Geplaatst

Ontwikkeling Spoorzone

In het stukje ‘Spoorzone geïllustreerd’ kon u lezen hoe belangrijke gegevens jarenlang buiten beeld bleven. Hield dat soms verband met al lang buiten de democratie om genomen besluiten over de toekomst? Het is in elk geval wel heel frappant hoe de eerst verzwegen stadsnatuur nu daadwerkelijk ook wordt aangetast. Hierbij toch eens de praktijken van de afgelopen jaren op een rijtje:

Langs de Spoordijk en de Spoorlaan verdwijnen langs het spoor ineens tientallen bomen en struiken.

Aan het Insulindeplein verdwijnen ineens monumentale bomen.

Bomen in de oude Fratertuin aan de Gasthuisring lijken niet toevallig jarenlang te zijn ‘vergeten’ bij de inventarisatie van monumentale bomen. Tal van bomen worden gekapt, grotendeels zonder kapvergunning. Zonder dat we daar iets over horen of lezen verdwijnen alle bijzondere boomherinneringen aan bomenfrater Silvius. De oude kloostertuin gaat in feite volledig verloren.

In het aangrenzende groen langs de Lange Nieuwstraat komt ineens een parkeerplaats en een grote berg zand.

Tussen de Oprit en het hoofdstation verdwijnen langs de noordkant van het spoor vele tientallen bomen en struiken. Langs de Alleenhoudersstraat wordt levend groen vervangen door een groen hek.

Bij de Kamer van Koophandel worden ineens alle lijsterbessen, vogelkersen, meidoorns, berken, eiken, elzen, appels, kersen, rozen enzovoort gekapt. (zie ‘Zicht op de Kamer van Koophandel‘ en ‘Zicht op de Kamer van Koophandel 2‘. Even later wordt hier ook verder nog het biotoop van de mollen en de konijnen verwoest door zelfs gras en gazon volledig te verwijderen.

Bij Station West aan de kant van de Reit waait na verwijdering van de beschuttende afscherming van rozen en berberis papier en plastic voortaan in het opengeslagen groen. Vervolgens wordt demonstratief het groen behandelt als ‘rotzooi’ en gezuiverd van jasmijn, boswilg, hazelaar, vogelkers en soortgelijke ‘troep’, inclusief het zich daarin verschuilende gespuis zoals braamsluipers en zwartkoppen, ofwel de bijzondere zangvolgels hier.

Tussen Station West en de Bokhamer verdwijnen ineens de in ‘Tilburg daar leeft meer dan je denkt’ voor dit stukje Tilburg zo typerend genoemde "groene trottoirs". Ook een complete heg is ineens verdwenen, inclusief de enige boksdoorn in Tilburg.

Langs de Vijver bij Station West verdwijnen tientallen bomen en struiken voor de aanleg van een fietspad en nog eens tientallen bomen en struiken vanwege ‘modernisering’ van het groen en vervanging van een heg door een hek.

Van het in ‘Tilburg daar leeft meer dan je denkt’ speciaal geroemde weitje bij Station West wordt een parkeerplaats gemaakt.

Een oud weitje bij de Oprit wordt ondanks meldingen bij het Centraal Meldpunt getransformeerd tot een grote zandbak. Tegelijk wordt daar een oude heg steeds verder aangetast.

Ook tussen Boerke Mutsaerts en het Wandelbos gaan langs de spoorlijn nog eens tientallen bomen en struiken in de houtversnipperaar.

Is er rond de Spoorzone een soort geheime anti-groenagenda? "Ontwikkeling Spoorzone" zo heet het in de plannen. Maar tot dusver zien we alleen maar afbraak. Toch zullen daar straks mensen moeten wonen in een toch liefst plezierige en gevarieerde woonomgeving. Of gaan we die mensen met nog meer campagne inprenten dat in het leven alleen T-zaken nog van belang zijn? Wie waakt er over daadwerkelijke "ontwikkeling van de Spoorzone"?

Zie voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes:

‘Van Adje tot Lindeboom’
‘Van Mall tot Zot
‘Van Mall tot Zot (vervolg)’

Reacties

6 reacties op “Ontwikkeling Spoorzone”

  1. Nijman avatar
    Nijman

    Ik hoop dat u de politiek wakker kunt schudden!

    En natuurlijk de media!

  2. De BuitenBurgemeeste avatar
    De BuitenBurgemeeste

    wie van de huidige bestuurders het lef heeft het huidge rangeerterein onaangetast te laten of om te vormen tot het Central Park van Tilburg, die krijgt een heel dik vet standbeeld ter gro(ot)te (ik weet het taalkundig vandaag ook even niet, wel vaker overigens; ik type te snel) van de stad Tilburg

  3. Paul van Est avatar
    Paul van Est

    Ter grootte van een mus is groot genoeg. Conny Mus of zo… Pik ze maar op!

