Geplaatst

Eindelijk vrede met de T

Bij de uitreiking van de prijs Tilburg Mooiste raakte ik in discussie over de T, het beeldmerk van Tilburg, waarover wijlen tonpraoter Frans Verbunt toen de T er nog maar net was, al opmerkte dat hij er in Kuala Loempoer over aangeproken was. “Is this the T from Tilburg, the beautifoel haovenstad tussen Antwerpen en Rotterdam?” zouden ze hem gevraagd hebben. Ik vond dat prachtige satire die precies weergeeft wat ik heb tegen het verkopen van een stad als merk en tegen de Tilburgse T in het bijzonder.
De twee meest prominente beeldhouwers van Tilburg, Niko de Wit en Tine van de Weijer, peperden mij in dat de T krachtig is vormgegeven en dat er met het ontwerp niets mis is. Maar omdat ik tijdens de discussie nogal doordramde, slaagde ik er niet in om duidelijk te maken dat het me daar niet om gaat.
De latere winnaar van Tilburgs Mooiste, kunstschilder Henk Eikenaar, wist tijdens de in ontvangstneming van de prijs op zijn eigen vredelievende manier wel duidelijk te maken wat hem en mij dwarszit: “Er wordt hier alleen maar over Tilburg gesproken alsof het een marketingproduct is”.
En dat is het onvolledige wat ons met die T wordt aangedaan. Tilburg is meer dan een merk. Hoe mooi en krachtig de T ook is vormgegeven, je kunt hem op ieder product plakken dat je wilt verkopen, er is niets eigens aan. Buiten de T van Tilburg is het evenzeer de T van Tabak, Tapijten en Telefonie om maar eens een paar andere producten te noemen, en komen we over inhoud te spreken dan is het ook de T van Trend en de T van Twijfel aan jezelf. Waarom jezelf niet presenteren met iets wat je bent of zou willen zijn, in plaats van met een letter die je op elk T-woord kunt plakken?
“Je doet het ook nooit goed”, reageerde Frank Claus, chef van de afdeling die Tilburg mediabreed moet verkopen, op mijn tirade.
En vanuit zijn standpunt gezien heeft hij gelijk. Hij moet Tilburg opstuwen in de vaart der volkeren en een van zijn wapens daarbij is de T.
Tilburg gebruikt dat ding niet alleen maar adverteert er ook mee. En uit kringen waar men weet wat u en ik niet weet, heb ik vernomen dat het werkt: Den Haag weet waar de T voor staat.
Dat betekent volgens mij dat ze daar weten dat de T voor Tilburg staat, maar nog lang niet waar Tilburg voor staat. Dus blijft voor mij ondanks alle goeie bedoelingen de T van Tilburg ook de T van Toch.
Toch herken ik er mijn stad niet in. Toch vind ik het merk te algemeen.
Ondanks dat alles blijft de T voor mij de T van Toch. Toch zie ik die daadkracht niet die de T zou uitstralen. Maar misschien begin ik wel een ouwe zak te worden die de tools van de moderne tijd niet begrijpt.
U voelt zich misschien meer dan happy met de T. Zo ja, dan kunt u hem zelfs downlaoden ter eigen gebruik, zie www.tilburg.info
Ach, misschien moet ik me maar met de T verzoenen, want zei Frans Verbunt het al niet: “Dè de naom van onze stad meej een T begint is natuurlijk gin puur toeval, want we hebben al heel lang iets met de T. In de Haajkese Kèèrk isset meer dan tweehonderd jaor geleeje al begonne. Daar begos alles meej een T: topvont, tabbernaokel, tantonniusbild, törgel en op de prikstoel: taawoer.

