Geplaatst

JA MAAR JA, ONSGRETA

De NWE Vorst presenteert op zaterdag 4 februari tijdens de L’Avventura avond onder meer de performance ‘Hamlet en Gertrude’ van The Glasshouse. Half september bracht ik met de makers (min of meer toevallig) enkele dagen door rond de opening van de tentoonstelling NL SELFPORTRAIT in Zagreb. Voor de trouwe lezers van deze rubriek zijn Cees Krijnen en zijn moeder dan ook niet geheel onbekenden. Immers een viertal afleveringen besteedde ik aan dat reisje. Ik bezocht ‘Hamlet en Gertrude’ in november en nam uitgebreid deel aan de discussies, die daarop volgden, want die volgden in ruime mate en zullen ook naar aanleiding van de voorstelling in Stilburg wel weer volgen. Ik zou zeggen: "Komp en doemee."

In 1999 won beeldend kunstenaar Cees Krijnen de Prix de Rome met de aanzetten tot een performance over de lang slepende en moeizame scheiding van zijn ouders. Na 17 jaar rampspoed koos hij ervoor zijn moeder te ‘bevrijden’ en tot zijn object van beeldende kunst te maken. Sindsdien trekken zij samen op. Dit leidde ook tot het project ‘Woman in Divorce Battle on Tour’ waarmee zij samen in de jaren 2000-2003 de wereld rondtoerden. Het Stedelijk Museum in Amsterdam, das Neues Kunstmuseum in Luzern, maar ook belangrijke galerien in New York, Berlijn en Londen deden zij aan met exposities en performances. Binnenkort brengt Cees Krijnen in het Instituut Neerlandais in Parijs, waar hij net een residentieperiode achter de rug heeft, de solo-expositie ‘Cees Krijnen sa mere & Rembrandt & sa mere’. Als het onvolprezen Dokwerk enkele jaren terug een hele t.v.uitzending aan de divorce-tour wijdt – waarin overigens ook zijn vader aan het woord komt – (53 minuten en 34 seconden kunst op t.v., dat zal niet snel meer gebeuren), stapelen ook de publicaties zich op. In 2002 krijgt Cees de Mimeprijs.

Kees Roorda (The Glasshouse en natuurlijk ook een beetje Productiehuis Brabant) regisseerde ‘Hamlet en Gertrude’ op slinkse wijze, omdat hij ook een spel speelt met het zijn of niet zijn, echt of niet echt, waarachtig of aangesteld en hij speelt als zodanig met de codes van een voorstelling. Ook bouwde hij een soort van ‘blackboxes’ in de performance, die het werkelijkheidsniveau, of zo u wil, de actualiteit, het hier en nu, in twijfel brengen. Cees mag schmieren, of spelen, of is het gewoonzijn, de gekte tonen of juist zichzelf zijn, lekker uithalen en zijn ziel tonen, met humor en brutaliteit, maar een voorstelling wordt het nooit of juist wel.

Greta Blok, de moeder van Cees, is dan weer tenenkrommend, dan innemend en meisjesachtig, speelt of is zoals ze is, dat blijft de vraag. Psycholoog Henri van Tilburg is in het dagelijkse leven psycholoog, maar is hij dat in de voorstelling ook? De performance heeft humor en is ook amusant, maar probeert u eens uit uw hoofd te zetten dat sterk toneel ontzettend sterk onecht echt gespeeld zou moeten zijn.

1 (2) ONS FIETS (www.drieons.nl)  2 (-) HAMLET EN GERTRUDE (www.ceeskrijnen.com)3 (1) SMARLIES biest (www.wettenvankepler.nl) 4 (5) SMOEDER mugmetdegoudentand (www.mugmetdegoudentand.nl) 5 (3) NEKOEI (www.klubkoe.nl) 6 (4) SLEON vissen,vissen,vissen (www.mexicanos.nl / films) 7 (6) SMEDY (www.tweedekamer.nl) 8 (7) ‘SSONJA hellrot (www.fragmenta.nl) 9 (8) ONZENTON (geen site gevonden)