Transferium krijgt geen eerlijke kans en wordt voortijdig de nek omgedraaid
Triest; meerderheid raad sluit transferium al weer
Afgelopen maandag heeft een meerderheid van de commissie fysiek besloten voortijdig een einde te maken aan het lang bevochten experiment met een transferium aan de Kempenbaan. Zeer teleurstellend omdat het transferium aan de Kempenbaan vanaf het begin nagenoeg onmogelijk is gemaakt. Afgesproken was een experiment voor 3 jaar te doen, maar na 9 maanden wordt nu de proef voortijds gestopt. Einde transferium.
Transferium levert bijdrage aan leefbaarheid
Jarenlang heeft GroenLinks (samen met o.a. PvdA en SP) gepleit om een experiment te doen met een transferium. Parkeren op afstand en vervolgens met de bus of op de fiets door naar je werk of shoppen in het centrum. Op die manier wordt de (binnen)stad verlost van auto’s die er niet perse hoeven te zijn. In veel andere steden een succes, waarbij Den Bosch vaak als voorbeeld genoemd wordt. GroenLinks is voorstander van maatregelen die leefbaarheid verbeteren. Teveel auto’s in het centrum leveren grote problemen op. Denk aan het enorme ruimtebeslag voor parkeren, herrie en stank, ongezonde lucht en enorme investeringen (miljoenen aan subsidies) die alsmaar naar parkeergarages gaan. Een simpele oplossing is een transferium. Een slimme oplossing waarbij uiteraard het vervolg-transport goed geregeld moet zijn. Jarenlang was er nèt 1 zetel te weinig om een proef met een transferium te doen. In 2008 sloeg het om, er was net 1 zetel meer vóór een proef met een transferium.
Na jarenlang politieke strijd besloten tot proef, vervolgens gesaboteerd
In Tilburg is na een zware politieke strijd uiteindelijk gestart met een proef welke 3 jaar zou duren. Vooraf was afgesproken dat het juist een redelijke tijd moest krijgen, omdat ervaringen in het land leren dat een transferium opstarttijd nodig heeft. We wisten toen we er aan begonnen dat het cruciaal is om mensen te laten wennen, stevige promotie te doen, bedrijven aan te schrijven en goede verwijsborden te maken. Niets van dat alles is in Tilburg gebeurd.
Sterker nog; pal voor de ingang van het transferium heeft maandenlang een mega-groot bord gestaan waarop te lezen stond dat er ruim 3.000 parkeerplaatsen midden in het centrum beschikbaar zijn en dat daar goedkoop geparkeerd kon worden!
Op 26 november heeft VVD-wethouder Joost Möller (economie, binnenstad) een bord van 4m bij 3,5m onthuld als officiële start van de campagne ‘Aantrekkelijke binnenstad’, onder het motto ‘Tilburg rechtsom bereikbaar’. Bij alle grote invalswegen van Tilburg (óók pal voor het transferium… sick!) zijn grote borden geplaatst waarop aangegeven wordt hoe de verschillende parkeergelegenheden bereikbaar zijn. Bezoekers van de stad worden vervolgens via driehoeksborden naar de Cityring en de verschillende parkeergelegenheden geleid.
En wat blijkt nu na 9 maanden; het gebruik is nog zeer beperkt, te beperkt. Dat wisten we overigens al toen we er aan begonnen. In alle steden hebben transferia immers een serieuze aanlooptijd nodig. Er zou hard aan getrokken moeten worden om de proef te laten slagen. De mensen die er wèl gebruik van maken, zijn volgens de onderzoeken razend enthousiast en zeer tevreden.
Genuanceerd verhaal
GroenLinks heeft steeds een genuanceerd verhaal gehouden over een transferium in Tilburg. In het verleden is o.i. immers –tot onze grote spijt- een verkeerde systeem-keuze gemaakt. Het Tilburgse Verkeersbeleid (TVVP) heeft er expliciet voor gekozen om àlle vormen van vervoer (dus ook de auto) te faciliteren en mogelijk te maken tot midden in het centrum. Tilburg heeft niet als doel gekozen om fietsen / openbaar vervoer sterk te promoten en doet geen serieuze inspanningen om auto’s te weren. Peperdure, mega-grote parkeergarages zoals o.a. onder het Pieter Vreedeplein zijn daar een uitvloeisel van. Daarmee is de situatie in Tilburg dus anders dan in bijv. Den Bosch, waar juist gekozen in om het aantal parkeergarages in het centrum te beperken en (maar liefst 3!) transferia te exploiteren, met groot succes. GroenLinks heeft steeds gepleit voor een proef met een goedkoop transferium, in de wetenschap dat het in Tilburg al moeilijk zou zijn om het transferium te laten slagen. Alles zou dus uit de kast gehaald moeten worden.