JACE van de Ven

Reacties

32 reacties op “Eindelijk vrede met de T”

  1. Hans van den Berk avatar
    Hans van den Berk

    Leuk stuk. "Waarom jezelf niet presenteren met iets wat je bent of zou willen zijn, in plaats van met een letter die je op elk T-woord kunt plakken?"
    Grappig, Jac, want in de jaren '80 was de stadspromotie inhoudelijk gedreven: Tilburg Moderne Industriestad. Wat er op staat zit er in. Als ik me goed herinner vond je dat ook niks of liever gezegd MIS.
    Het voordeel van de T is dat je geen discussie krijgt over wat Tilburg *is*. Dat hij niet exclusief is (T van Toffelemoon) maakt niet uit, het gaat erom wie hem het eerst claimt. Daarna is het een kwestie van drammen.

  2. Tine van de Weyer avatar
    Tine van de Weyer

    Beste Jace,

    Die T,Jace,die moet je Tijd gunnen. Tijd om als beeldmerk een uitdagende rol te gaan spelen.Het sterke van dit logo is dat het juist aan allerlei producten een T (Tilburg) image kan geven. Wat het ook is, welk product dan ook: als wij het ons als stad eigen hebben gemaakt, we willen het in relatie brengen met deze stad dan zetten we de T ervoor en iedereen in het land herkent het: Hee T ! dat moet een wollen deken,een goei boek, pantoffels, glaswerk,aardewerk,croquetten, logistiek vervoer uit Tilburg zijn.Da's Tilburgs, da's T-kwaliteit!

    Over dat vervoer vanuit het logistieke centrum dat Tilburg vermag te zijn: op een donkere winteravond reed ik na ruim twee uur reizen ergens een heel eind hiervandaan in de kop van Noord-Holland.Ver weg van T in elk geval. Passeer ik me daar een enorme vrachtwagen witte vrachtwagen met daarop in gifgroen en megagroot T, een mij zo bekend beeld, eronder de tekst in een zwierig handschrift, city with a drive…
    Ja, dacht ik, dat klopt, Tilburg is een stad met een doel, een stad die in beweging is. De T staat als een huis, onwankelbaar; de kracht van dit sterke en stoere logo zorgt ervoor dat de stad om haar heen zelf de invulling van swing en beweging kan geven.

    Tjuus,
    Tine

  3. Theo Schoenmakers avatar
    Theo Schoenmakers

    We worden gebombardeerd met de T van 'mainsTream'. Hadden vroeger de kerk en de fabrikanten het in Tilburg voor het zeggen; tegenwoordig lijkt het er op dat projectontwikkelaars, ambtenaren en reclamemakers hier de baas zijn.

  4. H. van der Schoot avatar
    H. van der Schoot

    Aan Jace van de Ven

    Waar staat het door de gemeente en het bedrijfsleven zo fel gepropageerde beeldmerk van de T nou eigenlijk voor? Ik zie het zo: Achter de T gaat een samenwerkingsverband schuil, waarbij het teveel draait om "geld verdienen". Een "koninkrijkje binnen de stad" gebruikt de T als machtsmiddel om ontwikkelingen in een bepaalde richting te sturen. Een gevolg hiervan is dat het met de natuur in Tilburg niet goed gaat.De kap van de Lindeboom op de Heuvel ten tijde van de Moderne- Industriestad-campagne was het begin van een anti-natuur aanpak, die doorgaat tot op de dag van de dag van vandaag. Belangen worden niet zorgvuldig afgewogen. Waar het om gaat is dat bebouwing op een aardige manier wordt gecombineerd met groen, maar in Tilburg gebeurt het omgekeerde. Neem nou het Pieter Vreedeplein: Dat was een open ruimte met veel bomen; je had er een groen dak boven je hoofd. Daar, in het hart van de stad wordt de ruimte nu volgepropt met dozen en toeters. Een voorbeeld van hoe het volgens mij niet moet, maar in T-magazine wordt dit geheel "een architectonisch pareltje" genoemd en in voorlichtingsfolders van de gemeente is te lezen dat het Pieter Vreedeplein een groen karakter krijgt en dat "funshoppen hier begint!"

