak avatar
    Ph. Oepsjaak

    Geachte Spijkerpoeper,
    Wat is voor jou de orde van de dag? Dit soort reclames bedenken soms?

  7. Henk avatar
    Henk

    Beste Spijkerpoeper,
    Verklaar je nader. Was het soms jouw werk om op die reclameposter met de Heuvelse kerk de versierde, opgevulde kruizen op de torens te vervangen door strakke lijnen met al bijna helemaal de vorm van de net daarboven drie keer herhaalde T? Waarom reageer je op het aanhoudende T-gedram niet met "over tot de orde van de dag"?