Transferium willens en wetens gesaboteerd
Waar we nu boos over zijn is dat het college niét alles uit de kast heeft gehaald om het te laten slagen, maar juist alles gedaan om het transferium met opzet te laten mislukken. Als de huidige gebruikscijfers het resultaat zouden zijn van een fatsoenlijke 3-jarige proef, zouden ook wij met recht kunnen zeggen; “helaas, het zit er in Tilburg niet in”. Nu is de proef echter gesaboteerd. CDA-wethouder Aarts moest onder grote druk van de raad gedwongen worden er aan te beginnen. Ondanks haar persoonlijke weerzin, beloofde ze -uiteraard!- het raadsbesluit uit te voeren. Dat ook de VVD (en andere rechtse kornuiten zoals Trots op NL en vh. Smolders) niets zien in een transferium, is geen verrassing. Nu is VVD-wethouder Lauwerier verantwoordelijk voor verkeer en vervoer. Hij stuurde een notitie naar de raad waarin het transferium is geëvalueerd. Uit die notitie:
- De gemeente heeft verzuimd (kleine) bedrijven of particulieren te informeren over het bestaan van het transferium;
- Het transferium heeft onvoldoende tijd gekregen;
- De gemeente heeft nagelaten het transferium te promoten;
- Het transferium staat slechts ondergeschikt op de Tilburgse website (vgl. Den Bosch);
- Er zijn in Tilburg geen verwijsborden naar het transferium geplaatst;
- Transferia kosten in alle steden geld, maar er gaan ook miljoenen subsidie naar parkeergarages en mag leefbaarheid iets kosten?;
- Zelfs relatief eenvoudige maatregelen om van het transferium een succes te maken zijn achterwege gelaten. Denk aan een communicatie- en promotieplan, een groot naambord bij het transferium,
- bewegwijzering naar het transferium, inzetten van een pendelbus bij evenementen, uitgifte fietskluizen aan (kleinere) bedrijven.
GroenLinks, PvdA en SP waren en bleven voor een transferium. D66, Seniorenpartij en Algemeen Belang waren ooit vóór een transferium, maar nu maakten ze een draai. Nu zijn D66 en seniorenpartij tegen een transferium en Marcel v.d. Hoven (voorheen Algemeen Belang) is overgestapt naar het CDA, en nu tegen.
Na eerlijke kans had besloten kunnen worden tot geen voortzetting
Het is niet uitgesloten dat, vanwege de systeemkeuze in Tilburg om óveral auto’s te faciliteren, een transferium in Tilburg op onvoldoende belangstelling kan rekenen. Natuurlijk moet de gemeente zorgvuldig met haar dure euro’s omgaan en mag ze zeker geen geld over de balk gooien. Dus als na een serieuze 3-jarige proef zou blijken dat er onvoldoende behoefte is aan een transferium, dan is dat zo. Maar het is niet te verkopen dat initiatieven, bedoeld om de leefbaarheid te bevorderen, willens en wetens gefrustreerd worden en dan voortijdig beëindigd worden. Dat klopt niet en is niet netjes.
Helaas, een vroegtijdig einde aan het transferium. Over een paar jaar zullen we er spijt van hebben.
Paulus Oerlemans, fractievoorzitter GroenLinks.
Reacties
Eén reactie op “Transferium krijgt geen eerlijke kans”
@Paulus,
maar jullie zijn ook akkoord gegaan met de cityring en daarvoor "onontbeerlijke" inprikker en bijbehorende brug. Zo jaag je natuurlijk alle auto's het centrum in. Parkeren is de melkkoe. Een idee van STT om mensen via het water te vervoeren vanaf bepaalde transferia is nooit serieus genomen. Sta je er dan van te kijken dat dit niet lukt. De parkeergarages in het centrum moeten vol. Zo kan de gemeente haar begroting rond krijgen. En als coalitie partij weten jullie dat ook.
Het ligt niet aan de borden maar aan het beleid, waar jullie ook verantwoordelijk voor zijn.