    Ik heb geen zin om in 2009 "op de T te komen". Die T stinkt. Op z'n Tilburgs: De T riekt noar kr

  5. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    met een beetje paint shop pro had men er een mooie ronde gebevvelde in regenboegkleuren van kunnen maken
    dat had iets hoopgevends en sociaals uitgestraald
    nu is het hard en zakelijk money money money
    ik ril ervan als ik dat ding zie

  6. Sjako avatar
    Sjako

    hou toch op met dat gezeik over de T. Ik persoonlijk heb veel meer moeite met de P.

  7. Hugo Oerlemans avatar
    Hugo Oerlemans

    Tilburg begint pas echt bij de 'T'

    Het lijkt me leuk om de hoge gebouwen in Tilburg te versieren. We kunnen de Interpolis-toren, het Cenakel, de Stadsheer en Westpoint met elkaar verbinden door middel van een soort verjaardagsslinger. Deze slinger, die hoog in de lucht hangt, bestaat uit een stalen kabel, waaraan vlaggen hangen met een grote T erop, het beeldmerk van Tilburg. Lijkt me een prachtig gezicht, zo'n lint van wapperende T's, in alle kleuren van de regenboog, hoog boven de stad. Wat ook leuk is: Een kabelbaan tussen de Stadsheer en de Interpolis-toren! Hebben we er meteen een toeristische- en een kermis-attractie bij. Zo'n kabelbaan geeft dynamiek en stelt iedereen in de gelegenheid om van bovenaf te bekijken hoe bruisend en trendy de T-stad is. In de verte zie je dan de Westpoint-toren, waarop een grote T is geplaatst, die elk uur om z'n as draait en van kleur verandert. Dit markante lichtbaken zal de stad energie geven en laat zien, 'dat Tilburg pas echt begint bij de T'. Op de bovenste verdieping van de Stadsheer is een friet-boutiek , waar de gewone Tilburger of de toerist met een smalle beurs, van een patatje-met kan smullen. En op het dak van deze wat kille woontoren staat een reuzen-kruikenzeiker: 'Welkom in Tilburg-festijnenstad!'

  8. pierewietplantje avatar
    pierewietplantje

    Tilburg heeft werkelijk niets met die T. totale onzin. Tilburg heeft een eeuwe oud beeldmerk die door vele tilburgse clubs uitgedragen wordt tot zelfs ver buiten de landsgrenzen. Dat is het werkelijke culturele en historische beeldmerk van Tilburg die T is gewoon onzin.

  9. De jogger avatar
    De jogger

    "Koffie, van die goedkope met die bittere smaak. Ik sta 's morgens op en dan maakt zij koffie. ik wil geen koffie, ik houd van melk, melk is wit. maar ja, zij houdt van koffie."

    "Lach! Lachen bevordert de spijsvertering en de bloedsomloop. Het houdt zowel uw lichaam als uw geest jong."

    Quotes (hopelijk correct) uit "Hier bin ich Mensch", choreografie van Sonja Augart, dak van de Tivoli parkeergarage, voorjaar 1995

    Thee met melk, ook lekker

  10. Sven Harteveld avatar
    Sven Harteveld

    Smaken verschillen. Maar zou je het fijn vinden als die koffie van jou belastinggeld betaald werd en dan met een trechter op de ganzenmanier naar binnen gegoten. Terwijl je niet van koffie houd.

    We hebben een herkenbaar wapen. Met een geschiedenis met wortels in de maatschappij. Duidelijk herkenbaar in binnen en buitenland. En nu wordt die T door onze strot geduwd omdat een paar beleidsmakers het alfabet hebben geleerd en de T wel leuk vonden. Tilburg is niet T, Tilburg is het wapen met de 3 torens!

  11. Paul van Est avatar
    Paul van Est

    Meningen verschillen, ophouden met gezeik en de schouders onder de stad zetten zie ik liever. Het wapen met drie torens is stadswapen van honderden steden, is dat dan zo karakteristiek? Anderen wijzen erop dat de Linde het symbool is van de stad, of de kruikezeiker. Geef de stad maar inhoud in plaats van die T-discussie. Chillburg rulez!

