Geplaatst

Laat hem staan !

Eindelijk is het dan zover:op 20 september 2009 bijna drie jaar nadat de PvdA bij de begrotingsbehandeling in 2006 een motie indiende die door een meerderheid in de raad werd gesteund om in Tilburg een transferium te realiseren is het dan na hangen en wurgen eindelijk een feit: het eerste transferium in Tilburg wordt geopend.

Vanaf dit moment kunnen bezoekers van Tilburg net als in vele andere steden hun auto aan de rand van de stad op transferium Kempenbaan laten staan en per fiets of openbaar vervoer zonder parkeerkosten te hoeven maken en met een zeer geringe vergoeding voor het OV verder reizen naar het centrum. Vanuit de gedachte ‘wie het kleine niet eert is het grote niet weerd’ is de PvdA vooralsnog tevreden met dit minitransferium met 140 parkeerplaatsen en 40 fietskluizen.

In de afgelopen jaren zijn we regelmatig door burgers benaderd die van mening waren dat dit systeem in naburige steden zoals bijv. Den Bosch zo fantastisch werkte. Daarin kunnen en willen wij deze burgers beslist geen ongelijk in geven en we zijn dan ook buitengewoon verheugd dat er nu eindelijk ook een transferium in Tilburg is aangelegd waardoor automobilisten worden uitgedaagd op afstand te parkeren en met het openbaar vervoer of per fiets de weg naar de binnenstad te vervolgen.

Mits deze proef succesvol blijkt zouden wij  op termijn  een gordel van transferia rond de stad toejuichen. En uiteraard in samenhang daarmee een uitstekend OV.
Er is echter een gigantisch verschil tusen Tilburg en bijvoorbeeld Den Bosch. In vergelijking met de Bossche is de Tilburgse binnenstad met de vele parkeergarages rond de binnen(City)ring redelijk goed bereikbaar waardoor de noodzaak om op afstand te parkeren minder wordt gevoeld en waardoor met name op drukke zaterdagen het centrum moeilijk berikbaar blijft en het winkelende en flanerende publiek zich moet laven an de uitlaatgassem. Al vallen bij subtropische temperaturen de mussen van het dak, al zijn er diverse gratis fietsparkeergarages, crisis of niet: mensen vinden kennelijk van levensbelang om per auto de binnenstad te bezoeken.Een rare nauwelijks uitroeibare gewoonte die zich kennelijk meester heeft gemaakt van onze genen.

Schaarste aan parkeergelegenheid( zie Den Bosch) en prijs (zie Amsterdam en andere grote steden) zijn de beste garanties dat een transferium een aantrekkelijk alternatief zal blijken.
Als initiatiefnemer van deze vorm van parkeren op afstand kijkt de PvdA dan ook met spanning uit naar het rendement van het nieuwe transferium.
Interessant is de gedachte of je omwille van de gezondheid van burgers de luchtkwaliteit zou willen verbeteren ook (zij het kunstmatig)nieuwe schaarste kunt scheppen door parkeerplekken op maaiveld in huidige binnensteden op te heffen en substantieel en effectief te vergroenen waardoor nieuwe transferia aan de rand van de stad hun nut en noodzaak kunnen bewijzen.

Euhh…en wat te denken dat 1 autoparkeerplaats goed is voor 8 fietsparkeerplaatsen ofwel 24 vouwfietsen? Tel uit je (ruimte)winst in de binnenstad!

Alle berichten van deze auteur