Geplaatst

De webmaster van www.tilburgz.nl verzocht mij onlangs: “Kan ik de titels van jouw columns iets inkorten in voorkomende gevallen. Het is het meest overzichtelijk als de titels in de quickmenu-weergave op 1 regel passen. << Kunstgras maakt maaien overbodig >> wordt << Kunstgras, maaien overbodig >> en << Deep throat; Just follow the Money >> wordt << Just follow the Money >> etcetera. Laat ff weten hoezeer je aan je titels hecht. Ik laat de strekking natuurlijk intact. Groeten, Tom.” Nou, je leert het in Tilburg wel af om ergens aan te hechten. Inkorten van titels is nog het minste probleem. Daarmee volg ik de lijn van de lengte van mijn columns met als compensatie het toevoegen van ‘opleuk’-prenten voor een groter publieksbereik. Deze zijn van de hand van mijn gewaardeerde collega in kritische noten, de graficus Paul Bogaert. Welkom Paul !Op 20 juni jongstleden kocht de Amerikaan Howard Hong, een enthousiast liefhebber van moderne kunst, voor ruim veertien duizend pond (21 duizend euro) bij een veilinghuis in Londen 3 kunstwerken van de kunstenaar Congo. Howard Rutowski, de directeur van het veilinghuis, meldde dat het de eerste keer was dat er chimpanseekunst geveild werd. Op de vraag naar een reactie aan onze wethouder van cultuur op deze opmerkelijke kunstaankoop, antwoordde hij: “Ik ben een groot liefhebber van deze kunstvorm. Tilburg loopt over van jong talent en heeft dus baat bij de ontwikkeling van nieuwe kunststromingen. We hebben al de Tilburgse school en daarnaast is zeker ruimte voor een Chimpansee school. Gezien de opbrengst op de veiling zal dat ook stimulerend zijn voor het culturele ondernemerschap.”

Ook landelijk wordt cultureel ondernemerschap gestimuleerd. Zo is in het bibliotheekwezen een race om het verdienen van sterren ontstaan. Te vergelijken met de Michelinsterren die aan de betere restaurants worden toegekend. Binnen deze regio zijn nog maar weinig sterren neergedaald. Onterecht meent de directie van onze Centrale Openbare Bibliotheek. Men wilde niet voor aap staan en sloeg hard terug met de wervende actie ‘worstenbrood’. In de haast werd daarbij de sterkte van de koffie uit het oog verloren. “Slap bakkie” luidde het commentaar.

Maar er hangt nog een dreiging in de lucht. Dat is de Cityring van Riek Bakker. Volgens velen een brug te ver. Naast het feit dat de bewoners van de binnenstad op gezette tijden hun huis niet meer zullen kunnen bereiken, zal de aanvoer van bibliotheekklanten ook behoorlijk stagneren. Die moeten immers rondjes gaan rijden en maar zien hoe ze nog bij het dolhuis van de boeken kunnen komen. Afijn, jaarverslag 2004, het jaar dat Henk Ewoldt zijn post als directeur gedecoreerd en wel verliet, zag er goed uit. Wat plussen en minnen maar over de hele lijn, een gezonde culturele onderneming met een mooie toekomst in het verschiet . Maar zeg nooit nooit. Hoe gezond een culturele onderneming ook is, het kan verkeren. Daar weet onze liefhebber van chimpanseekunst alles van.

Laatst was ik op bezoek in het nieuwe mediacentrum van Sendai, enkele honderden kilometers boven Tokyo. Een uurtje treinen met de HSL. Het 6 verdiepingen tellende gebouw is ontworpen door de Japanse architect Toyo Ito. De architectuur herbergt op schitterende wijze een grote bibliotheek, een mediatheek, een kunstencentrum en een café-restaurant. Een bijzonder levendige ontmoetingsplek voor lezers, muziek-, film- en kunstliefhebbers. Op de kleuterafdeling werd een gedicht voorgelezen:

De sjimpansee doet niet mee
Waarom doet de sjimpansee niet mee
De sjimpansee
is
ziek van de zee
Er gaat zoveel water in de zee
Meent de sjimpansee *

Terug in Tokyo in het hardrock café
dacht ik meteen aan 013
aan Guus Gedwee
Die bungelt
aan de aan Tilburgse portemonnee
Hoezee, hoezee
Wij brengen water naar de zee **

*) Gedicht ‘Berceuse Presque Nègre’ uit de bundel ‘Nagelaten Gedichten’ van Paul van Ostaijen
**) Gedicht ‘Ca, ce n’est pas une pipe’ uit de bundel ‘Jan-san in Japan’ van Jan Doms