  12. Sven Harteveld avatar
    Sven Harteveld

    Het wapen van Tilburg is Tilburgse geschiedenis en erfgoed en kenmerk.

    De Linde is een stuk geschiedenis. Mede door dezelfde beleidsmakers die nu het wapen van
    TIlburg door die T willen vervangen.

    De Kruikenzeiker is een stuk geschiedenis welke de burgemeester triest genoeg ooit al wilde afschaffen wegens een belachelijke visie over uitstraling.

    Alle drie belangrijk voor Tilburg en zijn/haar identiteit Hoewel ik het met u eens ben ophouden met gezeik en de schouders eronder. Ben ik het gelijk niet met u eens. Waaronder toch niet onder die T. Een symbool zonder enige geschiedkundige waarde of roots in de samenleving. Onze laatste restjes identiteit/geschiedenis behouden is het waard om over te blijven zeiken.

    Maar zeker ook niet te vergeten blijven streven naar een betere en leefbare omgeving voor alle Tilburgers (jong/oud/ valide/invalide/etc)Kortom aan het welzijn van Tilburg werken.

  13. talander avatar
    talander

    Dag Teetjes,
    Er bestaan steden die ook algemeen bekendheid genieten door de afkorting van hun naam. Noem ze maar op (eh, in Europa, bedoelink).
    Ik ben voor een zeer groot deel op gegroeid in Enschede: voorheen textielstad met al geruime tijd een universiteit. Komt U iets vaag bekend voor?
    Ja, wie wil er nou niet graag gezien worden in de wijde wereld?
    Beste Tilburgers, vertil je nou niet aan die T, maar warm je gewoon lekker aan je kruikje.

    Groetjes uit Z

  14. talander avatar
    talander

    Dag Teetjes,
    Er bestaan steden die ook algemeen bekendheid genieten door de afkorting van hun naam. Noem ze maar op (eh, in Europa, bedoelink).
    Ik ben voor een zeer groot deel op gegroeid in Enschede: voorheen textielstad met al geruime tijd een universiteit. Komt U iets vaag bekend voor?
    Ja, wie wil er nou niet graag gezien worden in de wijde wereld?
    Beste Tilburgers, vertil je nou niet aan die T, maar warm je gewoon lekker aan je kruikje.

    Groetjes uit Z

  15.  avatar
    Anoniem

    Goeiendagzeg, wannehop gez

  16. Bewonderaar; Theo Il avatar
    Bewonderaar; Theo Il

    Als sitedelert heb ik natuurlijk zon bietje alles gelezen hier. Zelf den lap commentaren over die q*t-T. Wat mij vooral opvalt is de pet- in-de-hand-mentaliteit die het reclamegeintje van 400.000 eurootjes dus gewoon door de strot laat douwen. Het zal wel zo zijn en ze zullen wel weten wah ze doen. 1e Stadsdichter gebruikt weer zijn geuzennaam van toch best een heel tijdje terug. Verwijt meteen zijn leefdtijd zijn mildheid of zelfs eventueel gebrek aan inzicht. Buigt voor reclameyuppen die beweren dat ze zelfs in het Haagje weten wat die q*t betekend. En voor goallipapen die vinden dat er niet gezeurt moet worden maar dat het beter is de schouders onder de stad te steken. Hoe noemden die gedweeen Tilburgers dat vreuger ook weer?
    Houde gij ze erm dan hou ik ze dom. Er zijn geen pastoors en fabrikanten meer. Het zijn luchtbakkers en betonschijters geworden. Alleen dan andersom. De betonschijters houden ons arm en de luchtbakkers houden ons dom (en arm). Ik zet mijn hoop op de oude putjesschepper. Deez jaar gewoon geen geraniums in de vensterbank zetten Jace. Kunder ook niet achter gaan zitten om te constateren dat je wat ouder wordt..nou en!
    Die q*t-T is dus echt een monstrum met zero, niks, njente, nada, nill, nul boodschap. Ene dikke dampende drol waar Tilburg met twee voeten glimlachtend instapte omdat ze niet zagen dat de verkondigende keizer in zijn blote reet rond liep.