  4. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    Dag Henk

    De onderstaande tekst plaatste ik een week of zes geleden als reactie op 'Studiereisje of snoepreisje?', dat Loes Dielissen op haar weblog schreef. Om de een of andere reden zijn haar stukje, waarin ze een vraagteken zette bij de reis van twee wethouders naar Dubai en mijn reacties van TilburgZ verdwenen.

    groet, Hein

    Funshop-paradijs

    De CDA-wethouders Aarts en Janssen hebben waarschijnlijk dat TV-spotje gezien van 'Palm Invest' (Golden Sun Vastgoed Obligaties), waarin Dubai wordt aangeprezen als een 'booming wereldwonder' met een fantastisch winkelapparaat, luxe leisure-voorzieningen en imposante hoogbouw. 'Een werkbezoek aan Dubai, koploper in de internationale detailhandel en bekend van bijzondere architectuur, zal ons inspireren bij het maken van plannen voor de Spoorzone', zo hebben die twee gedacht. (In werkelijkheid is Dubai een opgeleukte betonstad, een 'funshop-paradijs', maar dit even terzijde).
    Ik neem aan dat de wethouders er 'klimaatneutraal' heen vliegen. Je kent die regeling wel, waarbij je bomen kunt laten planten om de CO2-uitstoot van je vliegreis te compenseren. Aangezien er de laatste jaren onnodig veel groen is verdwenen uit Tilburg, lijkt het me een goed idee om die bomen hier in de stad te planten, bijvoorbeeld in de Spoorzone.

    Dubai: in beton gegoten symbool van een nietsontziend materialisme.

    Wat zouden Tilburgse beleidsmakers kunnen leren van een bezoek aan Dubai? Zij zouden kennis kunnen nemen van een bundeling van kapitalistische uitwassen, geschoeid op een nietsontziend materialisme. Leuke idee

  5. Paul van Est avatar
    Paul van Est

    Dag Hein (en Henk),

    Ik denk ook dat een studiereisje per fiets naar de Kleine Aarde collegeleden niet zou misstaan, maar ook Duurzaam Tilburg is nog niet verder gekomen dan contact per e-mail, het bekijken van de website (ook duurzamer dan vliegen trouwens) en het lezen van het nieuwste boek van Jan Juffermans over de Ecologische voetafdruk. Misschien kunnen we samen een keer gaan?

    Ben je zelf trouwens in Dubai geweest Hein? Met de fiets? Hoe weet je anders het volgende: "…(In werkelijkheid is Dubai een opgeleukte betonstad, een 'funshop-paradijs', maar dit even terzijde)…".
    Mijn neefje is er wel geweest, als voetbaltrainer met zijn assistent Wim Suurbier. Bij familiegelegenheid zal ik hem eens vragen hoe Dubai er buiten de horecagelegenheden uitziet. Hij is een gemoedelijke Brabander die ook altijd in is voor een uitje, net als wij, toch?

    Ik denk trouwens ook, dat die door veel mensen snoepreisjes genoemde werkbezoeken van collegeleden heel goed voor Tilburg zijn. Over de argumenten daarachter kunnen we het een keertje hebben, op de fiets langs het spoor richting Boxtel bijvoorbeeld? Kunnen we meteen bespreken hoe nu verder met de Spoorzone in Tilburg, want het ontbreken van enig groen in die zone op de BoomWaardeZoneringskaart die voorligt is natuurlijk absurd, maar dat snapt iedereen, zelfs de raad en het college neem ik aan…

  6. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    GROEISTAD OF GROENE STAD

    In een aantal landelijke ochtendbladen verscheen onlangs 'n T-advertentie waarin trots werd gemeld dat Tilburg hard groeit. Er is hier de laatste jaren inderdaad volop gebouwd, dikwijls ten kosten van groen. En er zijn een hoop plannen voor nog meer nieuwbouw. In de berichtgeving hierover is te lezen dat 'gebouwen van hoogwaardige architectuur' de stad een 'grootstedelijke uitstraling' geven en dat het met de skyline van Tilburg de goede kant op gaat. In dit kader zei de wethouder voor ruimtelijke ordening recentelijk dat hoogbouw bijdraagt aan de identiteit van een stad. Dat zal best zo zijn, maar toch is het beter om een pas op de plaats te maken.

    Want met de natuur in Tilburg gaat het niet goed. Verdere 'inbreiding' van de stad zal het leefklimaat in Tilburg verslechteren. Als er meer mensen en auto's komen betekent dat namelijk een toename van luchtverontreiniging en lawaai. Bovendien komen we dan n