Geplaatst

T i l T b u r g

Tijdens de traditionele kermisdagen gaat Tilburg weer volledig op tilt. Onze nieuwe stadsdichter Nick. J. Swarth heeft zijn handen vol om de verzamelwoede aan te wakkeren bij de kermisgangers voor de reeks kermisplaatjes van befaamde Tilburgse striptekenaars. De plaatjes kunnen naar de beste traditie ingeplakt worden in zijn zojuist bij X-press verschenen ‘Verkade’ album. Hij verhaalt daarin over 15 jaar Roze Maandag. Op het complex van de voormalige Kunstuitleen, een culturele adoptie van vrijplaats Ruimte-X, wordt met de subsidierestanten volop worst gedraaid en de jeugdige stichting Leonard & Jeroen bouwt aan WAWAZDA. Het textielstraatje verliest kleur want wereldveroveraar Tinkebell emigreert tijdens de kermis naar het grootste dorp van Nederland, Amsterdam. Roze tot aan het schaamhaar. We stay in hell – see you in heaven !Juist voorbij de hemel in Venetië draaide de Biënnale op volle toeren. De stad was bezaaid met kunst. Met de Vaparetto doorkruisten we dagelijks dit met water doorsneden stedelijke wonder dat met de ondergang wordt bedreigt; het wassende water. Als een ‘John de Mol van de kunst’ zou ik wat aandelenkapitaal willen aantrekken om tijdens de evenementen van Tilburg een T-waterbuslijn in het leven te roepen als rechtstreekse verbinding over het kanaal tussen de Reeshof en de Piushaven. Niks geblokkeerde cityring maar je direct zonder dollemansrit in het feestgedruis kunnen storten. Tilburg bruisssss.

Er worden binnen de NWE culturele elites heel wat bruistabletten geslikt. Men moet immers tegenwoordig tot koppijn toe dagelijks oefenen om de taal te leren spreken wiens brood men eet. Zo is het NWE T I L T B U R G gekomen aan zijn namaak Kunstuitlenen, namaak Terra Nova, namaak Vorst, namaak Duvelhok en namaak RAZ. Het zal niet lang duren of er komt ook weer een namaak Kunststichting die dan waarschijnlijk Werkgroep Cultuur (WC) gaat heten.

Nee, ik heb nog geen reactie gehad van de nieuw gevormde Tilburgse monumentencommissie omtrent de hartenkreet in mijn voorgaande column ‘Kruiske sterven’. Ik heb ook nog niet kunnen waarnemen dat de gemeente als nieuwe trotse eigenaar van rijksmonumenten, de villa van De Vorst en het oudst bewaarde textielfabriek het Duvelhok, een aanvang genomen heeft met de bescherming daarvan.

Cultureel erfgoed ? Vandaag de dag is retro-architectuur toch dé oplossing om het volk gerust te stellen. Desnoods hang je wat kleurig markiezendoek voor de ramen zoals bij het pas geopende Koningsvoorde aan de Generaal Smutslaan en de nieuwe zorg-voor-het-leven-achitectuur is geboren. Typisch een plek waarbij je bij binnenkomst het leven achterlaat om vervolgens er zo lang mogelijk over te doen om dood te gaan, als extra bijdrage aan omzet en winst van onze moderne zorgverzekeraar. Hebt u ook al een bril van Hans Anders ?

Toch in de buurt van Koningsvoorde zijnde, ontwaar je een immense krater waar enkele weken geleden de Lidwinakerk nog stond. Deze in 1952 in eenvoudige stijl opgetrokken witte kerk is ontworpen door de architect C. H. de Bever, behorende tot de Delftse school en beïnvloed door ideeën van M.J. Granpré Molière die tot de vijftiger jaren les gaf in Delft. Er gaat het verhaal dat er in de jaren zestig een UFO is waargenomen door een van de overbuurvrouwen van deze karakteristieke kerk die deel uit maakte van het naoorlogse bouwensemble dat zich uitstrekt parallel aan de Ringbaan Zuid. Nu achteraf zou je zweren dat ze gelijk moet hebben gehad.

De sloop van de zoveelste beeldbepalende kerk kan niet de doorslag hebben gegeven bij het vertrek naar de randstad van de coördinator van het CAST Centrum voor Architectuur en Stedebouw Tilburg – “Thank you, goodbye, auf Wiedersehen, Gabriël”. Want bij het maken van de architectuurgids van Tilburg is de Lidwinakerk vergeten. En als je de naam van de architect H.J. de Bever intoetst, kom je terecht bij de Bronzen Bever, een landelijke architectuurprijs die mogelijk zal toekomen aan het nieuwe Witbrant-Oost van Jacq. de Brouwer en Van Sandbeek en Van Veen.

Daar gaat nú de Spoorzone van start. Beduidend voorspoediger dan de Spoorzone waar onze wethouder van cultuur en consorten zich al geruime tijd aan vertillen.