  17. Leo de Beer avatar
    Leo de Beer

    Wat lees ik hier nou toch! Er worden hier kanttekeningen geplaatst bij het T-logo en d

  18. pierewietplantje avatar
    pierewietplantje

    Als ik dit al lees hoeft het al niet meer van mij! Stoppen met die T, Stop met de verloedering van ons erfgoed, Stop met de afbraak van onze geschiedenis. Eer ons wapen die deze vormgeving al in 1817 had

    Van T vd Weyer
    Die T,die moet je Tijd gunnen. Tijd om als beeldmerk een uitdagende rol te gaan spelen.Het sterke van dit logo is dat het juist aan allerlei producten een T (Tilburg) image kan geven. Wat het ook is.

  19. Leo de Beer avatar
    Leo de Beer

    Een rechte lijn komt in de natuur niet voor. Wat dat betreft heeft die

  20. Sven avatar
    Sven

    Beste Leo de Beer

    Je komt tot het probleem. Hoe komen we ervan af.
    Ik ben bang dat de oplossing daarvoor pas in 2010 beschikbaar is. Reken dan met de verantwoordelijke van de afbraak van de Tilburgse identiteit af. En stuur die oude garde van de gemeenteraad in zijn geheel naar huis.

    Gisteren was het weer duidelijk. Bijna 1000 tilburgers die hun mening geven is niet serieus te nemen. die mening is waardeloos etc Dit is door meerdere zittende partijen uitgesproken onder aanvoering van schrik niet de SP

    Met zulke volksvertegenwoordigers (als je ze zo nog mag noemen) Hoef je helemaal niets te verwachten. Bij de verkieizngen gaan de campagnes weer roepen "elke stem telt" maar nu tellen zelfs 1000 stemmen niet.
    TILBURG WORDT WAKKER!

    Sven Harteveld http://tilburg.blogeiland.nl

  21. Sjef avatar
    Sjef

    Groen legt het af tegen het T-beeldmerk

    Waar de Bosscheweg uitkomt op de Ringbaan-oost is een aardig plantsoen met een gevarieerde beplanting. Het zicht daarop wordt ontnomen door een enorm reclamebord, waarin voordurend het T-beeldmerk voorbij komt schuiven. Iedere keer als ik er langs rijd, denk ik: WEG MET DAT DING!

  22. Pim Bosch avatar
    Pim Bosch

    T-parade

    T, T-logo, T-stijl, T- stad, T-bus, T-SIGHN, T-magazine, spinT, T-parade, T; je bent er (reclamebord langs de A 58), T 2009- Kom eens op de T, 'Tilburg maakt er een potje T van'. T… STOP!

    In de vorige eeuw ontdekte Nobelprijswinnaar Roger Sperry, dat het logische denken vooral plaatsvindt in de linker hersenhelft, terwijl de rechter hersenhelft zorgt voor het beeldend denken. Helaas is het volgens Sperry zo, dat in onze cultuur de rechter hersenhelft wordt gediscrimineerd. Dat het fantasierijke denken wordt achtergesteld is te zien aan het kille T-beeldmerk van Tilburg en aan de rechtlijnige, steriele manier waarop de stad wordt ingericht. De nadruk ligt op strakke architectuur; voor afwisselende natuur is weinig of geen ruimte. Een gevolg hiervan is dat ook het sociale klimaat verhardt.
    In Tilburg ontbreekt het wat betreft de ruimtelijke ordening aan een totaal-visie. Open plekken worden volgens het 'compacte stad-model' vol gepropt met saaie nieuwbouw en deze steenwoestijnen worden vervolgens aan de man gebracht als een 'park' of 'woonerf'. Het wordt tijd dat de linker- en de rechter hersenhelft gaan samenwerken en dat een visie op de stad wordt ontwikkeld, waarbij bebouwing in evenwicht is met groen.

  23. Sjef avatar
    Sjef

    Brief aan de heer Backx, wethouder van kunst en cultuur

    Een nieuw lichtbaken: Muppies kunnen het dak op.

    Niet alleen die grote T bij de Ringbaan-oost is een storend geval. Ook elders staan modern vormgegven reclameborden, ook wel muppies genoemd, vaak hinderlijk in de weg. In de Noordstraat bij de Vijfsprong ontsiert zo'n ding bijvoorbeeld al jaren het straatbeeld. Is het misschien mogelijk om de muppies van Tilburg een nieuwe bestemming te geven, te hergebruiken? We kunnen ze plaatsen op het dak van de nieuwe bioscoop op het Pieter Vreedeplein. Dat is toch wel een beetje een grote kale doos en zie je het voor je: Wel honderd muppies, die licht geven in het donker en een soort kroon vormen op dit gebouw! Het Pieter Vreedeplein zal nog bruisender worden! Het idee voor deze hedendaagse icoon, dit kunstwerk!, wordt u gratis aangeboden door Sjef.

  24. Sjef avatar
    Sjef

    Nog een idee voor de wethouder van kunst en cultuur.

    Een reclame-eiland op de Hasselt-rotonde.

    We kunnen alle muppies van Tilburg ook neerzetten op de Hasselt-rotonde; het reclamebord met de grote T op een heuveltje in het midden als blikvanger. Zo maak je van dit verkeersplein in een keer een eigentijdse, spraakmakende 'beeldentuin'. Mensen die behoefte hebben aan reclame, die kunnen even een rondje maken langs de muppies.

    Weet de wethouder al van de reclame-vrije week in april? Lijkt me een goede gelegenheid om de misplaatste T-campagne definitief te beeindigen!

  25. pierewietplantje avatar
    pierewietplantje

    Het klinkt leuk maar hebben jullie n ooit van lichtvervuiling gehoord?

  26. Joris, Rotterdam avatar
    Joris, Rotterdam

    Wat een geneuzel over T. Tilburg begint met een T, dan ligt het toch voor de hand om die letter te gebruiken voor een logo. Hier zeggen we: 'Da's kakke zonder douwe'. De T is gewoon lekker strak, net als de moderne hoogbouw in Tilburg; met jullie skyline gaat het de goede kant op!
    We hoorden dat er in Zuid luxe stadspaleizen van hoogwaardige architectuur komen en dat er kantoren met bijzondere vormen zijn gepland. En dat er in de Spoorzone niet alleen hoge torens zullen verrijzen, maar dat er mogelijk ook plaats is voor een 'velodroom'. Heel futuristisch en fantastisch allemaal! Jullie plan om groene stroom op te wekken zien we ook helemaal zitten.
    Goed idee om een 6-tal hele hoge windmolens neer te zetten op stortberg-Noord: Tilburg laat daarmee zien dat de stad volop in beweging is! Hebben jullie er al aan gedacht dat je van zo'n prestigieus mega-molenpark een 'kleurrijk kunstwerk' kunt maken? Pimp de kolossen met energiezuinige led-lampjes, multi-beamers en lasers. Je zult versteld staan van wat er allemaal mogelijk is met speciale lichteffecten! Jaarrond kan T zo een feestelijke, gezellige kermissfeer uitstralen (Michiel Boersma van Essent heeft vast nog wel ergens een potje staan om dit 'kunstlicht-project' te financieren).
    Je zou van de berg met spectaculair verlichte windturbines zelfs een toeristische attractie kunnen maken! Van heinde en verre zullen mensen komen kijken naar 'De reuzen van Tilburg '.

    Toy-toy,
    Joris, Rotterdam
    (van de studiegroep Bruisend beton in Groot Tilburg)

  27. Paul van Est avatar
    Paul van Est

    Joris, Rotterdam (wor l

  28. De BuitenBurgemeeste avatar
    De BuitenBurgemeeste

    Beste Joris

    Tilburg eindigt met een zachte "g"
    das veel belangrijker en daar moet Tilburg op inzetten

    Beste Paul
    Tilburg is het dorp aller dorpen
    en bedoel je met chillburg als van chilly als in kilburg, van kilte van de T?

    Tilburg zo moeten verplichten elk flatdak vol te leggen met zonne/energiepanelen
    en om de wind uit de satd te houden, zodat het er wat warmer wordt, zou er gordel van windmolens om de stad moeten worden gelegd

  29. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    HERINNERINGSFOUT

    Soms plaatsen bedrijven een advertentie waarin mensen worden opgeroepen om een gekocht artikel terug te brengen naar de winkel, omdat er constructiefouten zijn geconstateerd. Eergisteren stond er in een aantal landelijke ochtendbladen een in die vorm gegoten reclame voor de stad Tilburg. Het eerst deel van de tekst die uiteraard was opgeleukt met een vette T luidt als volgt:

    HERINNERINGSFOUT

    Met klem wijzen wij u op een geconstateerde herinneringsfout in het product 'Tilburg 1933-1994'. Ons is gebleken dat het beeld van veel consumenten op een foutieve constructie van herinneringen is gebaseerd. De kans bestaat dat uw herinneringen aan Tilburg niet overeenkomen met de werkelijkheid.

    Waarschuwing: bij gebruik van foutieve herinneringen kunnen tranende ogen en pijn in het hart optreden. Wij verzoeken u (on)geopende herinneringen terug te brengen naar Tilburg. Bij bezoek krijgt u gratis een nieuwe herinnering.

    Tot zover de tekst in de advertentie.

    Het is een typisch Tilburgse aanpak van reclamestrategen om de stad te verkopen als een 'product' en de inwoners te zien als 'consumenten'. Het jaartal 1994, waar zou dat vandaan komen?
    Toen werd de Linde op de Heuvel gekapt, want die boom was zogenaamd 'rotter dan rot' en zou toch 'het loodje leggen'. En vanaf dat moment raakten ontwikkelingen in een stroomversnelling en werd Tilburg 'modern', 'bruisend en trendy!'… Volgens mij heeft niemand foute herinneringen. De constructiefouten zitten in het brein van T-reclamestrategen.

  30. Bob O. avatar
    Bob O.

    tut tut tut, inderdaad de t als beeldmerk, reclame manifest is inderdaad erg goed bedacht, maar het word uitgemolken door bepaalde individuen die er winst mee maken, door er een product aan te hangen. een fles wijn? (bezopen) een blad (de t) wat niet meer als een reclame blaadje is ga zo maar door…
    truttigheid ten top!

  31. John Geerts avatar
    John Geerts

    Ik stond laatst te wachten voor de brug die open stond.

    Kwam er een schip langs waarop het T-logo weer door bedrijven misbruikt werd. Ik bedoel dat het T-logo echt omarmd werd door het bedrijf. En waarom vroeg ik me af.? Waarom doet zo'n bedrijf dat ?

    Het heeft niet geholpen om te denken dat het schip te breed was voor de brug…

    Ik heb heel lang alles positief ingezien in de invoering van T als symbool (en dus vrij lang de tijd gegund), maar er zijn grenzen. Mij lijken ze nu bereikt.

    Het oude logo, de 3 torens van de stad, had inmiddels ook weinig raakvlakken met Tilburg.

    Gezien de maatschappelijke ontwikkelingen (qua duurzaamheid en groenbaarheid) lijkt het mij uitermate zinnig om je te orienteren op een ander logo, een logo dat meer voor de stad staat.

    De Tilia (Linde) als logo voor de stad te presenteren. Tilburg = Linde = Tilia, zou een optie kunnen zijn.

  32. Tom Pijnenburg avatar
    Tom Pijnenburg

    test